Nejste přihlášen/a.
Mám dotaz ohledně baterie v autě. Třetím rokem mám Fabii, r.v. 2001, vždycky v zimě, když zamrzne anebo když prší a nejedu autem 3-4 dny, tak potom nemůžu ráno nastartovat. Loni jsem si koupila novou baterku,ale problém se minulý týden objevil znovu. Zkoušela jsem i vždycky když odejdu z auta vypojit radio, kdyby tam byl špatný kontakt, ale tím to nebude. Poradíte mi čím by to mohlo být? Díky.
Nu,milá eny.
Problém lze rozdělit na nekolik částí.
Tři roky života baterie není na moderní typ akumulátoru tak mnoho.Měla by vydržet tak 4 - 5 let.Ovšem při správném provozním režimu.Akumulátor by se měl aspoň jednou za 3 měsíce dobíjet mimo vozidlo nebo v garáži dobíjecím proudem 10% dané kapacity baterie.Při provozu a zvláště v zimě,nebo při častém startování dobíjení alternátorem vozu nestačí.
Druhý problém je v dobíjecí funkci alternátoru.Bylo by potřeba změřit napětí na svorkách aku při chodu motoru při středních otáčkách.Optimální hodnota by měla být kolem 15 V.Pokud je nižší,je potřeba seřídit dobíjecí systém,nestačí naplnit kapacitu akumulátoru,je podbíjený.
Dalším problémem je zvlhnutí kabelú a zapalovací cívky,případně i rozdělovače.Když je vlhko,běžně praktikuji sušení soupravy kabelů i bakelitových nástavců přes noc doma na ústředním topení. Ráno bezpečně nastartuji.Pozor na pořadí kabelů na svíčkách,musí přijít opět přesně na své místo.
JABRAKA
Třetí
Tva odpověd je správná jen dych dodal že stačí před zimou baterku dobít pokud používáš auto skoro denně tak není problém se starty. Take je dobre v mrazech vzít baterii domu do tepla. Mám v autorádiu letku která bliká a po pár dnech to také dokáže vybít baterii. pro zkoušku zkusit odpojit na dobu když bude auto stát kontakt jinak to může být v kabeláži auta. Dědek
Já bych v první řadě zjistil, jaký je z baterky odběr v klidovém stavu. Kolik vlastně sežerou různé spotřebiče jako je alarm, rádio atd. Takže do + pólu zapojit ampérmetr a měřit. Je docela možné, že je někde svod a trvalý odběr již kolem 0,5A, tu baterku, podle její kapacity, vybije i během 3 dnů.
doplněno 05.01.09 02:21:A ještě něco, kupříkladu u Mercedesů je častým problémem uzemění motoru. To je totiž až dole a zejména v zimě, jak se na to dostane sůl, tak tam vznikne tak velký přechodový odpor, že to tím startérem neotočí. A baterka může být úplně nová.
Měřit jen samotné napětí naprázdno je k ničemu.Pokud bude mít akumulátor zasulfátované elektrody,sníží to jeho kapacitu i na polovinu.Přitom ukáže napětí plně nabitého akumulátoru.Je potřeba nejprve baterii zatížit,třeba H-4 žárovkou a přitom měřit napětí.Cizí odběr se změří jednoduše tak,že se měří proud z baterie odpojením jednoho přívodu a zapojením ampérmetru.
JABRAKA
doplněno 18.01.09 14:25:Doplnil bych Tesyka:
To zemnění motoru není asi jen problém mercedesu,je to dobrá připomínka.Pokud zemnění nedokáže přenést startovací proudy na karoserii,u motorů,které bývají upevněny na silentblokách,je zemnění startéru prevedeno na karoserii a pak na - pól baterie pomocí měděného pleteného pásku.Oxidace upevňovacích šroubů a matic znemožní proudu do startéru dosáhnout dostatečnou hodnotu díky přechodovým odporům.
JABRAKA
Chtěl bych rovněž přispět k rozřešení nedosttku při startování.
