Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Relé na číně dává 14,5 V - neni to moc?

Od: radekk* odpovědí: 18 změna:

Relé na číně dává 14,5 V. Zdá se mi to moc. Praskají pořád žárovky. Prosím o konzultaci. Dík

 

 

18 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

jabraka*

1x

Radku,14,5 V je akorát,spíš míň.Ale záleží,jak to měříš.S těmi žárovkami to nemá spojitost,zkus,jaký je nabíjecí proud při plně nabité baterce,měl by být nulový.

JABRAKA

troja*

... snad jedině opatrně očistit kontakty relé, vypadá to, že správně nepřepojuje, nebo jen prostříknout Kontaktolem (jestli se ještě vyrábí). Počkej na další odpovědi ...

doplněno 13.12.08 13:50:

... očistit a dotáhnou všechny související šroubky, resp. zpevnit kovové spojky ...

vaclav210*

Ten proud se meri klestovym ampermetrem ale v tom zavada nebude kamos ma cinskou yukinu a praskani zarovek je jejich velka bolest koupil si v mototechne nejakou malou krabicku za par korun a ta pousti vsechny proudove prebytky na kostru od te doby ma pokoj Ted me napada ze i ja jsem kdysi neco takoveho montoval do CZ150 a spolehlive to funguje

 

 

honzaj*

1x

Zdravím, to napětí není moc. Jaký máš stroj? Jaké žárovky praskají? Jezdíš po silnici nebo v terénu? Podívej se pod lupou na vlákno prasklé žárovky. Je chlupaté?Je na vnitřku baňky kovový povlak? Honza

 

tesyk*

1x

14,5 V je naprosto normální napětí. Žárovky jsou sice na 12V, ale výrobce již počítá s tím, že palubní napětí je víc jak 14V. Mechanicky jsou auto i moto žárovky konstuované tak, aby pokud možno nedošlo k mechanickému požkození vlákna otřesem. Klasické žárovky, používané v automobilech a motorkách dříve byly víc náchylné k požkození, třeba i k prasknutí po prudkém ochlazení stříkající vodou. Ale týkalo se to spíš žárovek s vyšším příkonem. Novější halogenky jsou vyrobeny z křemenného skla, které kromě vyšší oddolnosti proti vysokým teplotám, má i postatně vyšší oddolnost proti prudkému ochlazení. Ve Tvém případě by bylo dobrém zjistit, jaký druh žárovek používáš, jestli jsou to ještě klasiky, tak u některých, zejména polských typů se skutečně stávalo, že praskaly víc, než bylo normální. Dokonce se to kdysi "opravovalo" tím, že se dával předřadný odpor velikosti jednotek ohmů, ale s výkonovou ztrátou cca 50W, dle výkonu žárovky.

 

radekk*

Jabrako, kde se měří nabíjecí proud. Dík.

jabraka*

Radku,stačí propojit měřidlo-ampérmetr-mezi odpojený + pól baterie a kabel.Nejprve nastartuj a pak ten kabel odpoj s připevněnými kontakty měřidla.Aby proud tekl do baterie přes to měřidlo.Všechny ostatní spotřebiče jsou přitom vypnuty.Maximální proud,který teče do akumulátoru,by neměl překročit 10% kapacity aku.

JB

1.Proud se zasadne vzdy meri pres odpojeni zaporneho polu baterie.

2.Dobijeci proud alternatoru je vysoky (proto jsou tam tak tluste kabely), tak bacha, at to prezijes. Doporucuji vubec nedelat. Alternator se takhle nemeri. Nebo by alespon nemel.

3.Meridlo na takhle vysoky proud stejne nejspis nemas a za dve stovky v OBY ho nesezenes.

4.Praskaji vsechny zarovky, nebo jenom nejaka konkretni? Nebo nejaka skupina zarovek?

5.Co to je vlastne za vehikl? Jak je stary?

