Nejste přihlášen/a.
Čau, chci se zeptat, jak rychle zabrdit . Ja vim zni to divně, přece každy vi, že zmačknout spojku a hned brzdu, ale to je pomaleee . Přece když přede mnou někdo zabrzdi, tak než zmáčknu spojku, tak jsem dávno v něm. Neexistuje nějaky rychlejši spůsob .
Bohužel nemáš pravdu, když zmáčkneš spojku, tak působí ještě navíc setrvačnost auta...tady je naopak žádoucí použít ještě brždění motoru-tj. nešlapat na spojku
Nesmysl, setrvačnost auta působí vždy! Martin to vysvětlil tak, jak to funguje ve fyzice i v praxi!
A roztočený motor fakt moc nebrzdí...
přece každy vi, že zmačknout spojku a hned brzdu
Héérgott, nejsem každý (to už je jak v médíích, celá obec, všichni...) já to nevím, já brzdím a až cítím že motor by cukal tak spojku, má přece brzdící účinek. Popř. přeřadit, ale chce to cvik! Dokonce nějaký závodník? radil zašlápněte to i když motor zhasne.
No a co to tak vyzkoušet? Na jaké vzdálenosti zastavíte z 50 tky. A máte pak odhad na zastavení před něčím... (neuvádím varianty co). Představte si za sebou Traboša..., nebo kdybyste v něm jeli a brzdili za současným autem (juj, takový KdF...)..
To je take kostrbate, to rovnou mužu před stromem v mlze vyskočit z auta . Proč se vlastně nedělaji brzdy synchronizovane se spojkou? U automaticke převodovky spojka neni ne?
Sešlápni nejprve brzdu. Motor zdechne, až mu sletí otáčky pod volnoběžné (pod 750ot./min). ABS zajistí, aby motor skutečně zdechl, až auto pojede krokem (záleží na zařazené rychlosti).
Lepší zdechnutý motor, než rozflákané auto o jiné...
Proč si to všechno nevyskoušíš někde bokem na place nebo parkingu? Řidič by měl znát všechny funkce a chování auta, tedy mnohem víc, než se učí/neučí v autoškolách. S motorem se nic nestane.
Musím dát za pravdu gumidkovi, nejprve brzdit a až po tom tak zmáčknout spojku a přeřadit na nižší rychlostní stupeň. Může se stát že budete potřebovat rychle akcelerovat, proto to přeřazení na nižší stupeň aby motor nechcípl.
doplněno 14.08.12 18:23:Magdon, nepsal jsem najednou za 0,5 s. se toho moc nestihne.
doplněno 14.08.12 18:26:Stláčanie spojky pred začiatkom brzdenia zbytočne zamestnáva šoféra, predlžuje akt brzdenia a nepriamo tiež brzdnú dráhu. Postup spojka a brzda je zlý. Preto spojku stláčajte krátko iba vtedy, ak máte v úmysle preradit rýchlostný stupeň alebo úplne zastavit. Ak nebudete pri miernom brzdení a malom rozdiele rýchlosti radit, určite nestláčajte spojku.
Čítajte viac: auto.sme.sk/...Ak nebudete pri miernom brzdení a malom rozdiele rýchlosti radit, určite nestláčajte spojku.
Tady ale nejde o mírné brždění, tam je to jasné, tady jde o o co nejrychlejší zabrždění při nenadálé události (kanec na dálnici, auto před vámi znenadání zabrzdí a pod,).
Ani moc ne. Jen škube s rozvodovým řemenem nebo řetězem.
Takže správné je dupnout na brzdu, pochvíli i na spojku a vyřadit rychlost. V první fázy motor pomáhá brzdit, v další už by mohl pomáhat rozjíždět se (nar. u dieslů tím elektronika zajistí, aby motor nezdechl). Důležité je být tak daleko za autem vepředu, abych stihl i zareagovat i zabrzdit. Zejména má-li ten přede mnou ABS a já nemám a brzdit neumím.
Na dálnici brzdím, když brzdí druhé nebo třetí auto vepředu, nečekám, až se rozsvítí světla tomu přede mnou.
No a všechno si nacvičit na opuštěném letišti nebo parkovisti, v létě, v dešti, na sněhu.
Němci mají úplně jednoduché pravidlo: bezpečná vzdálenost k vozidlu, které jede před tebou je polovina tvé rychlosti na tachometru a výsledek je v metrech.
Například: jedeš 90km/h děleno 2 = 45metrů (to je bezpečná vzdálenost pro rychlost 90km/h).
Jedeš 130km/h děleno 2 = 65metrů (to je bezpečná vzdálenost pro rychlost 130km/h).
A ještě jsem slyšel, že na německých dálnicích je délka jedné přerušované čáry 6metrů a délka mezery 12metrů, takže dohromady 18metrů a z toho už se dá odhadnout kolik přerušovaných čar potřebuješ vidět.
Začni jezdit pomalu a když tě někdo předjede a zařadí se před tebe, tak sundej nohu z plynu a udělej si mezeru sám.
To brzdění je nejdůležitější si nacvičit (nezmatkovat, nehledat brzdový pedál). Prostě sundat nohu z plynu a šlápnout na brzdu. K tomu je nutné správně seřízené sedadlo. Noha musí být i při maximálním brzdění pokrčená. Natažená noha už dál netlačí na brzdu. Kromě toho musíš sedět vzdadu na sedadle, abys při sešlápnutí brzdy nepopojel po sedáku.