Při identifikaci závady je potřeba zvolit tento postup:
1.Zjistit zda je závada v akumulátoru , nebo v el soustavě starteru. Toto provďte nasledovně" Když jsou problémy , změřte stav akumulátoru. Napětí při zatížení (startér v činnosti) nesmí klesnout cca pod 10V, Lepší a hodnověrnější je kontrola hustoty elektrolytu která se provádí bez současného startování( spráná hustota plně nabitáho aku. je 1,28 g/cm krychlový - menší hustota signalizuje neúplné nabití a tím menší kapacitu) , žel tuto kontrolu neni možno provést u tzv.bezúdržbových aku.,jelikož neni přístup k elekrolytu . Touto zkouškou lokalizujete kde hleda závadu - v akumulátoru nebo v el.instalaci.
2.V případě řešení problemu s akumulátorem , dále nerozebírám jelikož toto je všeobecně známé.
3.Závad v el.obvodu starteru může dýt několik: a.) v obvodu ovládání startéru , b.) v obvodu hlavního proudu pro starter.
a.) správná funkce ovládacího obvodu se pozná tak , že při startování spouštěč spíná tzv. cvaká. Pro dokonalejší ověření lze použít žárovkovou zkoušečku,jejíž jeden pól přiložit na kostru a druhý na tenký kabel u slouštěče-žátovka při spouštění se musí rozsvítit. Pokud je toto bez závad pokračujeme v hledání závady v obvodu hlavního proudu pro spouštěč.
b.) Tato kontrola je jednodušší jelikož kabel hlavního proudu poznáme podle toho že je silný a vede od akumulátoru přímo ke spouštěči. Složitější je to v tom , že měřením elektrických veličin za klidu (bez současného spouštění motoru) zpravidla nic nezjistíme. Proto zde jen vizuálně překontrolujeme kabel a šechny jeho spoje , zejména spoj na akumulátoru a starteru. Nesmíme opomenou překontrolovat stejným způsobem i druhéhý (silný kabel na akumulátoru) zejména jeho spoje a upevnění na samotném akumulátoru a druhým koncem na kostru automobilu. Tadý je velké nebezpečí , že spoje nejsou dokonale čisté jsou zakorodované a pod. , což nedovolí průchodu potřebného proudu pro roztočení motoru spouštěčem.Mohli bychom si to laicky představit jako ucpané potrubí.
4. Ještě jedna ne příliš častá zavada , ale která se objevuje zejména u vozidel které jsou často startována a u starších vozidel je opotřebené ložisko (pouzdro) u pastorku spouštěče . Tto má za následek kontakt rotoru spouštěče s jeho statorem . Rotor je tímto bržděn a mnohdy spouštěč neroztočí ani sám sebe.
Tímto příspěskem nehodlám dávát vyčerpávající návod , jen jsem chtěl nastínit postup při odstraňování nedostatku.
Jistě by se dalo ještě hovořit o závadách uvnitř spouštěče (kolektor , uhlíky , vinutí , funkce stykače a pod.) a nebo v ovládacím obvodu spouštěče(spínací skříňka , pojistky , připadně celý obvod napájení). Pro další identifikaci závady by bylo potřeba více informací jak se závada projevuje a pod. Několik dalších rad , uvádějí předchozí příspěvky ochotných , nezištně poradit..
Přeji úspěšné vyřešení problému a jsem s pozdravem: Motorizmu zdar. Miro
nepisete jestli to je benzinak a nebo...jestli je auto v poradku tak to muze byt obsluhou:Pvypinat topeni vetraky a radio,svetla pred vypnutim motoru a pri startu naopak nejdriv nastartovat a pak vse pozapinat.starat se o baterku a nabijet ji,mozna budete mit problem se starterem namrzle uhliky,pokud vas to zlobi jen v zime.u starsich aut stacilo starter jeme poklepat,ale doporucuji vam nechat to prohlednout odbornikem.
Myslim, ze zmerat kludovy odber je dobry napad, zmerajte ho ale v takych podmienkach v akych vam blbne startovanie, po jazde v dazdi... Ked jazdite 3x tyzdenne aspon 30 minut, je podla mojho nazoru zbytocne externe dobijanie baterie o to sa postara auto samo o sebe. Aku znacku baterie ste kupila a kde? Ak ste kupila hypermarketovu kvalitu alebo na pumpe, tak chyba moze byt v baterii. Osobne som videl v kauflande sunt za cenu varty.
Dejte si pozor na autorádio!
Některé autorádia baterku vybíjí, já měl to samé co vy...Kámoš taky...Dělají to hlavně ty lacinejší nebo horš značky jako je např. Sencor...Teď nemám ani moc drahé rádio (okolo 2000) ale značka Pioneer a je všechno v pohodě...
