Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Co dolít do chladiče?

Od: terka123 odpovědí: 10 změna:

Ahoj,

mám nové auto, kontrolovala jsem si stav provozncíh kapalin a je to ok až na vodu? Nic moc tam není, byvalý majitel říkal,že tam upustil, na léto říkal, že doporučuje dolít. No jo jenže asi nejstupidnější dotaz, co tam mám vlastně dolít?

Děkuji

 

 

10 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


2x

Zjistěte, jakou má kapalina barvu. Míchat růžovou s jinými se nedoporučuje, jinak v podstatě jedno, co tam nalejete (modrá, zelená...) Kapalinu tam dolijte tak, jak jí koupíte (neředěnou). Samotnou vodu (ani destilovanou) tam v zimě nelejte. Jak už výše psáno, je dobré kapalinu komplet vyměnit. V tom případě se řiďte návodem na nádobě s koupenou kapalinou.

Nechápu, proč původní majitel "na léto" vodu odpouštěl. To se nedělá, není důvod. Spíš mi to připadá, že se voda strácí a on to použil jen jako výmluvu. Pokud je to tak, může jít (nemusí) o važnou závadu.

doplněno 31.12.13 12:26:

Terka123 - Na zimu upustil - tak to chápu ještě míň. Pokud je chladící systém v pořádku, nemusí se s jeho náplní manipulovat i několik let. Na Vašem místě bych si nechal chladící systém zkontrolovat v servisu.

 


0x

Takže ono to nové auto asi není nové, že? Každopádně bych doporučil po koupi auta za druhé ruky kompletně vyměnit chladící směs za novou. Zcela určitě není dobrý nápad lít tam na zimu vodu

 

lukyno*

0x

Ono, teď opravdu bez urážky, když nevíte, co nalít do chladícího systému, by bylo nejvhodnější svěřit auto ,ihned po koupi, nějakému servisu, který se o to vše postará. Ona kontrola provozních kapalin není jen o tom, "zkouknout" rysku, ale i opotřebení kapalin-např. vlhkost v brzdové kapalině, tzn rovnou její výměnu. Když už nic jiného, rozhodně bych vyměnil i motorový olej s filtrem.

 

terka123

Na zimu ji upustil. Říkal,že doporučuje dolít jak bude léto.

kami95

Normálně dolij destilovanou vodu..tet fridex stejně asi moc potřebovat nebudeš, a když ani nevíš, jaký fridex tam máš, tak to tam nelij radši žádný než třeba zelený místo růžového..že..No a jinak co nejdřív vypustit celou nádržku a dát novou směs..podívej se na netu co máš za typ auta jaký fridex se tam leje, ten si kup a na obalu už máš napsané doporučené ředění..myslím, že pokud jsi trochu zručnější, mohla by jsi to zvládnout i sama..

...ale no tak - tohle jsou ale hodně divoký rady! (doporučuju se jima neřídit);
jinak shrnu, to co už bylo řečeno, jen to trochu zlaxním - prostě bych si opatřil měřič odolnosti proti zamrznutí (teď si nevzpomínám, jak se tomu říká), změřil bych to a viděl, jestli je potřeba přidat spíš nemrznoucí směs, nebo dejme tomu i jen vodu (samozřejmě musím si dopředu spočítat ten výsledný poměr směsi (tj. odhadnu, kolik kapaliny v systému už je, a kolik jí přidám, hustotu kapaliny v systému znám, a podle toho zjistím, jakou hustotu chladicí směsi potřebuju u dolívaný kapaliny)); po dolití je potřeba zajistit promíchání (pokud dolívám jinou koncentraci) - spustit motor (upřímně řečeno, nevím, na jak dlouho);
podle barvy kapaliny v systému zjistím, jakou směs mám dolít (modrá po rozpuštění s vodou je zelená, červená asi růžová(?), existuje i žlutá...);
pokud by byla kapalina už tak nízko, že by se nedala nasát tím měřákem (? - to už by ale byla hodně nízko), tak se může opatrně nasát příslušně dlouhou (a tlustou, resp. tenkou) hadičkou - např. se dá koupit v zahr. potřebách taková průhledná - samozřejmě nespolknout, při nacucnutí do pusy si ji radši vypláchnout...;
vyměňování celý kapaliny teď v zimě? - no jestli se to nechá udělat v servisu, tak je to jedno, ale jinak bych si tuhle operaci nechal na teplejší období... (pro výslednou koncentraci kapaliny by se mělo počítat s hodně velkejma mrazama - i přes 20 stupňů (míň ředená kapalina při větších mrazech prý jen zkrystalovatí, ale objem na roztrhnutí nezvětší - já jsem si to zkusil v mrázáku, a málo zředěná kapalina teda ztuhla pěkně - ale zkoumal jsem to špatně - v otevřené malé mističce...))

