Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak zjistím že auto dobíjí na parkovišti

Od: allesgute odpovědí: 28 změna:

Dobrý den.Zůstal jsem s autem v Rakousku v Alpách 400km od domova.Auto nestartuje ani netočí motorem,Baterka je určitě vyštavená protože mi zároven přestal jít posilovač řízení.S jedním ochotným pánem jsem zkusil jinou baterii ale výsledek stejný.Mám podezření na startér nebo alternátor.Opravu zde jsem vyloučil jen 110eur za 1 hod.práce + ostatní nehodlám riskovat kam se to vyšplhá...Samozřejmě počítám s varinatou zavolání odtahovky do ČR 10KČ/Km.Ale auto mi po roztlačení nastartuje tak mám ještě nutkání vydat se na cestu...jen se bojím kdyby auto nedobíjelo tak někde zustanu na horším místě.Nevíte jak zcela lajcky zjistím zde na pakovišti že auto dobíjí? pak by to bylo ok.Volal jsme kolegovi ten říkal že pokud při nastartovaném motoru odpojím jeden konektor od baterie a motor zustane běžet dál...tak auto dobíjí.Nevím zda to tak opravdu je proto se dotazuji zde.Může někdo poradit zda tomu tak je nebo jak v mých podmínkách zjistit provizorně zda auto dobíjí.Děkuji

 

 

28 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

ar*

1x

Tak hlavně nedej na kolegu a neodpojuj kontakty na baterce. Tím nic nezjistíš, ale hlavně odrovnáš alternátor. Jestli auto dobíjí se dá třeba zjistit tím, že necháš motor běžet na volnoběh, rozsvítíš světla a při přidání plynu a zvýšení otáček, se světla "rozjasní". To jamá by udělala žárovička na dvou drátech připojená k baterii.

Jinak překontroluj jestli není odpadlý drátek o starteru, K el, cívce u startéru vedou dva, jeden silný ten je na matici a vede od baterie a druhý slybý drátek od spínečky. Ten je na konektor a stáváse, že z konektoru vypadne a nebo zaoxiduje. Zkus ho sundat a nandat nebo i očistit. Dalí možnost je "start na krátko". To je propojení těch dvou šroubů na el.cívce startéru, nečím vodivým. V nouzi stačí i šroubovák, klíč atd. Hlavně vyřadit rychlost a zapnout klíček.

doplněno 06.06.13 12:47:

honzas1® Ty dráždíš hada bosou nohou s tím odpojováním baterii. Samotným propojením jen těch dvou šroubů nenastartuješ. Zjistíš jestli je startér OK a nebo je problém v něm. Musíš propojit i ten konektor aby cívka vysunula. Jestli ti cívka ( solenoid) cvaká tak v háji není, ale v háji jsou kotakty uvnitř( jsou opálené). Některé cívky jdou rozdělat a pak stačí ty dva šrouby vyndat a očitsit hlavy. Jsou to v podstatě normální měděné šrouby. Ty dva šrouby propojuje při startu měděná destička, ta se nechá otočit a cívka zsae šlape dál. Pokud máš cívku zalisovanou, ta tu bez poskození nerozebereš. To poznáš jestli je cívka sešroubovaná a nebo ne. Bacha při rozebírání, musíš odpájet drátek k tomu konektoru.

doplněno 06.06.13 13:15:

vlevo je zalisovaná vpravo je sešroubovaná. Sorry,ale rozdělávat se mi teď nechce. Takže jesli máš šroubovanou stačí křížový šroubovák a pájka.

vy jste to už zkoušeli? já už to dělal X krat ale na starých autech a tam se nikdy nic nestalo.. ale taky bych to raději nedělal.. je to zbytečné a multas stojí přes 100 u nás.. v rakousku nevím... a když spojíš jen šrouby tak se ti zatáhne cívka jo? no nevím.. já na krátko staruju multikáru bo je tam v háji cívka a jen cvaká.. a když neotočím klíček tak startér točí jen naprázdno...

ronyx*

Honzo, u starých aut ještě s dynamem můžeš za chodu motoru klidně baterku i vyndat a nebo ji auto nemusí mít vůbec, pokud můžeš startovat třeba z kopce (jen to chce mít aku svorky zaizolované kvůli zkratu). Dymano totiž nemusí mít při chodu odběr a nic se mu nestane. Alternátor, pokud vyrábí proud, tak musí mít odběr, jinak odejdou usměrňovací diody v něm. Takže alternátor za chodu nikdy neodpojovat!
Pokud ti na multikáře při otočení klíčkem cívka jen cvaká a neroztočí se starter, máš někde nějakou zradu v elektrice (kabely, spoje) nebo ve starteru (špína, uhlíky,...) A ano - při spojení šroubů starteru a cívky na krátko ti při zapnutém klíčku vysune cívka a starter se roztočí - takže nastartuješ.

