Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Výběr typu ložiska

Od: esprit* odpovědí: 6 změna:

Dobry den,

neni to sice automoto, ale dopravni prostredek to je a do tehle rubriky chodi sikovny ruce. Takze stavim si longboard (vetsi skate) a budu kupovat loziska. Potrebuju jich 8. Mohl bych si rovnou objednat z nejakyho specializovaneho eshopu, ale mam moznost, aby mi to znamej obkednal za slivovici. Ale zase nemuze to koupit ve skejtshopu, a tak jsem zjistoval, hrabal se v oznacenich a vycenichal co je zhruba potreba, aby se kvalitou a provedenim srovnali i prekonali tem oficialne prodavanym nabrendovanym pro tento sport.

Budu pouzivat znaceni SKF, ale casto vyrobci sem tam maji jine pismena

Takze rozmerove je to typ 608 - tady neni co resit

Co me pali je krytovani. Vyrabeji bezkontaktni zakryta loziska a kontaktni. Dale potom krytky z kovu a krytky z nejake pryže. Pro mne je důležité, aby bylo co nejvíc prachuvzdorné, prostě čím min bordelu se tam dostane tim lip. Zakryte z obou stran, bordel se dostane i z druhe strany. Cili ja potrebuju pryzove, abych mohl pryz spendlikem vypinknout, loziska vyprat a namazat, zakrytovat, ale zaroven by melo v idealnim pripade byt bezkontaktni, coz uz je problem.

Dale je dulezita vule. Pro downhill a vubec rychlou jizdu se pouziva vule v oznaceni MC5, skf ma oznaceni jen C5 (minimum MC3, skf-C5)

Shrnuto:

608.

bezkontaktni krytka z gumy po obou stranach (priklad oznaceni u SKF je 2RZ- tesneni z nizkym trenim z nitrolove pryze- popis , jiny vyrobce zas ma jine oznaceni- treba RU)

Vůle: standartně se pouziva na longboard C3 (taky jako MC3 u miniaturních ložisek), idealnejsi pro vetsi rychlost,mensi treni by bylo C5 (MC5)

Pro zjednonušení skejtové firmy casto pouzivaji ABEC- presnost nebo (ISO)- je mi to jedno, za 30 minut tvrdyma kolcama na asfaltu je z ABEC 9 stejne ABEC1. Proste to nehraje roli, ritom tohle rozhoduje jako marketing u lidi co kupuji na inline, skejty loziska

Kdyby to co pozaduji nebylo mozne jeste bych tam mohl vrznout Z kryt Jenze se casteji vyrabi loziska s kovovym krytem zalisovanym a pokud se vynda nejde dat zpatky. Neprisel jsem na to jak se oznacuji kovove kryty pres ktery je takovy C krouzek ( nevim jestli je to spravny nazev)a ten kdyz se vynda, krytka vypadane. Tyhle krytky jsou taky bezkontaktni, ale neumim je koupit, neznam tu terminologii, tedy jejich oznaceni ci presny nazev ve strojarine. Rozviraci krouzek, pojistny krouzek? Pak se vyrabi (dle meho idealni) pryžové tesneni, kde je tenky kovovy krouzek primo v te gume

Vim, ze lidi vyznajici se ve strojarine ted vi o co mi jde a tak bych chtel poprosit, zda mam sanci nejake takove prumyslove lozisko bezne sehnat, popripade mi poradi alternativu, jaky druh by sel misto toho pouzit. Na skejt jich potrebuju 8 a neni to uplne lacinej spas ( proto krytky, cisteni atd) jasne, ze jde pouzit i ZZ ci uplne bez krytek, ale nekradu. Zalisovane ZZ (2Z) poradne nevycistim a budu kupovat po osmi kusech loziska 10x do roka a to nejde.Profici pouzivaji Z tesneni jen na jene strane, kvli mensimu treni, ale ti maji sponzory ze jo. Plus nekteri vyrobci kvuli snizeni nakladu prodavaji do kolecek tesneni s jednou krytkou (RS nebo Z) a zduvodnuji to, ze je muzete osetrit kdekoli, kdykoli, plus ten vnitrek vyrabi z nejakyho uslechtileho plastu- opet dle meho setreni a chtej za znackove v tomto provedeni treba 800 Kc z ABEC 7. Priklad: swat.cz/...

