Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jaký rychlostní stupeň do kopce?

Od: andie* odpovědí: 25 změna:

Ahoj, měla bych malý dotaz. Zrovna dělám autoškola a pořád mi není jasné, jaký rychlostní stupeň bych měla použít, když vyjíždím kopec? Díky za odpověď

 

 

25 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


3x

Přiměřený lepší odpověď neumím.

Některé menší kopce vyjedu i na pětku, některé na dvojku.

 


2x

Rychlostní stupeň do kopce se řadí takový, aby motor byl v záběru na ideální točivý moment. U aut jako jsou fabie apod je to někde kolem 3000 otáček. Na otáčkoměru je zelené pole a v něm by se měl rozsah otáček pohybovat. Lepší je, at je motor ve vyšších otáčkách, než aby se dusil. Zkušený řidič otáčkoměr nepotřebuje. Když ženu feldu do kopce, tak klidně i 4500 ot. Ovšem čím silnější auto, tím potřebuje otáček méně.

 

ladaadal*

1x

To se takhle nedá říct. Záleží na síle motoru, počtu osob v autě, náklonu kopce...atd. Proto jsi v autoškole. Naučíš se podřazovat podle zvuku motoru, eventuelně podle otáčkoměru. Prostě, když už slyšíš, že to motor nezvládá (klesnou otáčky), tak podřadíš.

 

mowla*

1x

Jaký kopec, jakým autem, jak naloženým, po jaké silnici...? Takto konkrétně se v obecné rovině odpovědět nedá.

Měla bys mít zařazenu takovou rychlost, aby se motor nedusil (aby auto při přidání plynu zrychlovalo), ale současně takový, aby motor neměl zbytečně vysoké otáčky.

 


1x

Dám příklad, máme tu jeden delší kopec:

Octavia 1.8 - 5°

Fabia 1.2 - 4°

Motorka 50 - 2°

Motorka 350 - 4°

Traktor 70koní - 5°

Traktor 70koní s naloženým vlekem - 1°

Traktor 240koní - 18°

Traktor 240koní s naloženým vlekem - 11°

Ještě máte pocit, že se dá univerzálně odpovědět jaký rychlostní stupeň zařadit? Řadí se tak, jak už psali výše, aby se motor ani nepodtáčel ani nevytáčel. Každý motor má v určitém pásu otáček maximální krouticí monent. Rozsah těchto otáček se liší u benzínu a dieslu. Takže nelze ani univerzálně stanovit na jaké otáčky jezdit. Tuto základní teorii by měli vysvětlovat v autoškole, bohužel málokde tomu tak je. Otáčkoměr i tachometr k řazení člověk ani nepotřebuje, nejlepší je poslouchat motor a sledovat silnici a podle toho řadit.

luke237
Jak je resena ta prevodovka u toho traktoru s 240 konmi? Pet rychlosti, z toho 4 pulene a to cele s redukci?
Jsou tam dvě převodovky, jedna 3 stupně a druhá 6 stupňů. Ale ražení je takzvaný powershift, to znamená, že se řadí pod zátěží bez vyšlápnutí spojky a bez ubrání plynu. Je tam jedna páka s 18 rychlostmi a posunem dopředu se řadí nahoru, dozadu dolů. Spojka je zde jen na citlivější rozjezd nebo na zastavení (obojí ale lze i bez spojky) při ražení se již nesmí používat. V momentu kdy se řadí převezme pohon traktoru hydromotor, automatika pomocí vzduchu přeřadí převodovku a potom vypne hydromotor a připojí převodovku. Jinak je tam ještě redukce na prvních 12stupňů a i na 4reverzní stupně, takže celkem ještě 8reverzních stupňů.
doplněno 16.02.13 09:46:

No v podstatě 30 dopředu, ale pokud je zařazená redukce tak lze řadit těch 12 dopředu, a pokud není tak těch 18. Za jízdy ta redukce nejde přeřadit. Ale ono i na jedničku bez redukce to jede tak pomalu, že i šnek je vedle rychlejší Ty redukce jsou jen na pole. Jinak je to CASE 7240 Magnum. Ale už je to celkem taky zastaralý, proti tomu co je dnes. K tomu dvojitému vyšlapování spojky, ono to má ale svoje kouzlo, tam musí člověk něco dělat a trochu přemýšlet, v tom novym jen sedí drží volat a plyn a druhou rukou řadí, jestli se to tak dá vůbec nazvat. Na ovládání jednodušší jak osobák.

