Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Mění řídící jednotka dobu zapálení?

Od: kolo* odpovědí: 9 změna:

Pokud vím dobře,tak řídící jednotka benzínových motorů je jen na řízení vstřikování.Zapalování je úplně mimo řídící jednotku a je pevně dané.Je to tak?

 

 

9 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

solenza*

2x

U starších aut, které byly vybaveny systémem například Bosch K-Jetronic tak tyto auta nemají zapalování elektronicky (ŘJ) řízeno. Ale to je historie. Tyhle auta se vyráběly tak před 25 lety. U všech dnešních aut řídí předstih zážehu řídící jednotka a to podle otáček motoru, podle zatížení (dostává signál ze snímače natočení škrtící klapky), dále vyhodnocuje signály ze snímačů klepání, teplotu motoru, teplotu nasávaného vzduchu a ještě by se určitě něco dalšího našlo. Pevně dané zapalování bez zpětné vazby na provoz motoru bylo často u aut s karburátorem. Tam je jen odstředivá regulace, která reguluje předstih v závislosti na otáčkách motoru a dále podtlaková regulace, která řídí předstih v závislostí na zatížení a tím vyvolaném podtlaku v sání. Předstih u takového auta tedy neovlivní například nízké oktanové číslo paliva, takže u těchto aut může docházet k tzk. klepání motoru, kdy dochází k velice rychlému spalování, které způsobí kovové cvakání v ojničních ložiskách.

 

gumidek*

1x

ŘJ řídí vstřik délku a dobu a okamžik zapálení. U zapalování je jedno, jestli je použit rozdělovač (v tomto provedení pouhý přepínač bez regulace odstředivé a podtlakové, jako mají karburátory) nebo zapalovací lišta.

Na klikové hřídeli nebo setrvačníku je Hallův snímač, který říká řídící jednotce, ve které poloze je klika (písty) a ona podle toho si vybere, kdy tam pustí impuls do cívky (dříve nebo později k horní úvrati pístu). To záleží na provozním režimu a otáčkách motoru (ty taky sleduje).

Takto např. pracuje systém Bosch-Mono-Motronic a Simos 2P ve Favoritech a Feliciích SPi a MPi.

 

jarda3*

0x

Neni, ridi vsechno.

 


0x

já pokud vím tak čidlo kliky posílá impulsy do ŘJ ta dá patřičný mínusový povel zapalovací cívcea ta to bud žene u starších motorů přez rozdělovač na jednotlivý svíčky nebo u novějších to de na svíčky přímo.

 

ar*

0x

Kolo, jak u kterého motoru. starší motory mají zapalování "samostatné" a "oddělené" od RJ. Dnešní motory mají zapalování řízené RJ.

 

martinhajek*

0x
Víš co by mne zajímalo? Jakým myšlenkovým pochodem jsi usoudil, že jde zapalování mimo řídící jednotku. Co ho podle tebe tedy řídí?
jarda3*

Koncepce byly ruzne, treba nektere GM motory maji skutecne zvlast jednotku na rizeni zapalovani, ale v principu je to stale rizeno z hlavni RJ motoru, ktera dodava analogovy signal jak velky ma byt predstih a ta zapalovaci jednotka to pak casuje podle snimace otacek na klikove hrideli. A pritom je to pomerne moderni motor s vicebodovym vstrikovanim (mel jsem to u Pontiac TS 3,7V6 (nebo tak nejak) a ma to tusim i muj stavajici Escort cabrio 1.8i DOHC... Asi je to dano vykonnosti hlavniho procesoru te doby, ktery uz toho ma na praci dost a zapalovani by v realnem case nestihal.
Ale rekl bych, ze historicky bylo nejdrive zavedeno elektronicke rizeni zapalovani u karburatorovych motoru a pak se to zkombinovalo se vstrikovanim, ze by nektery motor mel vstrikovani a jen mechanicky system zapalovani, to jsem jeste nepotkal (coz neznamena, ze to neni mozne )

doplněno 10.06.12 16:46:

Je to Escort XR3i rok 1994, jednotka EEC IV a zapalovani ma na svedomi modul E-DIS, je to skutecne tak, vrtal jsem se v tom

A co je to za novinku omezeni prispevku na 2 ve vlakne, nebo je to ruzne? To se neda nic doresit...

martinhajek*
Možné je leccos
Dnes už má ECU na starosti úplný motormanagment, řídí tedy celý motor.
blackflamesiczi*

u zetecu ridi zapalovani signalem do zapalovani ridici jednotka

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]