Takže nestačí autorádio jenom vyjmout ale celé odpojit s kabelů (na zkoušku)...
Já jen doplním jednu podstatnou věc. V zimě zvláště v mínusových teplotách, klesá účinost dobíjení baterie. Chemický proces v článcích je nejideálnější asi od 12°C?.Každopádně pokud jsou mrazy klesne možnost nabytí až o polovic, možná i míň. Pokud se s autem jezdí krátké tratě, kdy se nedostatečně prohřeje motorový prostor a tím i baterie, dochází k tomu že zaplé světla, rozmražování okna, rádio atd, má v podstatě větší odběr než je baterie schopna do sebe vstřebat. Potom se klidně může stát že po třech týdnech znovu nabijíte baterii. Pokuď ji ale před nabitím nenecháte doma zahřát, nenabijete ji do plné síly a tím to ještě zkrátíte.
Kontakty, a uzemění motoru může být klidně v pořádku a přesto to auto bude každou chvíly vybité. Zde pomůže jen garážování a nebo tahání akumulátoru domů do tepla. Také se přesvědčte zda vám v kastlíku nesvítí světlo. Pořád!.
Maxwelle.Všechny tvoje závěry jsou chybné.Jednak v mrazu když auto není v provozu,žádné chemické procesy neprobíhají.V okamžiku startu je proud procházející elektrolytem až 200 A během několika sekund je baterie ohřátá na provozní teplotu.Jiná je situace tam,kde se musí během dne po krátké jízdě znovu několikrát startovat,svítí světla,běží topení,klimatizace.Tady je skutečně spotřeba proudu z akumulátoru větší,než schopnost alternátoru dodávat nabíjecí proud.Pokud je tedy baterie v pořádku,je schopna i za 20 st mrazů dobře fungovat.Jak jsem už řekl dříve,je potřeba i v létě ji občas z auta vymontovat a dobít nabíječkou doma.Pokud by byl akumulátor vybit úplně,je nebezpečí poškození elektrod mrazem pravděpodobné.
JABRAKA
Ano : Prochlazený akumulátor má menší kapacitu .Důvodem není ale nižší nabíjení ale prochladnutí akumulátoru a jeho elektrolytu. Doporučuje se také , před startem na několik minut t rozsvítit nějaký spotřebič , což uvede akumulátor do činnosti a tím se o něco málo ohřeje . Toto zvýší jeho teplotu a tím i kapacitu.
Nejlepším řešením je , pořídi si nabíječku (konzervátor) , která dokáže při zapojení kromě nabíjení , také jen nahrazovat , úbytek kapacity samovybíjením akumulátoru , zejména při dlouhodobém odstavení vozidla a v zimě. Tuto nabíječku (konzervátor) , máme neustále v provozu při zapojení na akumulor (bez jeho vyjímání z vozidla) , při odstavení vozidla při nepříznivých podmínkách.
Pozor však na možnost požáru.Ale o tom se dozvíte v návodu tohoto zařízení.
Toto dovedu vysvětlit jen z logického uvažování.
Obecně : Když něco pracuje (vydává energii) , tak se kromě získané požadované energie , logicky i ohřívá a pod..
Probíhající chemické pochody při odběru proudu z akumulátoru se nikdy stoprocentně nepřemění v elektrickou energii ale část se přeměňuje v teplo (které ohřívá alektroly atd.) a v další ztráty. Jedná se o působení Newtonova zákonu "O zachování energie". I když v současnosti jsou uváděny některé nepřesnosti tohoto zákonu.
Energie ukrytá v akumulátoru(kapacita) npř.100% = dodaná energie akumulátorem npř.85% uvolněné teplo při činnosti akum. npř.10% další ztráty npř.5%. Levá i pravá strana rovnice jsou vždy v rovnováze. Uvedené hodnoty jsou použity jen pro demonstaci. Ve skutečnosti jsou hodnoty zcela jistě , jiné.
Nashle : Miro
Miro.Uvažuješ možná správně,ale o něčem jiném.Nechoď na to až tolik vědecky.Pokud chceš vysvětlit jev nabíjení olověného akumulátoru,je to asi takto:
Naléváš do nádoby vodu pomocí hadice.Pokud bude hadice nepoškozená,naliješ tu nádobu za určitou dobu beze ztrát.Pokud budou v hadici dírky,naplníš nádobu také,ale za delší dobu se ztrátami.Ale naplníš ji stejně.Je ti jedno,z jakého je materiálu a jaký má tvar,jestli jde o vodu teplou či studenou.