Kdy zmáčkneš spojku je nepodstatné. Když to zvládneš, současně nebo chvilku po brzdě, tak je to dobrý. Ale zpomalují tě brzdy, takže bzrdu co nejrychleji a pak někdy spojku.
Taky způsob brzdění hodně závisí na to jestli máš ABS. Pokud nemáš ABS, tak zablokuješ kola a auto klouže ve smyku a nebrzdí. Takže bez ABS se musíš naučit dávkovat brzdnou sílu nohou.
To Martin-asi jsi se překleplNe u auta bez ABS,ale právě naopak u auta s ABS dupnout a držet.U normálních tj. bez ABS se doporučovalo tzv přerušované brzďění!
doplněno 14.08.12 13:41:Samo,že záleží na okolnostech,ale všeobecně u aut s ABS se dp. zadupnout a držet!
Myslím že při panickém brzdění není co řešit nějaké dávkování síly nebo sešlapávání spojky...prostě cápnout na brzdu co největší silou a hotovo,když je situace mírnější a víš že zastavíš tak teprve pak se můžeš zabývat spojkou...lepší zdechnutý motor než tvůj mozek ve formaldehydu...když se budeš zabývat tím jak sešlápnout spojku a takový kraviny tak narazíš
Při panickém brzdění PROSTĚ šlápnout na brzdu co největší silou,a nic víc neřešit(no kromě toho samozřejmě mít kola v rovině)
Kdo že to řekl?
Proč tedy na rally, kde se jezdí mnohem nebezpečněji nemají ve svých speciálech ESP,ABS,ASR,Airbagy,...
Když někdo netestuje hranice svého auta a jezdí celý život opatrně, tak nikdy nebude vědět, co si může dovolit a co ne.
Jde o to, aby každý otestoval své auto někde na bezpečném uzavřeném place a osvojil si ovládání a jeho chování.
doplněno 14.08.12 13:52:Jde spíš o to, že řidič by měl být vždy lepší než ABS či ESP. Nakonec řídí přeci on a ne auto a je na něm, kdy co a jak sešlápne. Tyto systémy jsou jen pomocná berlička.
Reagoval jsem na poslední větu nademnou...
doplněno 14.08.12 14:00:To Diesel: I dnes jezdí auta bez ABS a ESP a jsou schválena pro provoz na pozemních komunikacích... a nejsou to auta na rally.
Když bude motor pouze na zkušebním stojanu a bude mít např. 3000 ot/min a uzavře se najednou přívod paliva, tak půjdou otáčky tak rychle dolů, že se to v praxi při spojení s hnanou nápravou nedá ani intenzivním bržděním realizovat. Z toho plyne, že pokud při brždění brzdíte pravou nohou ) a plynový pedál je zcela odlehčen, tak motor má vždy brzdný účinek a je tedy správné vyšlápnout spojku až při poklesu otáček cca na těch 1000/min.
Hézká teórie. Jénže... on ten motor není na stojanu, to uzavírání přívodu paliva má taky nějakou prodlevu a ta hnaná náprava je v tu chvíli na rozdíl od motoru bržděná. Takže brzdami bržděná náprava ztratí v tomhle případě rychlost rychleji, než jen kommpresí bržděný motor.
Neboj, až se do nějaké situace dostaneš nebudeš řešit co sešlápnout dřív... Všechno se uděje tak rychle, že instinktivně dupneš na brzdu a v zápětí i na spojku. Mluvím ze svých zkušeností. Řidičák mám teprv 2 roky a těchto situací jsem měl už dost. Včetně střetů a snad jsem si to už vybral Ale myslím, že jsem to vždy zvládl dobře a jak nejlíp jsem mohl. První mě se šílenou rychlostí vjel do 90° zatáčky cyklista do protisměru. Já jsem už téměř stál a on se špatnou zadní použil i přední brzdu, sklouznul a narazil do mě. Prej nechtěl zdržovat auta zasebou a tu zatáčku neznal... Natěstí cyklista bez vážnějších zranění. Druhý zase do 90° zatáčky za mokra a sjetýma gumama mě do protisměru vjel magor v golfu. Do zatáčky vůbec nebrzdil, já ho už naštěstí viděl, že jede jak drak tak jsem spomalil a když vyjel ze zatáčky, tak jsem smykem před střetem skoro stál, ale on se svýma gumama mě udělal z feliny totálku. První co řekl, když vylezl bylo, sakra myslel jsem že to dám...! Myslel jsem že ho uškrtím. Znovu bez zranení díky bohu. Všechno na 5Km úseku...
Děkuju všem co odpověděli , nechci někomu ukřivdit, ale většina lidi radilo sešlapnout brzdu v nejrychlejšim čase , tak tet si to vryt do hlavy.
Co si chceš vrývat do hlavy? Než přemýšlet co uděláš radši konej! Brzdit a spojka co je na tom těžkýho. Až se aspoň trochu vyjezdíš nebudeš o ničem přemýšlet a plno věcí dělat automaticky. Raději těmto situacím předcházet a mít vždy dostatečný odstup a přehled o dění kolem tebe a pokud možno i před autem co jede před tebou.
Promiň jestli to vyznělo tak, že jsem na tebe vyjel, ale podle toho co píšeš a na co se ptáš bys asi řídit ani neměl:D. Jsou to snad základy autoškoly hned po nastartování a rozjetí
doplněno 14.08.12 22:37:A co jinýho by jsi chtěl dělat než brzdit v co nejrychlejším čase. Rozhodují milisekundy
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.