Já jsem dělal pro moje děti motokáry čtyři od elekter po benzínky. Ovšem záklaní vybavení dílny jako je soustruh, svářečka a pod. je celkem nezbytné. Je dobré poohlídnout se po vrakovištích, spousta věcí se dá upravit a použít z bouraček. Konkrétní plánek asi nemá smysl, dost se to realizuje podle věcí co se seženou. Taky jsem dělal takový malotraktor a k tomu se výborně hodí Fiat 5OO, dá se sehnat bez dokladů za cca 2000Kč. Všechno tam máš, akorád se svaří rám, zmenší rozchod i rozvor a je dobré mezi motor a převodovku napasovat redukční převodovku, třeba řetězovou, převod tak 1:3. Má to úžasnou prostupnost terénem.
sjakub
tak dík moc ja se skusim podívat na to vrakoviště a tak
hej sorry ale nějakej plánek fakt nemá cenu máš si akorát svařit rám a potom už záleží co si na to dáš (sedačka,volant,motor,kola) to tam musíš mět a potom nějaký nitra a tak to už je na tobě . tak zatim čau.Kdyžtak se ozvi kdyby jsi něco potřeboval
Podívej konkrétní plánek ti nepošlu, ale mužu ti ukázat motokáru, co teď už asi měsíc dělám ve volných chvílích pro kluky. Jak vidíš, je to sestava z rozličných polotovarů. Rám je svařený z trubek 1/2 a 3/4. Sedadlo a volant z Mazdy, motor z Pionýra (Jawa20)
Protože nejdou vložit všechny obrázky najednou, tak pokračuju. Rozhodl jsem se pro diferenciál, protože ostatní konstrukce jako je pevná zadí osa, nebo hnané jen jedno kolo, mají četné nevýhody. Je to diferenciál vykuchaný z převodovky Olcita, trochu odlehčený a upravený pro řetězový převod.
Na předku jsou použity bantamy z rudlu a jsou napasovány na středový bubny z Babety. Sednou na to jak ušitý a tím pádem brzdí přední kola naprosto perfektně. Pedály jsou opět z Mazdy a hřebenové řízení je z Trabanta. Jak vidíš je to skládačka všeho co se dá levně sehnat. Doposud mě to stálo nějakých 2000Kč, no a něco hodin práce. Vzhledem k tomu, že ten čas neregistruju, tak ani nevím kolik. Odhadem zatím 70 hodin.
Ty jsem tam dodělával. Na soustruhu jsem stočil celý ten vnějčí věnec kam se uchycují dráty, vyříznul jsem otvory pro ventilek, do bubnu vyvrtal 4x M8 závit a z pertinaxu cca10mm silného jsem vytočil příložku v průměru původního věnce.
dík za radu stou kyvnou osou tak nějak sem to chtěl řešit jenže stěma bantamovýma kolama z koleček protože ty se nedaj sehnat nové stojíja strašně moc ty kola z rudlíku doma mám taže bych to radši udělal z nih zas tak velkým terénem jezdit nebudu jenom mám strach jak tam mám dat rozetu protože mám dojem že rozeta z mustanga je větší než kola tak abych sní nedžel po zemi říkáš teda že zadní nápravu nemám dělat odpruženou no to by stejně šlo těžko ale zajímalo bymě jestli by se na tom motoru ze150 dalo nějak udělat startování aby se nemusela roztláčet
Co se týče té rozety, řešil bych to předlohou s původní rozetou a dalším převodem na malou rozetu, kterou bych umístil nikoliv v prostředku zadní osy, ale pokud možno co nejblíž u některého kola. Tím se dost vyhneš problémům s jejím rytím do země. Elektrické startování je dost složitá konstrukce. Motory co mají alternátory a to ty starší byly vesměs všechny, tak tam se toho moc nenadělá. Ale mám pocit, že kupříkladu Manet měl dynamostartér. Nebo se podívej jak řešili startování u Velorexu. Já to neznám, ale tam bych hledal řešení. Jinak já jsem startování celkem uspokojivě vyřešil tím, že jsem nakopávačku pomocí táhla vyvedl až dozadu, kde jedostatečný prostor.
prosímtě a když teda budu dělat tu přední nápravu odpruženou a jako celou osu jak mám potom vyřešit to řízení když budou ty kola pořád klesat a stoupat tak mi to nebude nějak zatáčet ne?