aha.. díky za vysvětlení.. ..no tim starší jsem myslel např 120ku nebo aro... co se týče toho startéru, nevím přesně jak ta civka funguje, ale prostě nepřepustí štávu na startér, proto se neroztočí a jen se vysouvá pastorek.. řekl bych že fuguje ta cívka jako relé plus v tom lítá ten váleček který vysouvá pastorek...takže jestli to relé je v háji tak funguje jen vysouvani pastorku... ale tak jsem nad tím jen přemýšlel... možná se pletu... ne že bych ten náš starter chtěl nějak řešit ... tam už to je tak x let :D to byl jen příklad.. proto jsem se zeptal jestli se ti zasune pastorek protože k tomu musíš přivést +12V na ten konektor na cívce...k roztoční starteru stačí spojit šrouby.. to je mi jasné...

ar*

Tak si mě "donutil" udělat si čas a jednu starou spálenou ludru rozebrat. Ona ta cívka nejen vysune pastorek, ale propojí i ty dva šrouby a tím přivede proud do startéru, který se pak roztočí. Na foto je vidět jak to vypadá uvnitř a jak je ta destička oprskaná. Tato by ještě propojovala tam byl problém ve spílené cívce. Někdy je tak vypáená, že to prostě nemá kontak a proud do staréru nejde. Pak to jen cvaká, ale netočí.

ronyx*

Cívku už vysvětlil znalejší kolega - tak jen k tomu dynamo X alternátor. Š120 už měla určitě alternátor (protože měla halogeny a s těmi se co se týká spotřeby už dynamo moc nerozumělo - nestíhalo dobíjet baterku), poslední škodovka s dynamem byla tuším Š100. A Aro - tam si jistý nejsem, to by chtělo sehnat schema. Ale v zásadě najít ještě dnes osobák s dynamem už je vzácnost - to už mají jen historické kousky.

 

k2

0x

A ta jina baterie byla funkcni (nabita)? Pokud ano, tak to alternatorem nebude, pokud nikdo nevi, zda ta 2. baterie byla v kondici, tak je to test dost naprd. Pokud nemate nic, cim dobijeni zmerite, tak bych se spokojil s tim, ze kdyz nesviti kontrolka dobijeni, tak auto dobiji.

 


0x

chtělo by to ještě zmínit co to je za auto a motorizace.. jinak to jde zjistit pomocí multimetru.. ale stejně si myslím že kdyby přestal dobíjet tak se rozsvítí kontrolka.. pokud netočí motorem tak muže byt bud problem v elektroinstalaci nebo v smotném startéru... to jde ověřit taky multimetrem ve dvou lidech a nebo i samotný.. ale pokud tomu nerozumíte vubec tak by to bylo zbytečné něco řešit.. jinak pokud by jste tu baterku odpojila tak by to bez dobijeni chciplo.. jinak to jde změřit multasem normálně zapojené..

 

fribble*

0x

Pokud při nastartovaném motoru odpojíš baterii, rozloučíš se s alternátorem! Pokud byla stejná situace i s jinou baterkou, vypadá to spíš na startér - předpokládám, že kontrolky na palubce svítí, jinak by auto asi nešlo roztlačit. Dobijení spíš poznáš, když rozsvítíš dálková, mezi volnoběhem a plynem by rozdíl měl být poznat.

doplněno 06.06.13 11:52:

Nečekám, že jsi elektrikář a multimetr vozíš sebou.

 

dericcaster*

0x

Pokud auto nestartuje ani s jiným akumulátorem, tak je to pravděpodobně startérem, nikoli alternátorem. Nemám sice posilovač řízení, ale mám pocit, že je to stejné, jako u brzd, tj. že funguje závisle na chodu motoru. Jinak nefunkční dobíjení, se projeví nezhasnutím kontrolky dobíjení po nastartování. Na nabitou naterii se dá ujet slušná řádka kilometrů, když se šetří proudem. To s tím odpojením akumulátoru za chodu, to lze použít. Párkrát jsem viděl za chodu měnit akumulátor - tudíž byl chvíli odpojený - ale jen u traktoru (kde elektřina nehraje roli) a žigula. Nevím jak by se na to tvářilo dnešní auto.

 

asd*

0x

Tipnul bych to na startér...