Akumulátor má určitou kapacitu,danou výrobcem.To je jako ta nádoba.Využití té kapacity je to,co řidiče zajímá.Množství proudu,který je k dispozici,je vždy dáno touto kapacitou.Nezáleží na teplotě.Ta jen zpomalí tu chemickou reakci,která umožňuje "uložení proudu" do desek elektrod.Nakonec i většina norem určuje startovací kapacitu olověného akumulátoru při - 18 st C
Druhá záležitost je děravost dolévací hadice,kam se ztrácí alternátorem vyrobená energie,pokud nestačí dostatečně" dolejvat" do baterie.
JABRAKA
No já bych ještě tu diskuzi zkomplikoval. Nabíjení autobaterie v autech je s charakteristikou U. To znamená, že palubní napětí při běžícím alternátoru BEZ odběrů je cca 14,7V Při tomto napětí teče do baterie nějaký proud. Ten se +- liší podle kapacity, stáří akumulátoru a jeho vnitřního odporu. Když je baterie nová, tak její napětí při plném nabití se pohybuje kolem 13V. Tudíž rozdíl napětí mezi baterkou a alternátorem způsobuje, že proud teče do baterie. Při připojování spotřebičů logicky se zvyšuje proud odebíraný z alternátoru a dochází k snižování palubního napětí. Výrobci aut ale vědí, jaké bude předpokládané zatížení a podle toho volí i výkon alternátoru. Takže v praxi by se nemělo stát, že ani po zapnutí všech originálních spotřebičů, by napětí alternátoru kleslo pod napětí baterky. V tom případě by docházelo k permanentnímu vybíjení. Proto je dobré před nainstalováním různých přídavných světel a vyhřívaných sedaček a pod. si zjistit, jaký že vlastně výkon nám ten který alternátor poskytne. No ale protože se všude šetří, tak i běžná, většinou malooběmová auta nejsou vybavena nijak výkonnými alternátory. V praxi se to potom projeví tak, že po zapnutí všech možných odběrů se palubní napětí přiblíží k nominálnímu napětí akumulátoru a tudíž do něj pak teče malý nabíjecí proud a k jeho nabití je potřeba úměrně delší čas. A protože kapacita olověných akumulátorů se s časem a klesající teplotou zhoršuje (stalo se mi, že odešel i po dvou letech), ale energetické nároky jsou stejné, tak je vhodné, zejména u aut co často startují, ale jezdí jen krátké jízdy, občas akumulátor dobít. Já si pro to již před lety udělal takový jednoduchý přípravek. Použil jsem signální zalité trafo 220/24V, které je zkratuvzdorné. S jednou 1A diodou ho připojim do cigaretového zapalovače (pozor některá auta ho spínaj přes klíček) a do akumulátoru teče cca 20mA. Je to naprosto dostačující pro oživení a eliminaci svodových proudů i když bude stát auto dva měsíce v mrazech. Ovšem je to řešení pro rodinné domky, neumím si představit, jak z paneláků visej prodlužováky. Dá se to možná řešit i solární nabíječkou viz: e-conrad.cz/..., ale s tím nemám žádné zkušenosti a ani tomu moc nevěřím. Používám totiž 50W solární panel na karavanu, ale v zimě při zatažené obloze si to ani neškrtne.
doplněno 22.01.09 20:09:...oběmová?..no fuj tajbl, přeci objemová...
To Tesyk
Tu diskuzi jsi nezkomplikoval,ale perfektně doplnil.Je to skutečně záležitost vyvážení zdroje a akumulátoru a spotřebičů-ale jedna věc,co mnoho majitelů motorových miláčků nemá ujasněno.Alternátor je ideální dobíječ aku,protože si vlastně reguluje dobíjecí proud sám.Napětí sítě je pro alternátor jako zpětná vazba.Pokud napětí sítě vozu stoupne na nastavenou úroveň,klesá budicí proud do rotoru alternátoru až k nule a ze statoru žádný dobíjecí proud neteče.Proto velmi záleží na stavu obvodů regulace buzení,aby spoje,konektory i vodiče byly v perfektním stavu,žádné přechodové odpory a v regulátoru vadné součástky a pod.Pokud je totiž budicí proud nějak omezen,ovlivňuje i dobíjení akumulátoru.