6. Doporucuji zmerit napeti primo na zarovkach. To znamena vymotovat zarovku, vzit voltmetr, napojit misto zarovky a zjistit, zda nedochazi ke kolisani napeti, ci kolik to vubec dava. (doporucuji ruzne stavy, vypnute zapnute pristroje, jizda, volnobeh, klimatizace, ...zavada se nemusi projevit vzdy). Treba zjisit, ze je nekde zkrat, spatny regulator napeti atak dale a tak podobne.

7. Jit k autoelektrikari.

8.Pouzivas spravne zarovky?

9. Pokud se ti nebude chtit v tom moc hrabat, muzes vlozit do elektrickeho okruhu svetel predradny odpor. Nizsi svitivost = nedoporucuju. Ale delaji to i v autoservisech. Hlavne u Skodovek (vsimnete si, ze kazde temer zbrusu nove Skodovce nesviti alespon jedno svetlo - to uz se s nima tahne od dob prvni Octavie)...

miljan*

Velikost nabíjecího proudu nemá vliv na praskání žárovek. Důležité je napětí v síti auta. Na to stačí měřák z OBI.

Plne souhlasim.

S tim proudem sem pouze reagoval na Jabrakuv prispevek.

jabraka*

AXUS:

Nevím,kde jsi k těm údajům přišel?

Mluvíme tady o proudu,kterým se dobíjí plně nabitá baterie.Měřit tento proud můžeš v celém okruhu dobíjení aku.Nastavuje se nmaximálně na 10 % kapacity v Ah- a neměl by se často překračovat.Akumulátor s 40 Ah -dobíjecí proud max 4 A! Kabely od baterie jsou silné ne kvůli dobíjecímu proudu,ale kvůli proudu startovacímu,který může být až 200 A.Jediné,proč by žárovky mohly praskat,jsou špičky v síti vozidla,které může způsobit třeba spínání relátek světel.Ale také poškozená dioda v alternátoru,propouštějící do sítě záporné zákmity.To je ale záležitost pro dílnu.

JABRAKA

miljan*

Kdyby praskaly žárovky od špiček při sepnutí relátek, tak by praskaly téměř všem. Čekám na podrobnější vyjádření tazatele.

K jakym udajum sem mel prijit?

Proud max 10%, jak pises je malo. Zatracene malo. Rekla bych naproste nezbytne minimum. To pak muze lehce zpusobit nedostatecne dobijeni baterie.

Ve skutecnosti se ma dobijeci hodnota pohybovat mezi 10 az 30 procenty. Ne vic, protoze by dochazelo k prehrivani a ubyvani elektrolitu. Optimalni je 20%, bezne alternatory davaji minimalne 15%. Je to spodni hranice a proto take nedokazi pouhe alternatory ani pri delsi jizde vybitou baterii dobyt a je potreba pristoupit k nabijecce. A proto take , kdyz do automobilu date baterii s nesmyslne vyssi kapacitou, nez byla z vyroby (o desitky Ah), zjistite, ze se vam casem vybiji. Dobijeci proud neni dostatecny.

To s tim mereni je pravda, ze muzes merit v zapojenem okruhu. Ale vzhledem k tomu, ze dobijeci proud se pohybuje v Amperech, je tezcezivotu nebezpecny a rozhodne nedoporucuji odpojovat pol baterie za chodu motoru, jak si psal vyse. K tomu jsou urcene specialni klestove vysokoproudove ampermetry, ktere dokazi zmerit proud bez odpojeni. A ty amater doma vetsinou mit nebude.

Zarovky muzou praskat z nejruznejsich duvodu. Dostava se na ne treba voda, dochazi k NAPETOVYM spickam - to chce prave zmerit voltmetrem primo u svetla proti kostre, muze byt zkrat v elektrickem okruhu svetel, muze to byt samozrejme polovodicovym usmernovacem, jak pises Ty a jiste i dalsimi moznymi pricinami...

Prvni krok by mel ale stale byt zmereni napeti primo u svetla. Tyka se to zarovek, tak proc zacinat u alternatoru, kdyz muzu zacit u nich. Kdyz mi doma praska v lustru zarovka, nejdriv hledam chybu v lustru a pak teprv v elektrarne.