Pochybuju, ze me nekdo pomuze, ale napsal jsem svuj problen, kdyby nahodou nekdo vedel. Je to celkem dost specifickej problem Na vyrobci nezalezi. Jakakoli firma co vyrabi kvalitne. SKF, NTN, i nas ZKL si myslim umi delat dobre kvalite. Je mi to jedno. Neco co se proste priblizi popsanemu idealu. Ja jsem ovsem lozisko s bezkontaktni pryzovou, ci znovu-vyndatelnou kovovou najit neumel. Prosim o pomoc, nasmerovani, idealne rovnou odkaz. Vsiml jsem si, ze se tu pohybuji strojari hodne, tak mate urcite prehled. Diky.

 

 

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

ronyx*

0x

S výběrem ložiska moc nepomůžu (jedná se o příliš specializovanou oblast).
Ten kroužek, který zajištuje krytku ložiska se může jmenovat drátová pružná pojistka (to pokud je to kruh z pružinového drátu), pokud je to jakoby z plechu (samozřejmě pružinového, aby to bylo pružné a šlo to zmáčknout) s malými otvory na koncích, tak je to Seeger pojistka. Co je co a jak to vypadá je pěkně všechno na jednom místě vidět např zde dolezal-pe.cz/....
S doporučením vhodného typu ložiska bych se být vámi zkusil obrátit na technická oddělení přímo jednotlivých výrobců (vzhledem k tomu, co stavíte - nepřepokládám u staviletele skejtu věk 50+, že komunikovat anglicky pro vás nebude problém. Asi bych se vyhnul prodejcům ložisek - těm půjde vždy především o prodej, kdežto výrobci a jeho technikům jde v prvé řadě o spokojenost zákazníka - spokojený zákazník se totiž vrací a nemá potřebu hledat jinde (jinou značku).

 


0x
Proč chceš vlastně ty ložiska rozdělávat, prát je a mazat? Vždyt jsou od výrobce již namazaný. Jinak tu gumovou krytku nejspíš poškodíš, takže nebude plnit stojí funkci. To plechové zakrytí lze vyndat a vrátit, skoro bez poškození. Ale tyhle ložiska jsou mazaný od výrobce, myslíš, že je namažeš lépe? Kdyžtak pošli jestli máš nějaký výkres, něco vymyslíme.

 


0x

Tak za první: objednávat přes známýho a platit slivovicí - už toto je podezřelý.

Ty nevíš co chceš? Kdybys s takovým popisem přišel do obchodu s ložiskama, tak tě prodavač pošle na konec fronty, aby sis to rozmyslel, než na tebe znovu přijde řada.

Je blbost vysvětlovat známýmu, co ti má koupit. Pak koupí blbě a ty mu to vrátíš, žes chtěl něco jinýho?

Můžeš požádat známýho at ti dá kontakt na prodejny ložisek, ale oběhat si to musíš sám. Tam se také při domluvě s prodavačem můžeš něco dovědět a přiučit.

Dále počítěj s tím, že sada osmi ložisek (pokud budou značkový SKF ...) tě vyjde stejně draho nebo ještě dráž, než ta sestava prodávaná pro tyto účely.

Já bych poprvé použil tu speciální sadu ložisek a vyzkoušel bych si jak dlouho ty ložiska vydrží. Pak bych teprve nakoupil nějakou náhradu a znovu vyzkoušel jejich životnost.

Ono je možný, že v té sadě budou stejný ložiska jako koupíš ty (někde tady v obchodě), ale rozdíl bude v tom bezkontaktním těsnění (a to tady neseženeš). Třeba si nechávají vyrábět zakázkově.