JABRAKA
Doporučuji se podívat do nějaké učebnice fyziky pro střední školy. S tou energijí v akumulátoru je to obdobné jako se vším v životě:Nic nemůže vzniknout ani se ztratit , jen se může přeměnit jedno v druhé.Třeba energie uvolněná chemickou reakcí na el. energii.
Npř. Když koupíte nějaké množství PHM , koupili jste vlastně energii ukrytou v tomto palivu.Nyní záleží na tom jak ji dokážeme zužitkovat.
Příklad : Uvolněním této energie v motoru získáme: Mechaniskou energii , tepelnou energii (motor se zahřeje) a ještě část tepelné energie unikne výfukem , dále vznikne i vodní pára odcházející výfukem a vzniknou další produkty (karbon , saze a pod. Sečtemeli energii všech těchto dílčích produktů , dostaneme výhřevnost paliva tedy laicky , ukrytou energii v tomto palivu. A na nás - tedy kontruktérech záleží jak dokážou konstrukcí motoru (zařízení) potlačit ty neužitečné produkty a tím zvýšit užitečný výkon zařízení.I my řidiči máme nezanedbatelný vliv , technikou jízdy , péčí ,to se vztahuje i na ten akumulátor atd. atd. Tento pohled na tuto problematiku platí snad pro veškeré dění.Uvedu:uhlí ve sklepě a využití ukryté energie v něm , el. energie ( žárovka , která kromě světla silně hřeje poskytuje méně svetelné anergie a naopak -samozřejmě při stejném příkunu v obou případech npř.100W) , dále voda v přehradě představuje také ukrytou energii.Zkrátka jde o užitečné využití - účinnost zařízení - odstraňováním ztrát a tím lepšimu využití v užitečný prospěch. A s tím akumulátorem je to úplně stejné.
Tato debata se rozvinula celkem široce , okolo tématu vybitá baterka,to je nezanedbatelným přínosem k osvojení si postupu při diagnostice a odstraňování závad a nedostatků.Toto bylo mým hlavním cílem mého prvého přispěvku ze dne :19.01.09. Ostatní diskutované otázky a připomínky ,at už se více nebo méně přibližují ke skutečnosti , svědčí o zájmu o problematiku - děkuji.
Pokud by byl zájem pokusme se prodiskutovat ještě další diskutovaná témata. Mpř. proč je zakázáno roztahovat vozidla_ a pod.
K problematice dobíjení snad jen doplnit že : Kapacita akumulátoru se udává v Ah (ampérhodinách) což vyjadřuje že npř. akumulátor 50Ah když je úplně vybit tak ho musíme nabíjet npř. 5 A ,10 hodin.Stejně jako můžeme 10 hodin odebírat proud 5 A. Při startování se z akumulátoru odebírá řádově 100 A i víc , podle toho jaký odpor klade motor proti roztočení spouštěčem. Funkce alternátoru je celkem popisována zprávně , jen bych měl připumínky k uváděným hodnotám napětí i k tomu , že při provozu přebírá jako zdroj el.energie alternátor.Když nic jiného akumulátor plní také funkci stabilizátoru napětí v el.soustavě vozidla.
Omlouvám se za obsáhlejší příspěvek , tématika si to zaslouží a myslím si i,že jednoduchý a laický přístup je na škodu.
To by mě teda zajímalo, co jiného, než alternátor, při provozu přebírá zdroj el. energie. Existují kupříkladu starší motorky, kde akumulátor nebyl vůbec a ve starších autech s dynamem, po nastartování šlo klidně baterku odpojit, a při vyšších otáčkách i rozvítit a motor nechcíp. Mimochodem za určitých okolností to lze udělat i u alternátoru. Pouze se musí zabránit tomu, aby nebyl žádný odběr, protože pak je nebezpečí, že nebude správně fungovat regulace a napětí vylítne příliž vysoko a přinejmenším se prorazí usměrňovací diody. A to téma proč je zakázáno roztahovat vozidla se také týká jen novějších aut. Jednak těch co maj automat a potom těch co maj rozvodový řemen a je nebezpečí, že by mohl prasknout. Mohu tě ubezpečit, že moje auto s rozvodama řetězem, přesto, že to je diesel, tak roztažením nastartuju.