ahoj potřeboval bych poradit už jsem mněl pdvě motokáry vlastní výroby takže nějaké skušenosti mám dostupné prostředky taky ale chci nějakou motokáru do terénu odpruženou na startér raád bych tam dal kotouče a jen potřebuju nějaký plánek na kostru sám si netroufám něco od oka dělat byl bych fakt rád za nějakej plánek dík za odpověd
Nejlevnější máš koupit si ojetou závodní s webu www.motokary.net jezdím MČR v motokárách takže o tom něco vim. Takové svařované zrezlé trubky to je hnus a né stroj. Pošlu i fotky když se ozveš na mail Michael.Fiedler@seznam.cz
Máš pravdu. Nejlepší je bejt pako, co nic neumí a všechno si koupí. Ale na druhou stranu, budeš-li si jí vyrábět sám, naučíš se spoustě prací, pochopíš proč tam jednotlivé díly jsou, získáš cit pro materiál, nebude ti činit problémy si jí opravit, nebo vylepšit a zařadíš se mezi lidi, co uměj něco produkovat, na rozdíl od těch ostatních, co jsou jen spotřebitelé. Nakonec i ty zrezlý trubky se dají nabarvit a určitě ti přinesou větší radost, protože jsi si to udělal sám.
hej jako to máš pravdu to je daleko lepší si to sám sestavit, ale taky to musíš brát podle toho kdo jak to umí a navíc kolik je na to času že jo..?i když jak se říká když něco děláš tak pořádně tak by se mělo obětovat na to dost času at už to aspoň vypadá...
Jasně. A kde je problém? Otázka zněla - pošlete plánek, chci si postavit motokáru. Postavit a né koupit. Proto jsem reagoval na postavení. A předpokládám, že dotyčný není pětileté dítě a je si vědom jak velké sousto si dal. Jako jestli si někdo myslel, že postavit motokáru může v paneláku v koupelně, pak sorry, že jsem mu vzal iluze. A jestli si myslí, že je to otázka jednoho odpoledne, pak je to nedospělý jedinec, který veškerý čas tráví na počítači a u televize, protože jenom tam takové věci jdou.
prosímtě chci si postavit motokáru motor ze stopětasedmi kotou čové brzdy ale hlavně potřeboval bych vyřešit odpruženi jelikoš s ní budu jezdit hlavně po terénu chtěl bych použít malé kola z rudlíku jsou menší než z koleček mněl bys nějaký návrch jak to vyřešit
V první řadě bych zavrhnul malý kolečka z rudlíku. Ty se do terénu vůbec nehodí. Čím větší kola, tím lépe. Já osobně bych to řešil stejně jako u traktoru. Pevná zadní osa, kola alespoň 12, s dostatečným prostorem pro montáž řetězů. Jednoduchou řetězovou mezipřevodovku cca 1:3. Přední osa kyvná v celku. Je to o dost jednodušší, než dělat kyvná ramena. Zase bych se poučil u traktoru, protože to je stroj, který je pro terén konstruován již dlouhá desetiletí a jeho konstrukce jsou praxí ověřené.
Času máme každý stejně : 24 hodin, záleží jak s ním naložíme. Když někdo 6 hodin čumí na bednu nebo paří na kompu tak je pak jasný, že na nic nemá čas a všechno si musí kupovat hotoví, protože mu nic jinýho nezbývá.
nejsem mali dite a je my jasny ze motokaru neudelam za jedno odpoledne ale nevim jak mam zacit a nebydlim v panelaku ale v dome a mam aji dilnu to problem neni akorat bych potreboval planek jak udela ram a zaveseni kol
Jasně, takže. Máš kola? Jaký? Máš motor? Co je to zač, kde má úchyty a kolik? Je konstrukčně jednodušší udělat pevné nápravy. Nebo alespoň pevnou tu zadní a odpruženou přední. Ani nemusí být odpružená, ale kyvná jako u traktoru. Doporučuji, vlez tátovi pod auto a prohlídni si jak to dělaj profesionálové. Vůbec ti doporučuju si všechno dobře prohlédnou na hotových autech. Princip je stále stejný či podobný. Takže až budeš mít pohromadě kola, motor, sedačku a eventuelně převodovku řízení, ale ta není bezpodmínečně nutná, tak si to rozestavíš v dílně na podlahu a chvíli si s tím pohraješ, abys zjistil ideální rozměry. Je lepší si přidat na šířce i délce, než se snažit to moc stěsnat. Je to pak i stabilnější a hlavně máš konstrukční prostor pro nepřevídané požadavky. Volně použitá ložiska vol oboustraně zakrytovaná, je to lepší, než je krytovat Guferem. Na zadní osu použij alespoň 3/4 rouru a nejméně tři ložiska 2x u kol a 1x u rozety, v případě hnaných obou kol. Pak ale budeš mít problém se zatáčením, bude to chtít jet furt rovně. Nebo poháněj jenom jedno kolo, ale pak ti to zase bude dost klouzat v terénu. Nejlepší je použít diferenciál z auta, ale to vyžaduje dílenské úpravy. Taky jsem u jedné motokáry použil jako samosvorné diferenciály volnoběžky z kola. To bylo vůbec to nejlepší s čím jsem se setkal. Do zatáček se to chová jak klasický diferák, ale při prokluzu jednoho kola automaticky zabere to druhé. Nevýhoda je v tom, že ty volnoběžky nejsou konstruované na ty síly motoru, takže se musely jednou až dvakrát ročně měnit. Uvažoval jsem o použití volnoběžky ze 4. rychl. stupně z Trabanta, ale k tomu jsem se už nedostal. Hlavně nezapomeň, že rozjet se je žádoucí, zatočit potřebné, ale zabrzdit nezbytné. Brzdy nešiď. Když mi bylo 15 a dělal jsem svojí první káru, tak jsem to podcenil.