To řazení je trochu vidět tady (cca 0:43)


youtu.be/...

luke237
Diky za vysvetleni. Ja se ve svych znalostech prevodovek traktoru zastavil u dvojite spojky. Tyhle pridavne motory jsem jeste nepostrehl
Jinak jestli to chapu dobre, tak dopredu je tam 18+12 = 30 rychlosti :D
Ani se nelze divit, ze traktor s takovymto vykonem vyjizdi ten kopec "na osmnactku", kdyz ma takovy vykon a jeste je zprevodovan do pomala.
luke237
Co je to za znacku traktoru? Ja znam jen Zetor a John Deer
luke237
"Dvojitou spojkou"jsem myslel dual clutch transmission. Cesky se tomu pry rika "dvouspojkova prevodovka". To je neco uplne jineho nez dvojite vyslapovani spojky u nesynchronizovanych prevodovek.

Máte pravdu říká se tomu dvojitá spojka, já jsem to přetím četl nějak rychleji a dal jsem si do souvislosti se starším traktorem a nesynchroní převodovkou. Po ránu asi nevnímám na 100%

luke237
trosku jsem koukal po tom Powershiftu a pod stejnym jmenem vyrabi Ford prevodovku s dvojitou spojkou.
luke237
Zapomnel jsem napsal, ze to vyrabi teprve od roku asi 2009, takze to asi bude neco jineho, nez je v tom traktoru.
luke237
Oprava: Tak je to definitivne neco jineho

 

já jsem na praxi zvyklý ze starého zetora sedl do velkého fendtu a ty jo měl jsem problém to vůbec nastartovat, ne tak se s tím jestě rozjet :D ale rychlosti jako takové se tam myslim neřadí.. jsou tam jen na joysticku asi 4 rychlostní stupně jestli jsem dobře pochopil.. a jezdí se s tím bez spojky v podstatě... sice tam je ale nevim na co... jezdit se da bud na tempomat .. potlačíte joystick dopředu a traktor se rozjede... potahnete zpatky tak zastavi, dozadu zpatečka.. a nebo se to přepne na plynovy pedal ... ale jako maras... člověk než do toho sedne tak aby k tomu nastudoval manuál jinak se s tim ani nerozjede :D

 


1x

panove, dotycna pani nema zkusenosti, takze reci o pocitech... napotom, myslim, ze nejbliz byl ten pan, co drzel otacky "v zelenem poli"...

No to jsem byl já. Děkuji. Nicméně si myslím, že sledování otáčkoměru bude kontraproduktivní. Stres, abych to měla v zeleném, k tomu sledovat provoz, řadit-jééžiš kde je to zelený políčko... Atd.

 

punker*

0x

U autoškoly sem z fábkou 1.2HTP v plynu musel točit minimálně do 3000ot.min. abych kopec vyjel.Mimo město sem to točil i víc,ale stejně sem v delších kopcích musel podřadit.Teď s 1.6 76Kw stačí 2100 a frčím úplně vklidu

 


0x

Občas mám problém vyjet kopec i s redukovanou jedničkou. Ale je fakt, že to nebývá na běžné silnici .

tesyk*

Ještě se mi nestalo, že bych na redukci nevyjel kopec z důvodu, že by na něj neměl motor sílu. Vždycky to skončilo na prokluzování kol...

mowla*

Redukovaná jednička, 4x4 - a to se občas i bojím, abych nešel na ´boudu´... A le to už obcházejí i ´obyčejní´ turisté okolo...

 

buss

0x

To přece nejde říct, nemáme všichni stejný kopec, tak aby auto necukalo, už netáhne, to chce prostě CIT a k tomu se dojde zkušeností.

 


0x

Na toto neexistuje jednoduchá odpověd.Např (kdo zná) Votický kopec,tak tam jsem před vrcholkem musel ve stopáté podřazovat a dojíždět za tři,s tím,že na vrcholku stoupání už klesla rychlost pod 50km a pkd by byl delší tak by přišla i dvojka,v P405 D záleželo na více okolnostech nekdy 3°a 50km ,někdy 70 a 4° ale za to třeba nyní neustále za 5,do kopce rozjedu stejně jako u předchozích ,ale na vrcholku jedu 90km/hod a mám dostatek výkonu!(většinou jezdím plně obsazený)

 


0x

podle auta , vykonu , podle toho jak prudky kopec. Normalne tak na 3Ku ... 4ku... je to podle toho at to jede , ale ne moc vysoke otacky , ani se nesmi motor moc dusit ber to podle otackomeru ... kdyz jdou otacky prudce dolu tak prerad dolu

 

kjanik112*

0x

Řidič s praxí neřeší, jakou tam má rychlost, ale poslouchá otáčky motoru, jak začnou klesat, zařadí nižší rychlost. Motor se má lehce točit. Špatné je dopustit takový pokles otáček, že už jsou slyšet rázy jednotlivých válců, to motor dostává maximální záhul a ničí se. Po chvíli praxe nato přijdete.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]