Nejste přihlášen/a.
Ahoj, sundal jsem na Favoritu brzdič, měnil jsem brzdové obložení. Zajímalo by mě, jak má chodit správně píst ve třmenu? Řekl bych, že to stále mírně přibržďuje, kolo je po jízdě docela teplé, ale žádný zvuk během jízdy neslyším, když mám kolo zvedlé, jde celkem lehce. Píst ze začátka nešel vůbec nyvdat, po delší době jsem ho sikovkami vytočil, otřel, obroušil jsem rez velmi jemným smirkovým papírem, ale na jednou pístu zůstala trochu koroze. Ovšem ani druhý píst, který byl takřka bez koroze, mi nešel rukou vytáhnout ven a šel velmi těžce zatlačit. Jak by měl tedy správně chodit? Děkuji.
Pokud se u brzdiče (třmenu) vymontuje odvzdušňovák, tak píst musí jít zatlačit rukou. Sám jsem dělal repasi třmenů a raději koupil pístky TRW nové v takové sadě, kde je speciální montážní olejíček LUCAS,manžetka,těsnění a samotný pístek.
Pod velkou manžetku nesmí přijít brzdová kapalina (viz. literatura Andrt) a jiné vazelíny.
Před montáží je dobré brzový třem očistit mosazným kartáčem a nedrápnout do vnitřku pístku (jen okolo usednutí manžety. Na tu TRW sadu pístku dám odkaz
doplněno 25.06.12 19:58:Je to opravná sada s pístkem TRW a je v takové červené krychlové krabičce:
Ještě dodám návod, že takto se správně manžeta nejprve nasadí na dno pístku a pak se i s pístkem manžeta usadí do třmenu a nakonec se pístek zatlačí. Jinak může dojít k poškození manžety a těsnění nezapomenout potřít dobře tím olejíčkem a i tu drážku a bez pořezání uložit do vnitřku třmenu na to správné místo. Pak chodí pístek krásně rukou (trochu stuha, ale jde)
No to tezko, to tam nepatri - je na to takova specialni bila pasta, spis pro konzervaci ale neni az tak potreba - normalne by se to melo potrit kolem tesnicich krouzku brzdovkou a pist by mel jit vetsi silou ale plynule zatlacit - hlavne aby se nevzpricil. Take je dulezite namazat a vycistit vodici cepy brzdovych trmenu, jinak to muze take pribrzdovat a samozrejme mit neposkozene prachovky vsude.
Nvn zda ano či ne měděná pasta,tou jsem zatím slyšel máznou desky v uložení třmenu.Ale já osobně (vyučil jsem se s tím na staříčkovi-F125P rv 72 který jsem měl před necelými deseti roky) jsem pístky vzal jemným smirkem (vytlačit na max),očistit,dát nové manžety nebo vrátit nepoškozené původní (záleží na stavu) a tyto máznout alespoň brzdovkou,já dával pod manžetu vazelínu červenou,jiná nebyla, potom ještě očisti třmen a uložení desk v něm.Třmen chodil dosti ztuha ale šel.Horší byly zadní skrz převod ručky-tam se nezatlačoval,ale šrouboval,stejně jako na přední nápravě citroenu BX.Doporučuji udělat to na zimu a potom po zimě,nebo alespoň po zimě.
Pokud jsou třmeny plovoucí,tak i na čepech musí chodit hladce,platí totéž jako výše!
doplněno 29.06.12 17:22:Ještě doplňuji-nepovoloval jsem odvzdušňovací šroub,proto to šlo z tuha!Teda to zasunutí pístku!
Dobrý podvečer, ještě bych se chtěl zeptat, jak moc volně se má zvednuté kolo točit? Když dám auto na hever a roztočím přední kolo, mírně to přibržďuje, roztočím kolo, pustím ruku a točí se jen krátkou chvíli, cca 2 sekundy. Co má vliv na vrácení brzdových dstičke po puštění brzdového pedálu? Děkuji.
To je naprosto normální. Je tam tak malá vůle, že destičky lehce lížou kotouč, ale nebrzdí ho. Navíc to otočení kolem brzdí převodovka a diferenciál (tření oleje a zubů).