čau chci se zeptat jak je to s tím diferákem na hnaný nápravě, protože stevíme motokáru, a chtěli sme mít poháněný obě kola, jako na lítání ve sněku a tak, prostě aby to někde projelo, ale nevim jak by se řešil ten diferenciál. Takže kdyby bylo poháněný jen nedno kolo, tak bysme v zimě nikam nedojeli, a kdyby byly poháněný obě na tvrdo tak by to s tim zatáčením bylo tak zlý? nebo to zas tak poznat není, abysme nemuseli jezdit jen rovně
V kluzkým terénu, sníh, bahno, je opravdu lepší mít pevnou osu bez diff. Respektivě vůbec nejlepší řešení je princip volnoběžky z kola(cvrček) na každém hnacím kole. Ten má jednu jedinou nevýhodu a to je ta, že pak nemůžete mít na motokáře zpátečku a brzdit motorem, ale to motokáry většinou beztak nemaj. Jinak pevná zadní osa dělá problémy zejména na asfaltu, či na podobném pevném povrchu. Jde zkrátka o to, že diff vyrovnává rozdíl v ujeté dráze při zatáčení, kdy vnitřní kolo jí ujede kratší, než vnější kolo. Ony i některá terénní auta mají možnost uzamknout diferák, ale víceméně se to používá až v té nejzoufalejší situaci a pokud možno při přímé jízdě. Konec konců, nevím jak dnes, ale dříve i profesionální, závodní motokáry diferák neměly. Ovšem z hlediska jednoduché konstrukce a dravosti v terénu klidně udělejte tu zadní osu pevnou. Jezdit to bude, zatáčet taky, jenom s větším poloměrem.
Ahoj tesyku. Podle toho co zde čtu, tak to vypadá, že máš mnoho zkušeností se stavbou motokáry.. Já si taky jednu stavím, ale potřeboval bych poradit, nevím totiž, jak vyřešit přední nápravu, řízení a aby to zatáčelo. Potřeboval bych něco hodně podobného jako je mechanismus u traktoru. Na předku budu mít osmičky kola. Nemohl bys mi poradit, jak a z jak silného materiálu to vyrobit? Poháněné to bude 125 motorem. díky moc.
Já jsem to dělal z ze silnostěnného jackelu asi 30 x 50, postavený na stojato. Ale jestli ti nezáleží moc na váze, tak lešenářská trubka se válí všude a udrží to určitě. Délka asi 70cm. Uprostřed byla zavařená coulová trubka asi 7cm dlouhá a do ní šla tříčtvrtka, trochu líznutá na soustruhu. Vůle jsem dělal takový zemědělský, tudíž raději trochu větší. Jako převodka řízení se mi většinou osvědčil nějaký hřeben, třeba z Trabanta. Možná, že do těžšího terénu by byla lepší šneková převodka, ale ta je zase těžší. Znova tady opakuju, berte si kluci inspiraci z hotových strojů.
cuz vidim že tomu docela rozumíš já sem naprostej lajk moc sem toho nesestrojil ale snad by jsi mi mohl poradit co jsou zač ty volnoběžky z kola moc dík..
Představ si cvrčka z obyčejného šlapacího kola. Buďto šlapeš a poháníš kolo, nebo nešlapeš, ale jedeš(třeba z kopce) No a podobný mechanizmy se dají do obou zadních kol u motokáry. A teď když jedeš rovně, zabírají obě volnoběžky, když zatáčíš, zabírá pouze volnoběžka na vnitřním kole a ta na vnějším, které je rychlejší, přeskakuje a umožňuje tomu kolu jet rychleji. A když se dostaneš do prokluzu třeba na sněhu, tak ti automaticky zaberou obě kola. Kapišto?
