Nejste přihlášen/a.
dobrý den mám dědictví trabanta z 1965 když sem do něj nasedl a projel sem krajinu překvapilo mě že auto z výkonem 23 koní mě osobně 100 kg vytáhne stovkou do velice prutkého kopce když sem v tom vezl druhej den asi 200 kilo brambor tak sem do samého kopce jel asi 81 nemám z trabanty moc zkušeností a dost mě to překvapilo že to tak frčí motor je plně puvodní a má najeto 51 256 km je to u trabantu normální děkuji
doplněno 28.07.13 20:54:a jiný tzrbant sem taky zkusil uplně samý
Zdravím,
upřímně - ani mne to nepřekvapuje, že jste z toho, jaký je trabant "raketa". Překvapí to totiž každého, kdo nemá s dvoutaktními motory (resp. s auty poháněnými 2T motory všeobecně) zkušenosti.
Kdo to nezná, nenapadne ho, že výkon 2T motoru je stejný jako výkon motoru 4T většího o cca 30%. Takže v případě trabanta můžete počítat s tím, jako kdybyste tam měl 4T motor stejného výrobního ročníku o obsahu cca 750ccm. A když si vezmete, že tento 2T motor o výkonu 26HP pohání auto o váze 650kg v případě kombíku, tak se není co divit. Pro srovnání - kdo si vzpomene např. na Daewo Tico, tak v době, kdy se tato auta začala u nás na silnicích objevovat, bylo taky spousta lidí překvapena, jak to jede a že tomu i mnohem silnější vozy nestačí.
Dlouhodobě (od r. 1985 nepřetržitě dodnes) provozuji jiná 2T auta - wartburgy. Za ty roky myslím, že můžu srovnávat s jinými vozy. A troufám si trvdit, že pokud vás teď trabant převapil svým výkonem, překvapí vás ještě mockrát (tak jako mne po mnoho let nepřestával překvapovat wartburg). A to jak svojí nenáročností, tak jednoduchostí. I toto jsou vlastnosti, které jsou vlastní oběma 2T vozům z produkce bývalé NDR.
Jinak vám doporučím se podívat na www.trabime.cz (ten váš kousek z r. 65 by si zasloužil, aby tam byl), navíc se tam dozvíte o trabantech (ale i o dalších vozech z produkce bývalého koncernu IFA) téměř vše - včetně různých rad. A pokud to nemáte daleko, přijeďte se podívat na nějaký sraz (teď je nejaktuálnější 9.-11.82013 Jívka 2013, což jsou východní čechy - trabime.cz/...)
no bohužel bydlím až na druhé straně rebubliky ale snad za pár let se ěm přiležitost dostaví
doplněno 01.08.13 15:28:a vite co si myslím že lidé co si z trabiho dělají prdel jsou ti kteří v něm nikdy nejely an ni ho nevlastnily
Jo, Trabík, umí, měl jsem, a rád vzpomínám...
Vojto, Tráboš neměl automatockou přvodovku, ale poloautomatickou spojku, hledej Hycomat, abys náhoou nedělal chytrýho a nebyl za blba...
Tak pardon, ten návod jsem četl už před hodně dlouhou dobou.
doplněno 28.07.13 22:45:To jo, ale ne ze všech kopců se běžně brzdí čtyřkou... U nějakého malého kopce, který vyjíždíš na dvojku, ti volnoběžka na čtyřce moc nepomůže, ne?
...a kvůli tomu, že dvoutakty špatně brzdí motorem, má Trabik volnoběžku na čtyřce a Warták vypínatelnou "koloběžku" na všechny kvalty...
já sem si to auto naprosto zamiloval asi prodám favorita protože trabant mě ohromil ted ho komplet vyčistím naleštím poklice atd
Naprosto chápu, pokud člověk nejezdí dlouhé trasy po dálnici, je Trabík fakt super! Je zvenku malý, takže se s ním dobře parkuje a uvnitř docela velký, je neuvěřitelné co se do něj vejde. Pokud není přetížený, jede i okolo 120km/hod, má slušné zrychlení - to je dáno dvoutaktním motorem. Akorát bych se v něm asi bál bourat, na to není moc dělaný, pamatuji na nějaké testy, z kterých vyplynulo, že náraz do zdi je smrtelný už v rychlosti 30km/hod...
doplněno 29.07.13 12:53:No, on je trošku rozdíl v tom, tak po nárazu vypadá auto a jak řidič...
no já sem právě vidělm o trbantu dokument a tam říkaly že trabant dopadl v crasch testech líp než opel astra kterým měl úpoškození karoserie ted přesně nevím asi 50 procent a ttrabant jenom 25 -ten plast no jinak už sem vezl v tom 4 lidi asi sto kilo náklad v kufru (mám kombík )-jeden z prvních.a v poho 100
19 kW dvoutakt Trabantu dokáže - s lehoučkým autem, překvapit...
