Nejste přihlášen/a.
Jel jsem známému pomoct nastartovat mrtvou felicii - ja s favoritem. Napojili sme kabely, otacky po napojeni hned klesly, tak jsem pridal plyn a on startoval, ale stezi se to parkrat protocilo. Nechali sme nastartovane par minut a pak zas a nic. Pak jsme tam dali moji dovezenou rezervni baterku, mela by byt nabita, ale take nic. Tak na tuto novou baterku jsme chteli napojit kabely. Znamy ale vedl od moji baterky cerveny kabel (z plus) na baterku v jeho aute na minus pol a cerny kabel na plus, proste to prohodil. Jiskrilo to jak blazen. Tak jsme mysleli, ze to proto jiskri a snazil se to dat spravne, plus na plus, minus na minus. Ihned to ale znovu jiskrilo jak dive. Za par sekund se mu kourilo zepredu motoru, u chladice.
Ja bych rad porozumel trochu vice logice veci.
1. Co se stane, kdyz pripojim kabely do krize?
2. Je normalni, ze to jiskri jak blazen, i kdyz kabel uz jsem pripojil, sedi a sundal jsem z nej ruku? Co to znamena?
3. Co tam mohlo vepredu vyhoret? Alternator?
4. Mohlo se neco stat v mem aute, nebo jen jeho?
Moc vam dekuji a snad jsem to dobre vysvetlil.
1. Udělal jste ZKRAT!
2. Normální to je, protože zkratový proud je tak velký ( řádově vyšší stovky ampér ) a styková plocha svorek je malinká. = přechodový odpor -zahřívání - vypalování = jiskření.
3. Ano, jestli se kouřilo zepředu u chladiče = poškozený / zničený alternátor!
Ano, mohlo, v obou - elektronika, alternátory, -atd
1. zkratuješ baterku, olověná může i bouchnout nebo vyskočit článek
2. normální to není, opět je tam někde zkrat (teče velký proud, který svorka neumí přenést)
3. mohl to být alternátor a nebo v těch mistěch má právě to krátké spojení, altík je vepředu, zleva na motoru
4. mohla se poškodit baterka i na tvém autě
3. Na alternátoru je usměrňovací můstek s polovodičovými výkonovými diodami v závěrném směru. Po přepólování na diodovém můstku nastane tvrdý zkrat a vyhoří na něm ty diody. Takže buď skusit opravit výměnou toho můstku, popř i regulátoru nebo alternátor dát nový.
4. Tyhle auta nemají hlavní pojistku, takže startér, alternátor je spojen s baterií natvrdo a vodiče se vlivem zkratu ohřejí a mohla se porušit izolace teplem.
Příště vodiče nesplést a připojovat svorku tak, že spojení bude mít v místě styku velkou plochu pro přenesení proudu (ne to jen lehce konci zobáčky cvaknout) a místo spojení musí být očištěné bez přechodového odporu.
Jinak jak už psali ostatní
doplněno 13.05.12 19:36:2. pokud jste to podruhé připojil správně a dost to jiskří (jak blázen), tak už je potřeba ten alternátor odpojit, protože vyhořením zůstal v trvalém zkratu.
Pokud to jiskří jemně (skoro vůbec), tak se jen proud vyrovnává a teče do vybité baterie a nabíjí ji.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.