Základní fyzikální poučky a zákony jsou vždy platné.Jen je musíme používat na správném místě.Srovnávat srovnatelné.
Dynamo bylo před časem základním vybavením automobilu.Mělo jeden významný nedostatek.Značné mechanické opotřebení uhlíků,přenášejících dobíjecí proud přes komutátor do akumulátoru.Přispívalo k tomu i proudové zatížení uhlíků-sběračů.
Alternátor obrací tento proces,velký nabíjecí proud se indukuje ve statoru a malý budicí se dodává do rotoru přes uhlíkové sběrače.Nevýhodou je nutnost střídavý naindukovaný proud usměrnit. Vyřešily to dnes už běžné výkonové křemíkové diody.
Ovšem je s tím spojen také proces regulace.Tady se dotkneme toho,co se děje při mechanickém roztlačování vozu.Elektrická sít je bez proudu,baterie vybitá.Regulátor je nastaven na plné otevření,při roztočení se indukuje plný nabíjecí proud.Tento náraz může něco poškodit.Nejčastěji ochrannou diodu v budicím okruhu alternátoru.Ale elektroniky je dnes v autě hafo.
Nastartování auta roztlačením s úplně vybitou baterií je nemožné
JABRAKA.
Pro pana jabraka:
Jen bych doplnil nezanedbatelou výhodu , ne li hlavní výhodou alternátoru je , méně robustní konstrukce oproti dynamu při stejném výkonu a tudíž menší výrovní náklady , jednodušší konstrukce a další ,(vždyt i alternátor má uhlíkový sběrač ).
O možnsti provozu a spuštění vozidla bez provozuschopného akumulátoru , uvádím můj názor jinde.
Na otázku roztahování vozidla se pokusím založit nové téma.
Zraví miro.
Pro pana tesyk.
Myslím, že jsme v podstatě v souladu .Jen by bylo dobré , ujasnit některé nepřesnosti.Ale k tomu zde asi neni vhodné prostředí.
O tom který agregát (akumulátor nebo alternátor-dynamo) je hlavnín zdrojem el.energie v různých režimech provozu vozidla jsem si jen dovolil zapochybovat , abych vyprovokoval zamyšlení.
A tak činím i nyní: Je možné vozidlo provozovat jen s akumulátorem npř.při poškozeném alternátoru nabo dynama a jak dlouho? Proč se lépe daří provozovat vozidlo vybavené dynamem bez akumulátoru , než vozidlo bez akumulátoru , vybavené alternátorem? Jde to , ale různě úspěšně v obou případech.
Jednoduché odpovědi jsou asi takovéto:
1. Akumulátor je hlavní zdroj pro vozidle v klidu a pro spouštění. Akumulátor ale také zajištuje plynulou dodávku el.energie při všech režimech provozu,bez ohledu na otáčky motoru a tím dodávku energie z alternátoru nebo dynama.Jistě bychom našli další odůvodnění výzanmu akumulátoru ve vozidle , samozřejmě i alternátoru , připadně dynama.
2. Vozidlo vybavené dynamen , nepotřebuje k nabuzení cizí zdroj (akumulátor),postačí jen ho roztočit do náležitých otáček. Naopak alternátor pro své nabuzení pořebuje cizí zdroj (akumulátor). To znamená , že pro nabuzení krátce potřebuje cizí zdroj pak už ne (budí se proudem který si sám vyrábí) , za předpokladu že je udržován v dostatečně vysokých otáčkách a tomu také musí odpovídat el.obvod regulace . Naopak v tomto případě je skoro nutné , zapnout nějaký spotřebič s větším příkonem , aby nedošlo ke zvýšení napětí a tím k poškození usměrňovacích diod . Dynamo vyrábí stejnosměrný proud , alternátor střídavý , který je následně usměrňován. Toto je dané konstrukcí obou agregátů.
Omlouvá se za přílišnou provokaci k diskuzi a zamyšlení . Jsem s pozdravem : miro
Miro.
Pořád setrváváš v některých nepřesnostech.Dynama jsou různá.Určitě jsou i dynama bez cizího buzení.Ale u automobilů se používaly jen typy s cizím buzením,které potřebují proud z akumulátoru pro počáteční vybuzení.Jen krátce po odpojení baterie ještě zůstává ve statoru zbytkový magnetizmus,který umožní naběhnutí dynama po roztočení.Určitě ale to nepůjde po několika hodinách.
