Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
neslyšeli jste někdy pojem motor s komresorem?
Je to nějaká novinka? Co je to ten kompresor a jakou funkci plní u automobilů?
Nezká to někdo z Vás?
Díky
Přeplňování motoru... Vzduchem... Také se používá výraz "turbokompresor"...
Účel (nikoli princip) je stejný, jako u motoru s (turbo)dmychadlem...
Spíše asi míněno na starší motory některých náklaďáků které mívaly na motoru pístový kompresor na stlačený vzduch, pro potřebu brzdového systému.
U turbodmýchadel se výraz kompresor moc nepoužívá, i když samozřejmě není vyloučen. Tedy je to jen můj dojem.
Přeplňování motoru. Kompresor je poháněn od klikové hřídele, na rozdíl od turbodmychadla (výfukovými plyny).
Děkuji, chci se ještě zeptat, může mít auto jen konpresor a ne turbodmýchadlo? Nebo se dělají motory s obojím?
Komresor má tedy účinnost jen při nízkých otáčkách a poté ztrácí účinnost? Nebo jak to je?
Díky za vysvětlení
Kompresor a dmychadlo jsou dva ruzne nazvy tehoz zarizeni. Tedy zarizeni, ktere dopravuje vzduch od nekud nekam a pripadne ho cestou i stlacuje na vyssi tlak a tim padem zvysuje i dopravene mnozstvi - objem.
Prave objem vzduchu a tlak ve valci motoru s vnitrnim spalovanim ma rozhodujici vliv na vykon takovehoto motoru.
Proto se nekdy u spalovacich motoru pouziva kompresor / dmychadlo.
Existuje vicero druhu a vicero provedeni takovychto dmychadel.
1) pohanene vyfukovymy plyny - oznacovane jako turbodmychadlo / turbokompresor. Turbo v nazvu odkazuje na turbinu, coz je lopatkove zarizeni, ktere je roztaceno proudicimi spalinami ve vyfukovem potrubi.
Turbodmychadla zpusobuji pouze nizke vykonove ztraty a dosahuji vynikajicich tlaku. Na druhou stranu jsou to zarizeni nachylna na dokonale mazani a take patricne draha. Tim drazsi, v cim vetsim rozsahu otacek dokazi dodavat potrebny tlak. Levnejsi maji nevyhodu nastupu znatelneho ucinku az ve vysich otackach motoru.
Dmychadlo je obvykle reseno take jako lopatkovy stroj.
2) pohanene elektricky - zde se jedna vetsinou o dodatecne montovane kity, skladajici se z elektromotoru a kompresoru ruzneho provedeni (lopatkovy stroj, zubove kompresory...)
3) pohanene mechanickym spojenim s klikovou hrideli. Montovana obvykle z vyroby, jsou stejna jako v predchozim bode, pouze misto elektromotoru jsou pohanena mechanicky.
Zarizeni z bodu 2) a 3) odebiraji vykon z motoru - snizuji tedy jeho vyslednou ucinnost a navic nedosahuji takovych tlaku, jako turbokompresory. Jejich prinos je dan tedy hlavne zvysenim celkoveho objemu vzduchu dopraveneho do valce.
Vyhodou je jejich dobra ucinnost jiz od nizkych otacek.
V soucasnosti se pouzivaji oba systemy, u automobilu prevazuji turbinove systemy. Pouziti obou systemu dohromady neni nijak rozsirene, nicmene neni ani uplne vzacne.
V tom pripade je obvykla funkcnost takova, ze od volnobeznych otacek dochazi k plneni hlavne mechanickym kompresorem a ve vyssich otackach, kde nastupuje ucinek turbokompresoru, se mechanicky kompresor odpoji pomoci el.mag. spojky, takze jiz dale neodebira vykon.
-
Nakonec je nutne pro uplnost zminit dvoutaktni stroje, ktere z principu sve funkce pouziti dmychadla vyzaduji. Zde se jedna obvykle o mechanicke systemy. U malych motorku jako dmychadlo bezne slouzi sucha klikova skrin, u velkych motoru je to pak jiz externi dmychadlo.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.