 

slonbonjohn*

0x

Tou ,,čínou,, je asi myšlena čtyřkolka,co?

 

radekk*

Zdravím všechny rádce,

Motorka je Kentoya 250 chopper. Vzhledově OK, kvalitou asi KO. Stáří dva roky, najeto 6000km. Během záruky jsem řešil řadu dalšich problémů. Teď žádam zrušení kupní smlouvy, ale prodejce má zcela opačný názor. Ale teďka zpět k současnému problému. Žárovky praskají pouze v přídavných předních světlometech. Mé znalosti co se týká elektriky u moto jsou minimální, proto se omlouvám za možná triviální otázky. Měřil jsem volty přímo na objímce žárovky a naměřil jse těch 14,5V. Za další i předešlé odpovědi díky. R.

Pouze na pridavnych...ty tam byli uz z vyroby, nebo je nekdo pridal dodatecne?

V podstate sis sam odpovedel. Zcela jiste pouzivas 12V zarovky a tece Te tam 14,5V. To nejak nesedi, ze jo.

Vyzkousej schvalne, kolik voltu Te jde do hlavniho svetlometu nebo do zadni svitilny. V tomto pripade bude nejvhodnejsi skutecne ten predradny odpor, ktery snizi napeti na spravnou hodnotu a je po problemu.

 

radekk*

Ty tam jsou originál z výroby.

 


0x
Zdravím pana"auxus" . Vidím žemá široký záběr _viz jiná témata diskuse . Zapojuji se poněkud později , to proto , že jsem na toto téma narazil až nyní a rád bych si ověřil a doplnil znalosti v tomto oboru.
A nyní můj názor na praskání žárovek:Nevím přesně o jaké praskání jde.Jestli o praskání baňky žárovky a nebo vlákna žárovky.
Závady mohou být:při praskání baňky žárovky - voda , která se dostane na rozpálenou baňku žárovky .Při praskaní vlákna žárovky to může být- přepětí v elsíti
vozidla
- otřesy při provozu
-nevhodná žárovka ,
tedy její provozní napětí ( V )
Jakzjisti tu pravou příčinu.Současně budu reagovat na některénedostatečně pravdivé rady a názory předcházejících diskusních příspěvků . Od nejednoduššího:
Posoudit nevhodnou žárovku pokud se týče jejího provozního napětí a otřesů při provozu ponechávám na tazateli. Případně vyzkoušet žárovku jiného výrobce.
Problematika el. sítě vozidla: Pokud je při provozu zapojen akumulátor s dostatečně kvalitním připojenímkabelů , není možné při chodu za jakýkoliv otáček naměřit u koncových spotřebičů (npř.žárovek) , vyšší napětí než na svorkách akumulátoru , spíše nižší o ztráty v kabelech .
Nebezpečí úrazu při odpojeném kabelu akumulátoru je jen v popálení se , při přeskočení jiskry nebo el.oblouku v blízkosti ruky (prstu). Nehrozí úraz stejnosměrnýmproudem ( A ) , protože jak víme velikost proudu závisí na odporu spotřebiče , čím je odporvětší , teče menší el.proud _ méněA , čím je napětí (V) vyšší teče proud menší.). Lidské tělo má poměrně velký odpor. Životu nebezpečné je je vysoké napětí které způsobípřeskočení jiskryafrekvence střídavého proudu přivyšším napatí , řádově desítek voltů .Jako důkaz otázka: Způsobilo napětí 15 až 20 000 V na zapalovací svíčce někomu zdravotní újmu , snad jen leknutím?
K dalším nepřesnostem v diskusise zatím nebudu vyjadřovat (vadný usměrňovač alternátoru , měření proudu jen na záporném vodiči u akumulátoru , činnost relé , velikost napětí a proudu při nabíjení , přípustné napětí v el.soustavě vozidlaa další. Nehodlám svůj příspěvek dále prodlužovat , snad si uděláte správný názor sami , případně se zapojí někdo s prokazatelně správnými závěry.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]