Baterku s běžícím motorem neodpojujte, může se tím zničit alternátor!

Většina aut má kontrolku dobíjení - při stojícím motoru svítí červeně kontrolka baterie, po nastartování zhasne = dobíjení funguje. Pokud svítí při běžícím motoru tak nedobíjí. Bez kontrolky změna jasu světel reaguje na plyn = dobíjí.

Osobně bych si zjistil možnosti odtahu a zkusil dojet co nejblíž domu - každý kilometr je ušetřených 20,- Kč. Jel bych i bez dobíjení (šetřil bych elektriku = nesvítit, nestírat, nepouštět větrák atd). Když by došla štáva tak bych sehnal další baterku a jel dál až k servisu za přijatelnou cenu...

 

au1

0x

stala se mi podobná příhoda s fotrovým autem v Kolíně nad Rýnem, 1000Km od domova nezávidím ti, nicméně zvládnout se to dá. 110E není nijak drahá oprava, a když seš v loji, zdá se být tato částka za opravu směšná.
já to vyřešil tak, že jsem na benzínce koupil baterku, dovezl ji šalinó k autu na předměstí, a světe div se, motor naskočil Dojel jsem do Wurzburgu, tam opět auto zdechlo, takže další baterka, na tu jsem dojel do Práglu. Dohromady mě tyto 2 baterky přišly na cca 3500Kč, a výměna alternátoru v Praze v servisu 8000Kč. Tak si to spočítej, jestli se ti nevyplatí nechat to opravit tam, kde teď jsi. Protože jestli to auto chceš opravit, stejně tě to bude stát peníze i v ČR. Pokud to nechceš nechat opravit, postav auto do škarpy, seber značky, znič číslo kastle, a jeď vlakem dom

 

allesgute

Moc Vám všem děkuju.Jedná se o Renault Kangoo 1,5 DCI (vím auto asi nic moc ale ted nemá cenu to řešit).Jeden pol baterie tedy riskovat/odpojovat nebudu.Kontrolka dobíjení po roztlačení a nastartování zhasne.Servis zde opravdu pokoušet nebudu bylo mi řečeno v případě zavady starteru 300eu +- 3 hod. práce 350eu celkem cca 650eu.Odtah případně až domu vyjde na 8 tis,kc.Zamrzí to ale není to tragedie v nejhorším.Taky se přikláním ke strateru když ani neotočí a jen točím naprázdno klíčkem.S baterii orig BMW rakouského dobrovolníka to mělo snahu točit ale chvílema to také ani netočilo a jen šel klíček naprázdno.Zkusím vaši celkem logickou radu ohledně dobíjení. Nastartovat a vše elektrické pustit zda to bude pozhasínat pokud ne dobíjení tedy funguje.Jen mi dělá "vrásky" to servo proč přestalo fungovat je elektrické.Moc velké poděkování všem za pomoc.

k2

Pokud byla BMW baterie OK, ale starter tocil line ci chvilemi vubec, tak pokud je starter nejak rozumne pristupny, tak ho zkuste pobouchat kladivem. Mozna to tim "opravite", pokud ne, tak urcite nicemu neublizite...

ronyx*

Na to pobouchání starteru kladivem raději pozor - minule se tady za to dostal vyčiněno - moderní vozy už prý mají cívky starteru jen přilepené a poboucháním se prý starter zničí. Jak jsem koupil, tak prodávám - zkušenost vlastní s tím nemám. U starých aut se to jinak než poboucháním nedělalo.

ono to ale muže byt jen někde zaoxidovany kontakt... mlácením po starteru pokud se točí asi nemá cenu..

 

ronyx*

0x

Zdravím,
viděl bych to na z nějakých důvodů nefunkční startér. Kontrolu jeho funkčnosti zde již popsal kolega přede mnou (připojení), ale pochybuju, že se u moderního vozu ke starteru dostanete (jeho přístupnost byla špatná i u starých a podstatně jednodušších aut).
Pokud auto nastartujete na roztlačení, nemusíte se ničeho bát a v klidu můžete pokračovat v jízdě. Jen jen třeba při cestě vždycky myslet na to, že zastavit musíte na kopci a nebo mít k ruce aspoň ejště jednoho člověka na roztlačení auta. Pokud máte v autě rozvodový řemen (jakože asi ano), pozor při startování roztlačením či z kopce na přeskočení rozvodů - moderní auta by se takto neměla startovat.
Jestli auto dobíjí poznáte třeba tak, že u auta s běžícím motorem zapnete blinkr a pak budete postupně zapínat další spotřebiče v autě (světla atd). Pokud se bude frekvence blikání při běhu motoru na volnoběh zpomalovat a při přidání plynu se frekvence opět zrychlí, auto vám dobíjí. V žádném případě neodpojujte za chodu motoru akumulátor - spálily by se vám diody v alternátoru (oprava je drahá).