A ještě pro upřesnění: pokud je těsnění bezkontaktní, tak nemůže těsnit protože není v kontaktu s druhou součástí. Takže bezkontaktní má minimální tření ale není odolné nečistotám a prachu.

Kontaktní těsnění na ložisku zabraňuje vniknutí nečistot, prachu, vody ale zase má větší odpor, protože na hraně těsnění dochází ke tření.

 

nu*

0x

Postav si longboard tak aby jsi neměl žádný problém s výměnou ložisek, při jejich dnešních cenách (někoik desítek korun za kus je nůžeš měnit 3x za rok...můžeš použít ložisko o kterém píšeš s pryžovou prachovkou, a to ještě zakrýt plstěnou prachovkou napatlanou vazelínou aby zadržela všechne bordel a tu ještě zakrýt plechovou krytkou...tak je to u starých motorek...pak stačí občas "vyprat" tu plstěnou prachovku

 


0x

Nevyznam se ve specifikach konstrukce podvozku longboardu, nevim jake jsou jejich obvikle duty cycles a prostredi v jakem jezdi si mohu pouze predstavovat, ale podle mne to co hledas je, pokud zustaneme u SKF, lozisko 608-2RSL, presnost CN.

-

Proc.

RSL je tesneni, ktere zajisti minimalni treni pri velmi dobrem zadrzeni necistot vne a maziva uvnitr loziska + plus zajisti alespon nejakou ochranu proti vode. Po dobu zivotnosti jsou bezudrzbove, neni potreba nikde nic rozebirat, cistit a zase skladat dohromady.

-

Co se tyce preciznosti loziska.

O nizsi presnosti loziska vs. vyznamne nizsim vnitrnim treni loziska je to velmi diskutabilni. Pokud mas relevantni informace, ze tomu tak je, pak by se na ne rad podival, ale ani v generalnim katalogu SKF v sekci o detailnim vypoctu treni neni vliv presnosti loziska zminovan.

Volil bych CN, jelikoz
a) jde o normalni presnot, ktera bude i snaze k dostani a bude i levnejsi nez loziska s jinou presnosti a
b) zamontovana loziska by mela mit idealne vnitrni vuli nulovou. Pouze tak se zajisti optimalni funkcnost a hlavne zivotnost loziska. Ovsem toto zalezi na zpusobu ulozeni loziska, o kterem ja nic nevim. Je mozne, ze bude skutecne potreba pouzit vetsi vuli (tezce zalisovany spoj?).
Nulova vule v zamontovanem stavu pak svedci i ve prospech stejneho treni u jakekoliv preciznosti loziska.

Pokud se loziska schvalne nechavaji i po zamontovani volna, aby mela nizsi treni, zakonite to snizuje jeich zivotnost. Lozisko neni schopno prenest zatizeni jake ma a take se mnohem rychleji "vyklepe".

(odbocka: naopak se mnohdy loziska predepinaji pro zvyseni unosnosti, za cenu snizeni zivotnosti, ale se zamernym nechavanim lozisek s vuli jsem se jeste nesetkal)

-

Ale jak jsem napsal na zacatku. S longboardama ani jinyma boardama nemam zadnou zkusenost a vsechno muze byt zcela jinak.
Toto je pouze moje uvaha, od ktere bych se ja pri navrhu - bez jinych znalosti - odpichl.

-

Cena 2RSL lozisek samozrejme potesujici neni, ale to je dan za vlastni konstrukci.

 

ajajaj

0x

Jako pěkně jsi se rozepsal jen co je pravda. Neříkej že na výrobci nezáleží ber kvalitu SKF to je jednoznačný. Pokud řešíš krytování pak jedině 2RS a to proto, že plastové těsnění je těsnější a propustí méně prachu, vody a prostě špíny. Vybral jsem třeba dohlensto proprumysl.cz/... a bud si jisty že ti vydrží věky a už nemusíš nic řešit. Konec

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]