Já mám třeba výbornou zkušenost s W353 - sice se v zatáčkách houpal jako parník na Mississipi, ale i naloženej proháněl ´škodule´ jedna radost... Jen to nesmělo být na sněhu nebo bahně...
doplněno 28.07.13 22:21:Praivo: To brždění motorem není u dvoutaktů ani zdaleka tak ´tragické´, jak si myslíš (nebo - píšeš) - jen dvoutakt prostě ´nebrzdí´... Jeho brzdný účinek je ´mizivý´, ale z karbecu si nějaký ten benzin s olejem ´sosá´ pořád - takže krátkodobě mu ´brždění´ neublíží, dlouhodobě stačí semotamo prošlápnout plyn, aby si ´sosnul´ více. A - mimochodem - proto mají dvoutakty volnoběžky...
Mnohem horší je, pokud si takové auto někdo půjčí a táhne třeba přívěs přes kopce - nahoru (do kopců) to jde, ale dolů užhaví brzdy... Taky se mi to stalo...
doplněno 28.07.13 23:04:Praivo: V trabíkovi jsem dopředu najel asi tolik kiláků, které jsem stopětkou nacouval do garáže (no - docela dost ). Ale ve wartasu byla volnoběžka zapnutá furt - dala se vypnout pá(č)kou pod volantem. Věděl jsem o té páčce - ale přepnul jsem ji asi 3x - vždycky při nutné potřebě auto roztlačit... Jinak jsem si prostě zvyknul na to, že na brzdy musím myslet dřív...
BTW - způsobem, jak jezdit rychle, není přidávat plyn - ale odnaučit se brzdit... To není návod...
"...horší je, pokud si takové auto někdo půjčí a táhne třeba přívěs přes kopce..."
Kdysi jsem za Wartákem táhnul půjčený obytný přívěs s nájezdovou brzdou (přes 700 kg), který se komusi podařilo přetypovat na 450 kg (dodnes netuším, jak to dokázal). Víckrát bych to neudělal . Ale jinak to auto nemělo chybu, stejně jako Trabant.
doplněno 29.07.13 09:08:NDRáci vyráběli za trabanty speciální obytné přívěsy. Byly lehké a měly aerodinamický tvar. Docela srandovní .
Ano, u Trabiho je tohle normální. Škoda, že ten můj (T601L 198ř, kolem 90k km) už není pojízdný a já motorům skoro vůbec nerozumím
doplněno 28.07.13 21:00:Kdosi dokonce tvrdil, že Trabant Combi dokáže uvézt až 1 tunu (sám váží 615 kg).
Ne každý také ví, že některé verze Trabantů byly vybaveny automatickou převodovkou (HydroMatic).
doplněno 28.07.13 21:06:Jen pozor na to, že u dvoutaktu se nesmí brzdit motorem, nebo ho zadřeš!
Z Trabanta jsme stavěli s kámošema buginu, něco podle vzoru filmu "Mad Max". Vyžebrali starýho traboše, zadarmo, ještě měl svíčky starý M18 pak se z toho vyndal motor s převodovkou, z lešenářských trubek svařená konstrukce - motor dozadu...Ty to lítalo po poli jak drak šedesátkou po brambořišti. Škoda že tenkrát neměl nikdo kameru nebo dig. foták, takže máme jen pár fotek na papíře a video žádný
mám ještě jeden dotaz na podlaze je jakýsi pedál malý čudel nevíte k čemu je
doplněno 01.08.13 15:31:a jak je to stou volnoběžkou nechci ho zničit ,,,dělám např dobře když chci zpomalit třeba z mírného kopce tak uberu plyn?
Patrně přepínač dálkových světel, novější mají klasické přepínání levou páčkou pod volantem.
doplněno 01.08.13 22:33:Jenom čistě pro zajímavost, měl bys někde fotky toho trabanta? Jinak doporučuju stránky www.trabant.cz, je tam např. přehled změn v průběhu celé produkce.
O nějakém "autopalu" nevím, ale kdysi dávno (začátkem 70. let) se např. u wartburgů experimentovalo s dnes tolik "populárním" systémem "start - stop" z důvodů snížení spotřeby. Jestli se to ale vyskytlovalo i u trabantů nejsem schopen říct - moje specialita jsou wartburgy. Na trabime by jste se to, co se týká trabanta, určitě dozvěděl.
bohužel fotky nemám ani digi foták ale až si vzpomenu tak je pošlu ted mám toho moc musím ho vykulírovat a pod jinak je určitě pošlu
To nožní tlačítko na podlaze je opravdu přepínač hlavních světel (potkávací - dálková). Dřív se to u aut ani jinak nedělalo - přepínače pod volantem (nejen na světla) přišla až později (konec 60. let. Kdysi bývala pod volantem pouze páčka blinkrů.
Teď jsem si tak uvědomil - ten váš trabant má ještě 6V elektrinstalaci - pozor na to při jakýhkoliv opravách a úpravách (6V žárovky, akumulátor atd.)
Starý dobrý trabant . Měli jsme jich několik, protože jsme bydleli na vesnici, kde nebyla ani prodejna, takže auta v rodině byla nutností. Vydržely naprosto všechno - i moje špatné zacházení s nimi :D. Zatímco škodovkáři neustále na autě bojovali s rezavěním jejich miláčků, my měli klid .