Pokud se v hlavním brzdovém válci zase posunou pístky zpět (po puštění pedálu), tak naopak vytváří podtlak a nasají u třmenů pístky zase dovnitř třmenu zpět. Základy hydrauliky ve Fyzice.
Fyzika byla jedna z přdmětů, které jsem nikdy moc nemusel
Takže mám tedy říci nějakému kolegovi, aby mi šel šlapat na brzdu a já mám sledovat, jestli se třmen hýbe na vodící čepech?
Jak by se tedy kolo mělo asi tak volně točit?
To samé je vlastně i vzadu, stále to trochu přibržďuje.
Jak ověřit správnou funkci brzdičů? Díky
Lehnu pod přední nápravu a rukou skusím zahrkat za třmen, jestli je volný. Když kolega sešlápne pedál, tak hrkat nepůjde. Pak kolo na jedné straně zvednu a točím rukou a kolega sešlápne a kolo se zastaví a při povolení musí kolo ihned být volné, jako předtím a ne trošku ztuha. Prostě točím a zapamatuji si, jak lehce a po zabrždění a odbrždění ihned zase točím a musí to hned jít stejně lehce jako před zabržděním.
Pak se rozjedu na 30km/h ruce dám nad volant, abych ho mohl případně rychle chytit a zadupnu brzdu a auto musí jet rovně a nesmí být řízení strhnuté ke straně (na to má vliv i geometrie, takže pokud jsou brzdy ok a vůz se stočí, tak kontrola geometrie a seřízení).
Dobrá děkuji. Momentálně když zahýbu se třmenem, hbe se, ale opravdu jen málo. Kde by mohl být problém?
To není problém, ale normální stav. Brzda by pak měla moc dlouhý chod na vymezení vůle a to je špatně. Další věc by byla, pokud by se hýbal hodně i do stran, tak jsou vymlácené (vychozené) čepy třmenu (ty dva jak mají malé gumové harmoniky a drží brzdič k držáku. Takže malá vůle je správný stav a velká vůle a žádná je špatný stav.
Tak jsem koukal, že druhé kolo pibržďuje, opravdu přibržďuje. Mám pístem má kousek pod drážkou na menžetu vrstvu koroze a celkem dost, mám tedy koupit opravnou sadu?
Takže třmeny zrepasovány.
Ještě bych se chtěl zeptat, jak mají ty vodící čepy vůbec fungovat? Co je pohání?
A další dotaz hlavně pro gumidka. Někdě jsem se očetl, že jste měnil brzdový válec. Bohužel mě to taky čeká, protože začal téci ve spoji u posilovače. Když už jsem u těch rbzd, rozhodl jsem se to udělat na jednou, dal bysme mi nějaké rady? Nikdy jsem ho neměl dole, takže netuším, co na mě po vyšroubování dvou šroubů na posilovači čeká. Jak jste válec sundával? Bohužel se mi nedaří povolit převlečné matice od trubek vedoucí do zadních brzd, takže by ylo asi nejvhodnější povolit ten sešti hran přímo u válce. Díky
Zdravím, je to jednoduché. Já to dělal jako jednu z prvních oprav, protože půlka posilovače dolů byla vlhká a horní půlka suchá s pohledu v motorovém prostoru u válce. Hlavně zakupte kvalitní válec a to FRAGOKOV SK.
Stačí povolit ty dvě matice (jsou pod nimi pérové podložky, tak je raději kupte nové, at dobře jistí matici proti povolení), a pak jednotlivé trubky ke kolům. Pokud nejde trubka povolit (i já měl problém), tak zalít WD-40 (asi 2 dny zalévat) a pak obalit dobře hadrou a zakousnout do matice siko kleště a lehce trhnout. Pak povolí a hadra je tam k vůli nechtěným okusům zubů kleští do matic.
Na Hlavním brzdovém válci je namontována nádobka pro kapalinu a zboku jsou dva omezovače brzdného účinku pro zadní kola (pokud tedy nemáte pick-up nebo van-plus, kteří je nemají a mají místo toho na nápravě zátěžový regulátor.