Alternátor je zase nutno budit a bez připojení k baterii se nenabudí.
Dynamo i alternátor vyrábějí střídavý proud,u dynama se usměrňuje přepínáním cívek rotoru komutátorovými segmenty.
U alternátoru jsou jen sběrací kroužky a proud ze statoru je ihned usměrněn diodami,
A to je také důvod několikanásobně větší životnosti alternátoru.Tam přes uhlíky a hladké kroužky prochází proud hodnoty stovek mA
U dynama celý dobíjecí proud až desítky A a ještě přes lamely komutátoru.
Baterie je určena v podstatě jen ke startování auta,čím menší je vnitřní odpor aku,dosáhne se větší startovací proud.Stárnutím aku se vnitřní odpor zvyšuje a tím je omezen proud startovací.
Zdravím všechny motoristy,nevyjímaje i Milana Cukráře.Oni nakonec jediní odboráři se zastávají dělníků a nenechají je okrádat.
Přeju v těchto nevlídných dnech málo poruch elektrických rozvodů v automobilech ale i doma.Elektřina je dobrý sluha ale zlý pán!
JABRAKA
Některé vaše závěry je nezbytné minimálně upřesnit. A to:
Dynama mohou být různá vzhledem , konstrukcí a pod. , ale principem činnosti jsou všechna stejná jsou to zkrátka , dynama..
Veškerá dynama v automobilech byla schopna se sama nabudit ze zbytkového magnetizmu jak uvádíte , ale v rotoru nikoliv ve statoru.. To proto , že pro buzení je potřeba mnohonásobně nižší proud a tím se méně zatěžují sběrací uhlíky. Hlavní proud se odebírá ze statoru. Pokud je správně zapojen obvod dobíjení , dynamo se stále budí vlastním proudem a proto je schopno zabezpečit neustálou dodávku el.energie pro provoz vozidla bez akumulátoru, viz. malé motocykly typu - Pionýr , Babeta ale i starší ČZ a třeba i dnešní zahradní technika a pod. Tam se používá ale pro buzení stálý magnet ne zbytkový magnetizmus, proto k nabuzení nejsou potřebné zvýšené otáčky. Zbytkový magnetizmus je velmi malý a proto nabuzení (indukce) potřebuje vyšší otáčky. Cizí buzení dynama slouží především pro regulaci dynama tak , aby v celém rozsahu otáček dodávalo požadovaný el.výkon. Není rovněž pravdou , že i dynamo vyrábí střídavý proud. Aby tomu tak nebylo je tam zmíněný komutátor , který v okamžiku kdy by následovala z dynama záporná složka , vámi zmiňovaného střídavého proudu, uhlíhy přejdou otočením rotoru na další lamely komutátoru , které jsou propojeny s další částí rotorového vinutí , odpovídající indukci kladné složky výstupního napětí.
Je zde ještě zajímavost , že se dynamo dá nabudit na opačnou polaritu , tedy že na výstupní svorce je záporné napětí , místo kladného a opačně. A pokud se týká alternátoru , ten vyrábí třifázový proud , který je následně usměrněn.Pokud bychom potřebovali napětí z opačnou polaritou , museli bychom změnit zapojení usměrňovacích diod.Neni nutné aby usměrňovací dioby byly přímo v alternátoru , je to ale výhodné , protože bychom v opačném případě museli k diodám vést tři vodiče.
Mohli bychom se bavit snad do nekonečna . Je to pro zvídavé a pro posuzování třeba při diagnostice nebo debatách , poučné a zajímavé .Tím se vyzbrojujeme znalostmi , tak že nás jen tak někdo neoblafne , když nám tvrdí , že je nezbytný do vozidla investovat třeba nový alternátor a zatím postačí vyměnit jen diodu , řádově za desetikoruny. To byl důvod k rozpoutání diskuze na téma - Vybitá baterka . miro
Pnu "jabraka" se hluboce omlouvám . Dopustil jsem se omylu a to ,že jsem nesprávně oponoval , tí že jsem uvedl že u dynam je rotorové vinutí budicí a statorové vinutí hlavní - silivé, Je tomu naopak , jak uváděl pan "jabraka" . Přesto , tento můj omyl , nemění mé argumenzy v diskuzi na téma Vybitá baterka.
miro
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.