Tak bych řekl hafhaf, že takřka nejdivočejší rady tady padly od Vás Takže jen strručně - to, čím se měří hustota kapaliny se nazývá - zcela nečekaně - hustoměr. Dnes se sice měří nemrznoucí směs i přístrojem na principu lomu světla, ale to je spíše záležitost servisů. Hostoměry bývají k dostání vcelku běžně. Nicméně nemyslím, že by stanovení bodu tuhnutí bylo největším problémem - ten vidím v tom, že pokud je v chladiči ,,něco´´ o čem nevím nic, tak těžko můžu tušit, co tam dolít, když mnozí výrobci přímo zakazují mísení s jinými. Netvrdím, že se to musí nutně ,,zdrcnout´´, je možné, že to bude fungovat normálně, ale já bych to neriskoval, v sázce je motor, což nebývá levná záležitost. Přitom nejde o nějak extra nákladnou opravu, pochopitelně bych to na místě tazatelky nechal udělat někomu v dílně. Co jsem vůbec nepochopil, je ta Vaše poslední stat o ředění kapaliny - máte to nějak naopak - protože neředěná kapalina mívá bod tuhnutí třeba -50°C, přičemž se ředí destilkou na bod tuhnutí -35° C. Takže pokud to naředíte méně, tak to nemůže nikdy ztuhnout v mrazáku, to by připadalo naopak v úvahu, pokud byste to naředil více, tedy do směsi přidal více vody, která pak následně zmrzne. Jinak zkoušku v misce jsem prováděl běžně, nechápu, proč by to mělo být špatně - špatně je jedině to, pokud to ztuhne, v mrazáku bývá -18°C, což je podstatně méně, než může být v zimě venku. Už vůbec snad nemá cenu komentovat nápad nasávat jedovatou směs ústy - to je normálně navádění k otravě...

takže asi tak: moje užívání termínů neobratné, správné pochopení ovšem není problém...
a) proto se ty směsi barví, aby hned bylo vidět, co tam je (pokud by mělo platil, že jedna modrá je nekompatibilní s jinou modrou, tak už je to hodně špatný...)
b) ano, ředěním jsem u svého "testu" myslel nalití trochy "fridexu" do vody - důležitá informace je, že to docela ztuhlo... (ale byl to dost blbej test, chtělo to dát do uzavřený naplněný nádobky, vyzkoušet celou řadu koncentrací)
c) nacucáváním té směsi se nikdo aspoň trochu normální otrávit nemůže... (to jako že to začne polykat? - i po víc doušcích?); tahle rada je v daném kontextu spíš nesmyslná kvůli tomu, že pokud by už byla hladina tak nízko, bylo by něco evidentně v nepořádku a hlavní problém k řešení by byla příčina unikání (ale dokážu si představit situace, kdy člověk zariskuje, doleje a doufá, že mu to nějakou rozumnou dobu vydrží...- což mu může vyjít)

 

nu*

0x

cokoliv s logem likérky drak

 

jyri*

0x

koukni se jakou barvu to má a pak zajdi nekam do prodejny náhradních dílů na auta a řekni že chceš fridex té barvy kterou tam máš a jeste kup destilovanou vodu kdekoliv v kauflandu a smíchej to v poměru tak aby to mělo bod tuhnutí -25stupnu celsia to si musis spočítat podle toho do kolika - bude ten fridex

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]