allesgute

A co ten posilovač řízení elktrické servo že zároven nejde? Určitě si myslím že to má spojitost byla by to velká náhoda že najednou souběžně i odejde servo.Mohu případně jet i bez funkčního serva?

ronyx*

Omlouvám se, ale na tohle nejsem schopný odpovědět - to, co jsem psal platí pro všechna auta bez rozdílu věku, ale servo a pod je záležitostí jen novějších vozů a v těch už se vůbec nevyznám (zabývám se auty ve stáří 25+ - taková ta spíš klasická mechanika).

fribble*

Pokud je OK posilovač brzd, bez serva řízení se s rozumem jezdit dá. Jen se víc nadřeš, hlavně při parkování.

některé typy Kanga mají elektrické čerpadlo pro posilovač. Pravděpodobně to bude váš případ. Je umístěno v levém podběhu a v případě že je baterka prázdná tak nepojede ani posilovač. Když vám kontrolka dobíjení zhasne tak altík dobíjí. Příkon toho čerpadla je značný, proto dobíjení hlídejte.

doplněno 07.06.13 22:13:

V případě že motor nemá problém chytnout na roztlačení (ale hned, dlouhé roztáčení katalyzátory nemají rády) ,bude problém opravdu ve startéru a nevidím problém dojet domů.

doplněno 07.06.13 22:23:

s tím katalyzátorem to neberte doslova, nevšim jsem si že je to ropák

 

tomkk*

0x

Pokud jinak vše svítí, vypadá to opravdu jen na startér. Ještě může mít smysl podotahovat klíčem všechny matice silných propojovacích kabelů mezi baterií a kostrou a mezi baterií a startérem. Raději s odpojeným jedním kontaktem baterie, at to nevyzkratujete.

 


0x

Ano! To co vám radil kolega po telefonu je o.k.. Jen bych doplni, že při odpojování kontaktu akumulátoru (nejlépe ukostřeného) musíte zvýšit otáčky motoru na vyšší, než jsou otáčky volnoběžné. -miro

doplněno 07.06.13 13:26:

To platí (zvýšené otáčky) i při případné jízdě do okamžiku než se akumulátor dostatečně nabíje.

ar*

Miro nevím jestli jste špatně četl, ale radit odpojit akumulátor při běžícím motoru u vozu vybaveném alternátorem, je naprostá hovadina. Rady by neměly tazatele poškodit, když už nepomůžou.

Těmy zvýšenýma otáčkama jste to opravdu vylepšil.

doplněno 07.06.13 20:11:

Nesmíte si zaměnit moderní vozidlo "nadupané"choulostivou elektronikou se starou Š 120 kde celá elektronika spočívala tak v elektromagnetickém ventilu u karburátoru.


doplněno 13.06.13 13:32:

miro® nemíním se dohadovat, jen vám můžu říct, že už jsem měnil spostu alternátorů a sháněl dost řídících jednotek, podobným teoretikům jako jste vy. Jen doporučím, zamyslet se nad tím, jestli je stejné vypnutí motoru klíčkem a odpojení "běžícího" alternátoru od baterie.

Můžete na svém voze odpojovat co chcete, jen by jste to neměl radit druhému, vy mu opravu určitě hradit nebudete. Howk.

 

P. "ar" Velice ochotně s Vámi souhlasím. Abych souhlasil bezmezně, potřeboval bych od Vás, ne jen subjektivní názory a všeobecně šířené tzv.pravdy, ale důkazy odborně zdůvodněné a logicky odborně vysvětlené.

Proč se např. alternátor nezničí, když vypnete chod vozidla a alternátor se ještě chvíli běží a to při úplném odstavení spotřeby el.energie? Pro kontrolu funkčnosti dobíjení jsem doporučil jen krátkodobé odpojení akumulátoru při zvýšených otáčkách motoru. s tím, že momentálně zapojené spotřebiče budou dále odebírat proud, ale jen z alternátoru. A ty zvýšené otáčky jsou nutné, jelikož při odpojení akumulátoru nebude alternátor buzen z akumulátoru ( alternátor pro počáteční nabuzení při nastartování potřebuje cizí zdroj). Jaký je rozdíl v napájení el.soustavy vozidla z akumulátoru a nebo jen z alternátoru? Vždyt u obou případů je napětí regulováno regulátorem a odebíraný proud velikostí zátěže (momentálně používaných spotřebičů). V obou případech jsou všechny el.obvody vozidla plně zapojeny a funkční. Akumulátor sehrává jen funkci, kromě záložního zdroje el.energie, určitého stabilizátoru napětí v el.soustavě vozidla. Připouštím, že počítačová elektronika vozidla by nemusela pracovat korektně z důvodu horší stabilizace napětí jen z alternátoru. Mohl bych uvádět řadu dalších důvodů mého tvrzení. Děkuji -miro

doplněno 13.06.13 13:20:

Jen bych doplmnil, že zákony v elektrotechnice platily u Š 120, a stejně platí i u nejmodernější techniky.

Vypnutí motoru klíčkem a odpojení akumulátoru, (neřekl jsem odpojení alternátoru), je podle mně stejné.Oba případy prakticky odpojí napětí akumulátoru od celé elektrické soustavy, která zadezpečuje provoz vozidla a chod motoru . Rozdíl je jen v tom, že při vypnutí klíčku, zůstanou některé obvody pod napětím v pohotovostním režimu ( npř. alarm , centrální zamykání, hodiny a pod).. To je výsledek mého zamyšlení.

Nejde mně o nějakou radu a doporučení. O využití zde uváděných názorů a jejich aplikaci se musí rozhodnou každý sám. A aby se mohl pokud možno rozhodnout nějlépe, musí vědět proč a ne jen uplatnít jakoukoliv informaci byt zdánlivě logickou a všobecně tvrzenou. Jde mně o zdůvodnění tak, abych tvrzenému věřil a nikdo ze mně nedělal, byt neúmyslně hlupáka. Hezký den - miro

 

allesgute

Dobrý den.Vracím se po týdnu z Rakouska ještě na krátkou konzultaci.Z Rakouska jsem ještě neodjel mám tu nějaké pracovní povinnosti domů bych se měl vydat asi až příští týden.Včera jsem našel jednu dobou duši ze servisu který vzal sebou na pakrkoviště nějaký měřák na stav baterie z kterého po testu vyjede lísteček ze stavem baterie atd.Baterii jsme změřili(předpokládám že s přístrojem u měl zacházet) přístroj mu hlásil nějaký defekt baterie a kakapcitu asi 80%..Auto jsme roztlačili hned chytlo a najezdili jsme asi přes 50km.Rozsvícená světla,ventilátor,blinkry občas stěrače.Auto jelo bez problémů normálně.Žádné kontrolky,žádné pozhasínání světel nic.Přijeli jsme po 50 km na parkoviště on měřil přístrojem ale ten hlásil stav baterie jen asi 40%...pak měřil zase po chvili odpočinku stání a zase už tam bylo 45% pak mu zahlásilo jen error a pak zase 43%...Je to normální že to ukazuje pokaždé jinou hodnotu když je baterie v klidu? Trochu podezírám zda uměl s přístrojem zacházet.Je mi divné že po 50km plné elektrické zátěže bylo vše v pořádku a přesto baterie ukázala pokles.Moje otázka co si o tom myslíte a kolik by měla vydržet baterie pokud by byla špatná a nedobíjela vydržet ujetých km při plné zátěži tak jak jsem jí testoval včera já 50km(světla,ventilátor atd..)Celý je to divný a stále řeším zda se příští týden vydat na cestu...děkuju.PS servo stále nejde tak jak jsem psal před týdnem.

ronyx*

Zdravím,
myslím, že na cestu domů se klidně vydat můžete.
Auto startuje - i když jen na roztlačení - ale pokud o tom víte a budete s tím počítat (parkovat na kopečku a pod) problém bych v tom neviděl ( v nouzi největší vás vždycky někdo roztlačí), dobíjí - spotřebiče fungují, baterku tam máte, takže alternátor nezlikvidujete (že se baterka chová divně je věc druhá, ale alternátor má proud kam ukládat). Takže pokud vám auto neznepojízdní počítač - jeho sofistikovanost musí posoudit někdo znalejší (to já nejsem, autům s počítačem a řídícíma jednotkama se obloukem vyhýbám), tak byste měl dojet bez problémů.
K nefunkčnosti serva - dříve auta posilovače taky neměla (ani posilovače brzd, natož řízení) a taky se jezdilo. Jen s tím prostě při jízdě musíte počítat, že tyhle moderní vychytávky vám třeba aktuálně nefungují.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:
Otázky na téma auto nestartuje

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]