Nádobka se montuje tak, že nové těsnění (ty špuntíky mezi nádobkou a válcem) se nejprve namáčkne do válce a pak se nádobka zasune do nich. Je dobré to mít lehoučce potřené brzdovkou. Nádobka se na válec nejlépe sestavuje a rozebírá, když je válec v ruce mimo auto.
Mezi posilovačem a válcem žádné těsnění není, jen je tam v posilovači takový plastový C kroužek, ale ten tam zůstává.
Omezovače mají na závitech k válci dva měděné těsnící kroužky. Já použil staré a naštěstí to nikdy neteklo, ale koupil bych nové měděné.
Při odvzdušňování se musí napustit nádobka kapalinou a opatrně ho zaplavit, at pístky netřou nasucho stěny válce, pak to proteče a je vyhráno, pak se odvzdušňuje klasicky.
Já válec s nádbkou bez trubek namontoval na posilovač, nalil kapalinu a chvíli čekal, než kapalina proteče sama.
Na posilovači je takový nastavovací trn a ten se v klidu nesmí dotýkát pístku válce (při zahřátí auta by se roztáhl a přibržďoval všechny kola!) je tam jen asi 1mm vůle.
Nejprve se tedy sestaví nádobka k válci, pak se přišroubují k válci omezovače s kroužky, tento celek se namontuje na posilovač a pak se připojí trubky a je hotovo. Nic na tom není.
Už tu mám moc rekcí k původnímu dotazu, tak mi případné hodnocení dle uvážení dejte ke starší odpovědi zde v otázce
Tak problém :/ Vyměnil jsem válec, dolil kapalinu, podotahoval všechny hadičky a trubičky, ale nebrzdí to :/ Nebo brzdí, ale až úplně na podlaze :/ Že bych to špatně odvzdušnil? Díky za pomoc.
Já při té výměně válce spotřeboval 3 nebo 4 ty flašky s brzdovkou. Jsem trochu puntičkář a chtěl jsem mít vše dobře zaplavené brzdovkou bez bublin a vzduchu.
Je tam ještě v nějakém okruhu vzduch. Hlavně odvzdušnit dobře zadek, protože ten vzduch může být v těch ventilech omezovače na válci (ty šestihrané válce na válci).
Pak bude brzdit a pozor na to sešlapávání až na podlahu at se ten válec nezničí. Pokud až na podlahu tak u té podlahy na pedál nedupat a nervat ke koberečku (s citem)
3 - 4 lahvičky? Já koupil lahvičku která má 0,5l, to je asi málo, že? Když jsem měnil i trubku k zadnímu pravému kolu a k přednímu levému trubičku i hadici.
Ano, 3-4 lahvičky s obsahem 0,5litru. Pokud se mění i válec, tak proteče dost a musí se počítat ze ztrátou při odvzdušnění. Někde jsem koukal, že celý systém u krátkého Favorita má 0,6 litru, takže určitě přikoupit a odvzdušnit všechna kola, když se měnil válec.
Hlavně v nádobce nad válcem hlídat hladinku a dolévat. Pokud klesne až 2mm ke dnu, tak hrozí další zavzdušnění a děláte to znovu. Pokud už okruhem proteklo dost kapaliny a teče čistá, tak se dá znovu použít. Jen se musí nechat odstát ve sklenici a na dně se usadí případné úsady (smetí) a vyprchají z ní bublinky a pak se dá lít zpět, ale musí být opravdu čistá.
Tak odvzdušněno a brzdí to parádně
Dále bych měl dotaz, sice z úplně jiného soudku, ale to nevadí. Před zimou jsem kupoval nový chladič, koupil jsem i nové hadice kvůli těšnosti. Ta silná hadice, vedoucí od termostatu do hladiče velice rychle popraskala a nyní už teče v oněch prasklinách. Mám ještě jednu, originál česko-slovenskou, chtěl bych se zeptat, čím hadici ošetřit, proti praskání?
Dále bych chtěl pomoc s problémem: po ohatí vody se voda tlačí ven hadicí, v místě nasazení hadice na expanzní nádobku (je to ta slabá hadice vedoucí ze spodu expanzní nádobky dolu na chladič). Nádobka se mi zdá celkem nafouklá, voda potéká i víčkem, řekl bych, že tam voda strašně vře a tlačí se na povrch. Děkuji za rady.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.