Ahoj Sebiku, podobně starýho kluka mám doma, tak asi znám tvoje schopnosti a nožnosti. Doporučoval bych ti začít nějakou károu bez motoru. Sbouchat z prkýnek jednoduchý rám, kolečka z kočárku, řídit nohama a hurá na kopec. Užijete si s tím srandy taky dost a když si postavíte každý jednu, tak můžete u vás pořádat závody. Né na silnici!
Jo a myslíš že pozdějš bych si tam moh dát motor? Táta je na vesnici a má tam babetu tak mě napadlo jestli bych si ho tam za 4-5 let dal na nějakou lepší konstrukci.
cau hele já prodávám motokáru domácí vyrobenou, prodávám ji za 200kč ale mám doma plánek jak to sestavit pokud chceš tak napiš je to fakt dobré motor z pincka a řadící páka
Zdravim chlape prosimtě neposlal bys mi na mejla nějaky detajlní fotky hlavně řízení brzd uchycení motoru a obou náprav děkuju moc a chtěl jsem se zeptat jak rychle asi jezdí ta motokára s tim motorem s piuonára heh mám právcě ten samej motor díky pošli mi to prosimtě a jestli by k tomu nebylo nějaky vysvětlení díky moc
Zdravim lidi. Potřeboval bych poradit. Chci stavět motokáru, ale nevim jak mám udělat zatáčení. Mohli by jste mi někdo poslat detajlní foto zatáčecího systému? Moc prosím. A ještě jsem se chtěl zeptat. Mám motor z pionýra a chtěl bych nějak uděla řazení abych nemusel řadit nahoru a dolů, ale spíš dopředu a dozadu. Nevíte někdo jak to mám předělat? Předem děkuji za každou odpověď. Fotky mi posílejte na Peterman26@druztova.cz
Záleží na váze tvojí a motokáry. Já jsem použi to nejmenší 17zubové kolečko, dohromady s motokárou mám tak 180kg a jede to po rovině kolem 40km/hod. Možná se to nezdá moc, ale když v tom sedím, tak mám smrt ve vočích.
To je těžko říct. Záleží na tom v jakém terénu to bude jezdit, co to bude tahat, jaké je vaše strojní vybavení, jak moc do toho můžete investovat, jak často se bude používat atd. Z konstrukčního hlediska bych dělal něco 4x4. Z vrakoviště třeba díly ze Subaru. Ale jestli by to mělo být na profesionální úrovni a něco vydržet, asi bych šel do koupě staršího malotraktoru, než to dělat doma. Na to už musí být nějaká dílna a fortel.
Nazdar konstruktéři. Podařilo se mi nashromáždit několik fotek různých motokár i s detaily řešení řízení, uchycení apod. Taky mám dva plánky na postavení motokáry a to vše dávám k dispozici ke stažení na www.pjota.svabeni/.... Myslím si, že nebudete stavět přesně podle plánků, které tam jsou nakreslený, ale určitě vám pomohou vyřešit spoustu nejasností, na které se tu ptáte.
Oceňuji Tesyka za jeho rady a zaujalo mě, jak tu zmiňoval ten diferák s Olcita. Takže Tesyku, šlo by to tady trošku více rozebrat? Chci si stavět taky káru a o diferáku jsem právě uvažoval. Chci si postavit nějakej univerzál, jak na asfalt, tak i na nějakou tu polní cestu a jelikož chci použít kola na malotraktor, které nejsou zrovna nejlevnější, nechci aby se mi rychle sjížděli gumy o zatáčení nemluvě. Takže diferák je asi jediná volba. Ještě mě zaujal ten cvrček, co si tu o něm psal, ale jelikož ho 2x ročně opravuješ, tak bych se přikláněl spíš k tomu diferáku. Takže, jaké úpravy musím provést na tom diferáku? Pracuji ve strojírenské firmě a mám přístup k jakémukoli kovoobráběcímu stroji i k CNC, takže jakákoliv operace není problem.
Nazdar Všetci chcem sa opityt s ktorým motorom mam urobit motokáru mam doma motor z Babety a Motor Honda GX 160 len tomu nieco je. Mam sa radsej potrápit a skusit pozret ten motor Honda ci na to kašlat a urobit ju z tej Babety.?
Prosim vás, já si vyrábim káru né na závodění, ale spíš takovou užitkovou až teréní, takže je výš (cca 20cm od země). Myslíte si, že by ji šlo udělat na šlapací pohon? Mě konkrétně se hodí mnohem víc, než motor, taky je to levnější, tišší i když se na druhou stranu víc nadřeš... Je to podle vás konstrukčne možné?
nemate nekdo nejake foto rizeni na motokaru,nevime si stim rady.a kdyby mel nekdo nejake planky jak udelat brzdy tak muzete taky.predem vam moc dekuji.jo a pls.posilejte na mail
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.