Jednou nám "odešel" motor přímo na náměstí ve městě. Manžel dojel pro motor domů, já si zašla zatím nakoupit a když se po dvou hodinkách vrátila k autu, tak motor byl přehozený. Udělal to na parkovišti. No, to by se s dnešními auty nepovedlo.
A u kombiku jsme zase uřízli střechu a používali ho jako malý náklaďáček v našem hospodářství :D. No a jelikož jsme byli i trošku nezodpovědní rodiče, tak první ujeté kilometry měly naše děti právě v trabantu po loukách kolem nás. Jejky, to byly krásné časy
já si myslím že nezodpovědní rodiče nejste co znám tak drtivá většina lidí co má auto nechá své dospívající jednou svézt nebo rovno naučit jezdit na nějaké polnačce . u nás to bylo to samé já se učil jezdit ze starou Oktávkou r.v1965 jé z tou sem se taky najezdil moje první auto, ale škoda že lehla rzí celej podvozek se dá propíchat klíčema tak sem si koupil favorita a toho sem měl až do dnešních dnu dal sem ho za solidní cenu jednomu chlápkovi s Polska .Trabanta sem bohužel získal jako dědictví od strýce toho asi zabilo to teplo byl kardiak no a trabanta mě odkázal má nadherně zachovaný lak jenom sedadla jsou tak zvaně proprděná a hlavně ty vlaštovky má v kondici dokonce jak sem vyčistil ty tuny špíny na podvozku tak trabant se mo odměnil jede ještě líp
Souhlasím, zodpovědní rodiče by měli pod dozorem "někde" učit své potomky řídit, naučit je alespoň základy. Zaprvé se to může někdy hodit, zadruhé mladého člověka to pak tolik netáhne, aby to zkoušel potají s podstatně větším rizikem.
Mne táta učil od dětství, poprvé jsem mu seděl na klíně a točil na odlehlé cestě volantem asi v pěti letech. Když mi bylo necelých 15, táta se nehezky pořezal na cirkulárce a jak byl rád, že jsem ho bez řidičských problémů okamžitě odvezl do blízké nemocnice...
Samozřejmě se bavím o morálním právu, nikoli o zákonech...
Trabant má (na rozdíl od Wartburga) volnoběžku jen na čtyřce a nedá se vyřadit. Takže pokud uberete plyn při zařazené 4, otáčky motoru klesnou na volnoběh a motor nebrzdí. Když uberete při jiném stupni, chová se motor jako u každého jiného auta a brzdí. Ovšem u 2taktů to moc velký účinek nemá. Navíc se motor následkem omezeného přísunu směsi hůř maže. Doporučuje se při delším brzdění motorem (táhlé klesání) občas přidat plyn, aby se motor promáznul. Nebojte se, pokud ten motor nebudete přetáčet do moc vysokých otáček, hned tak nezničíte
To, co píše kolega výše, mohu jen potvrdit - má pravdu. U aut s 2T motorem si prostě zvykněte na to, že veškeré zpomalení je nutné dělat "přes brzdy" - systém např. dobržďování motorem např. před křižovatkou u 2T aut nefunguje.
A k té volnoběžce jen takovou perličku - buďte rád, že na trabantu ji máte jen na 4, protože je to věc, na kterou se velmi dobře zvyká (je to pohodlné např wartburga rozjet na 90 na 4. pak pustit plyn a bez spojky tam strčit 2. a nechat plachtit až třeba na 30km/h a pak jen zas přidat plyn), ale blbě odvyká (vlastní zkušenost - párkrát už sem se zapomněl a dal si u auta se 4T motorem v 80 dvojku a jen se pak divil). Jinak volnoběžka je super věc.
Volnoběžka na všechny kvalty (Wartburg) měla neocenitelnou výhodu při poruše spojky (nevypínala). Při troše šikovnosti se dalo bez problému řadit bez spojky. Akorát rozjíždění bylo trochu složitější.
doplněno 01.08.13 18:22:Z Wartase jsem přesedlal na Forda a absence volnoběžky mi žádný problém nedělala. Možná proto, že jsem v té době jezdil služebně s kde čím bez volnoběžky.
Souhlas - když se to člověk naučí, tak se dá jezdit zcela bez používání spojky. A se zadřeným spojkovým ložiskem (čili s nefunkční spojkou) jsem dojel domů skoro 200km a bez problémů. A rozjezd - vypnout motor, zařadit za 1 a přes starter rozjet. Taky bez problémů.
No kdo auta střídal, tak s absencí volnoběžky asi problém neměl. Já kromě autoškoly (Š100) a pak pár km s tátovým moskvičem jezdil víc jak 25let převážně jen s wartburgy (prošlo mi jich rukama několik a aktuálně mám 4), takže každý přesednutí do něčeho jinýho byla (a je dodnes - i když aktuálně taky jezdím 4T autem) strašná změna a musím se hlídat.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.