Nejste přihlášen/a.
Pokud vím dobře,tak řídící jednotka benzínových motorů je jen na řízení vstřikování.Zapalování je úplně mimo řídící jednotku a je pevně dané.Je to tak?
U starších aut, které byly vybaveny systémem například Bosch K-Jetronic tak tyto auta nemají zapalování elektronicky (ŘJ) řízeno. Ale to je historie. Tyhle auta se vyráběly tak před 25 lety. U všech dnešních aut řídí předstih zážehu řídící jednotka a to podle otáček motoru, podle zatížení (dostává signál ze snímače natočení škrtící klapky), dále vyhodnocuje signály ze snímačů klepání, teplotu motoru, teplotu nasávaného vzduchu a ještě by se určitě něco dalšího našlo. Pevně dané zapalování bez zpětné vazby na provoz motoru bylo často u aut s karburátorem. Tam je jen odstředivá regulace, která reguluje předstih v závislosti na otáčkách motoru a dále podtlaková regulace, která řídí předstih v závislostí na zatížení a tím vyvolaném podtlaku v sání. Předstih u takového auta tedy neovlivní například nízké oktanové číslo paliva, takže u těchto aut může docházet k tzk. klepání motoru, kdy dochází k velice rychlému spalování, které způsobí kovové cvakání v ojničních ložiskách.
ŘJ řídí vstřik délku a dobu a okamžik zapálení. U zapalování je jedno, jestli je použit rozdělovač (v tomto provedení pouhý přepínač bez regulace odstředivé a podtlakové, jako mají karburátory) nebo zapalovací lišta.
Na klikové hřídeli nebo setrvačníku je Hallův snímač, který říká řídící jednotce, ve které poloze je klika (písty) a ona podle toho si vybere, kdy tam pustí impuls do cívky (dříve nebo později k horní úvrati pístu). To záleží na provozním režimu a otáčkách motoru (ty taky sleduje).
Takto např. pracuje systém Bosch-Mono-Motronic a Simos 2P ve Favoritech a Feliciích SPi a MPi.
Koncepce byly ruzne, treba nektere GM motory maji skutecne zvlast jednotku na rizeni zapalovani, ale v principu je to stale rizeno z hlavni RJ motoru, ktera dodava analogovy signal jak velky ma byt predstih a ta zapalovaci jednotka to pak casuje podle snimace otacek na klikove hrideli. A pritom je to pomerne moderni motor s vicebodovym vstrikovanim (mel jsem to u Pontiac TS 3,7V6 (nebo tak nejak) a ma to tusim i muj stavajici Escort cabrio 1.8i DOHC... Asi je to dano vykonnosti hlavniho procesoru te doby, ktery uz toho ma na praci dost a zapalovani by v realnem case nestihal.
Ale rekl bych, ze historicky bylo nejdrive zavedeno elektronicke rizeni zapalovani u karburatorovych motoru a pak se to zkombinovalo se vstrikovanim, ze by nektery motor mel vstrikovani a jen mechanicky system zapalovani, to jsem jeste nepotkal (coz neznamena, ze to neni mozne )
Je to Escort XR3i rok 1994, jednotka EEC IV a zapalovani ma na svedomi modul E-DIS, je to skutecne tak, vrtal jsem se v tom
A co je to za novinku omezeni prispevku na 2 ve vlakne, nebo je to ruzne? To se neda nic doresit...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.