Nejste přihlášen/a.
Zdravím,
včera jsem dostal darem vybitou baterii z auta kamaráda (ráno nenastartoval, koupil novou baterii a starou mi dal). Chtěl jsem si ji oživit, ale přišlo mi divné, že nejde dolít voda. Po pátrání na internetu jsem zjistil, že se jedná o bezúdržbovou baterii. Je na ní nějaké kontrolní oko, které bylo černé a za normálních podmínek má být prý zelené. Připojil jsem ji na nabíječku, mám doma automatickou a čekám jestli zezelená. Už je to tam napojené cca 20 hodin a zelené moc není, jen hrozně málo, úplně mizivě. Než jsem ji začal nabíjet, měla 12,3V. S těmato baterkama nemám zkušenosti, můžete mi prosím nědko poradit, jak dlouho ji mám ještě nabíjet aby to oko zezelenalo nebo zezelená po čase samo nebo jak to teda bude? Baterka může být stará tak max 3 - 4 roky, ale nikdy jí nikdo nenabíjel, může být i zničená? O tom jsem zase četl, že by oko mělo zbělat, ale jinak tomu teda vůbec nerozumím a nabíjím to vůbec správnou nabíječkou?
O této problematice bylo zde již několikráte diskutováno.
Pojem bezúdržbový akumulátor je matoucí . Neznamená , že se o akumulátor nemusíme starat. Podle potřeby je nutno v průběhu používání i tzv. bezúdržbový akumulátor dobíjet vnějším zdrojem , podle potřeby , včetně kontroly hladiny - případně hustoty elektrolytu. Akumulátor je nutno vždy nabíjet tak dlouho dokud nedosáhne známek plného nabití. To je max. 2,8 V na článek v průběhu nabíjení a hustoty elektrolytu 1,28 g/cm3 a tyto hodnoty se v průběhu dalších dvou hodin nabíjení nemění. Plně vybitý akumulátor je při 1,75 V na článek a o hustotě ellytu 1,14 g/cm3 . Takto vybitý akumulátor je nutno co nejdříve dobít. Existují dva způsoby nabíjení : desetihodinový - nabíjet proudem desetiny jeho kapacity 10 hod. a Dvacetihodinový - (užívá se také jako pokus o obnovení funkce akumulátoru) nabíjí se 20 hod. proudem dvacetina jeho kapacity. miro
U nabíječky ampermetr je a u této baterky ukazoval, postupně pak klesal, tak jako to dělá obvykle. Touto nabíječkou jsem nabíjel snad už 10 baterek a pokaždé jsem je nabil, i když byly úplně vybité. NAbíjení jsem skončil a oko zůstalo pořád černé. NA pohled baterka vypadá jako nová a se stářím tří let by mohla ještě fungovat, si myslím. Dnes ještě nechám usadit napětí a zítra zkusím start, uvidíme no, co to udělá. Ale abych pravdu řek, nevím co to je za výmysl bezúdržbová baterie, jsem z toho akorát nervózní, že nemůžu zkontrolovat stav vody a změřit hustoměrem elektrolyt a nevěřím, že se ani troška nestratí po dobu její životnosti.
Pro stav olověného akumulátoru je nejdůležitějším ukazatelem stavu hustoty jeho elektrolytu _ pokud byl případně doplňován jen dest.vodou _ nikoliv elektrolytem . Oko o kterém hovoříte je vlastně hustoměr , který symbolicky ukazuje (orientačně) měnící se barvou stav hustoty elektrolytu. Když akumulátor pozorně prohlédnete zjistíte , že se dá kryt plnicích otvorů článků otevřít a provést důslednější kontrolu každého článku zvlášt. Systém odvzdušnění článků tzv. bezúdržbového aku. , je řešen tak , aby nedocházelo k odpařování vody z elektrolytu a nebo jen minimálně. Pozvolný pokles proudu při nabíjení je normální - ukazuje úspěšnost nabíjení. miro
nabijačka aj z renomovaneho e shopu je chybnej konštrukcie ,ked nabijaci prud klesá podla zvyšujúceho napatia na baterke.Nabijačka by mala byt prúdový zdroj a prúd by sa nemal menit ani pri min napatí članku 2,1 V až pokonečné napatie článku 2,8 V a nastavený prud by mal byt nezmenený po 10 hod nabíjania.Teoriu a chemiu dobre vysvetlil Miro-bod . Z toho vyplýva ,ked vaša nabijačka má max napatie cca 15V pri prúde cca 4A ,tak touto nabijačkou nenabijete bateriu do konečných známok nabitia.Bezúdržbová baterka sa dolieva destilkou raz ročne a nabíja sa pred zimou ,potom vydrži 7 a viac sezon
Otázka je, jaký život má baterie za sebou a také jak kvalitně nabíjíte (nabíjecí proud). Pokud používáte nabíječku třeba z LIDLU, nejspíš baterii neoživíte nikdy.
Nicméně si myslím, že od Vašeho kamaráda to byl spíše Danajský dar...pravděpodobně Vás čeká ekologická likvidace nepoužitelné baterie.
NAbíječka je koupena z kvalitního osvědčeného e-shopu, který prodává výhradně jen nabíječky na auta. Jinak děkuji vám, že máte zájem reagovat na můj dotaz, ale pořád zůstává nezodpovězená otázka, jak dlouho se musí bezúdržbové baterie nabíjet?
Víte, bezúdržbová baterie se nabíjí stejně dlouho, jako baterie tzv, ůdržbová. Neřekl bych, že se to dá úplně jistě vyjádřit v jednotkách času, ale 20h by mělo pomalu stačit každé baterii, která je v pořádku. Důležité je sledovat nabíjecí proud, který by měl klesat až téměř k nule. Pokud měla baterie napětí co píšete a dvacet hodin jí už nabíjíte je 100 v háji (bez kapacity), nebo alespoň už nikdy nebude použitelná do auta.
doplněno 16.05.12 13:27:100%
Pokud měla "vybitá" baterka před nabíjením 12,3V, neznačí to, že je vybitá, ale že je v háji. Protože při 12,3V by měla být nabitý ještě asi na 50% své kapacity. Ale její kapacitu bude v tomto případě téměř nulová.
já to dělám ůplně jednoduše šoupnu přes noc baterku na nabíječku a odpoledne až přijdu s práce jí šoupnu do auta pokud do 14 dnů klekne tj že nenastartuju du kupovat novou
to vše za předpokladu že je nabíjecí soustava auta v pořádku a alternátor dává na volnoběh s puštěnými světli 13,8-14.3 V
Stav špatného akumulátoru signalizuje bílá a stav vybitého černá, alespoň tak je to tam psané, proto jsem tomu vkládal naděje, ale uvidíme zítra, momentálně ukazuje napětí 12,91V a je odpojen cca 6 hodin z nabíječky
dej do vozu napoj měrák na baterii a startuj pokud padne napětí baterie při startu pod 8V tak jí zahod jinak jak už sem psal
Pro ty, kteří ještě nezapomněli na tuto duskuzi, tak dnes jsem šel baterku zkusit, oko stále černé. Koukal jsem na napětí při startování a z 12,85V to kleslo na nějakých 11,9 a točila hezky, líp než ta, kterou tam momentálně mám - ta při startování klesla na napětí 9,7V. Asi po 10 zkušebních startech jsem se še podívat na to oko a najednou vidím, že zezelenalo, velice zajímavé, tak asi bude v pořádku nakonec.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.