Práva prarodičů

Od: Datum: 20.09.16 14:09 odpovědí: 17 změna: 22.09.16 00:37

Dobrý den,

v rodině se stala, velice nešťastná údálost, po delší nemoci zemřela dcera a zůstal po ní malý vnouček, který nás má velice rád a chce být s námi, otec začal dělat problémy, nechce nám jej dávat, dohoda bohužel není možná a přestává s námi komunikovat. Malý s ním nechce být, je nešťastný, když musí domů a bere to jako povinnost, samozřejmě se to neobejde bez slz. Prosím o radu, máme jako prarodiče nějaká práva? Jsme velice nešťastní a nechceme příjít ještě o vnouče, když už jsme přišli o milovanou dceru.

Za odpověď předem děkuji


Seznam odpovědí:
 
moment čekejte prosím, probíhá přenos dat...
Zobrazení struktury odpovědí v otázce
Skrytí struktury odpovědí v otázce
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 20.09.16 14:13
avatar

Otec je víc než děda/babi. Urovnejte svůj vztah se zetěm a bude i vnouček. Lepší radu bohužel nemám.

Ohodnoceno: 3x
 
Od: prarodice
Datum: 20.09.16 14:35

Nepsal bych když nic nevím. Jistě na prvním místě je vždy dohoda. Pokud dohoda není možná, lze toto právo uplatnit dle paragrafu 927 OZ. Podmínka je, že nezletilý má k této osobě vybudovaný jistý vztah. V tomto případě toto právo může uplatnit i osoba naprosto nepříbuzná

Ohodnoceno: 2x
 
Datum: 20.09.16 14:21
avatar

Bohužel to je strašně smutná situace, kterou prožíváte...ovšem, jak píše pan Jethro, otec má samozřejmě větší práva než vy. To je prostě fakt. Také bych se snažil se zeťákem nějakým možným způsobem dohodnout, aby Vám vnoučka občas půjčoval a mohli byste se s ním vidět. Každopádně Vám tuto situaci nezávidím a i když Vás neznám, je mi Vás upřímně líto.

PS: Jediná šance, jak ho získat do své péče by bylo, kdyby ho otec např. týral nebo neplnil vyživovací povinnosti apod.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: prarodice
Datum: 20.09.16 14:37

Není snad zakázáno dávat nepravdivé informace

Ohodnoceno: 0x
 
Od: axus®
Datum: 20.09.16 14:31
avatar

Jedna neoverena informace.

Ve svem okoli mam rozvedeny par, ona vubec nechtela, aby se dite stykalo s babickou a dedou z jeho strany. Kdyz to neslo normalni lidskou dohodou, obratili se na pravnika, ktery potvrdil, ze daji-li to k soudu, bezna praxe je takova, ze soud rozhodne, ze vnoucata a prarodice maji pravo na styk a muze stanovit i konkretni casy.

S timto se na ni znovu obratili a ona povolila. K soudu tedy nedoslo, takze nevim, co je na tom pravdy a jak by to skutecne dopadlo. Je to asi krajni reseni, pac na vzajemnych vztazich to asi neprida, ale pokud neni jina cesta...

Ohodnoceno: 4x
 
Od: prarodice
Datum: 20.09.16 14:36

Je to pravda

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.09.16 15:44
avatar

Na druhou stranu, my o tom případu nic nevíme. A umím si představit i následující dotaz: přišel jsem o manželku a její rodiče mě chtějí připravit i o syna...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.09.16 15:41
avatar

Souhlasím s odpověďmi uživatelů @Jethro a @Samurraj. Víte, kolik otců po rozvodu přijde o své děti, protože jim matka děti nepředává ani přes rozsudek, v němž je styk s dětmi upraven?

Nezdá se mi moc pravděpodobné, že by situace v případě otce a prarodičů dopadla jinak. Pokud otec nebude chtít, prarodiče vnouče ani přes rozsudek neuvidí. Proto i já radím dohodu s otcem.


doplněno 21.09.16 04:30:

Reakce na odpověď z 20. IX. v 16.44:

A já jsem si naivně myslela, že by v první řadě by mělo jít o dítě, které přišlo o matku a teď hrozí, že by mohlo přijít i o prarodiče...

Ohodnoceno: 1x
 
Od: prarodice
Datum: 20.09.16 16:44

Když víš houbec tak radši nepiš. Prarodiče se ptají zda mají nějaká práva. Zákon říká, že mají. Vymahatelnost tohoto práva je až na druhém místě.


doplněno 21.09.16 16:19:

Jasně že jde o dítě. O tom není pochyb

Když nejde dohoda musí nastoupit získání práva

Teprve tehdy kdy právo není plněno dobrovolně, nastoupí vymahatelnost práva

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 20.09.16 17:16
avatar

Především o celé situaci nic nevíme - ani já, ani vy. Třeba je všechno jinak. Třeba otec kloučka vychovává, zatímco prarodiče rozmazlují. A synek je raději rozmazlovaný, a otec si nechce nachat narušovat výchovu.
A teď vy do toho s paragrafy.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.09.16 17:25
avatar

Přesně tak, právo na papíře je jedna věc a realita jiná...a ta je mnohdy úplně jiná, takže potom kdejaký chytrolín si se zákony může tak maximálně vytřít... víte co.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 20.09.16 17:46
avatar

Ano, i prarodiče mají zajištěno právo na to, aby mohli vídat své vnuky. Zákon o rodině č. 94/1963 Sb. přímo v § 27 odst. 4 stanoví, že "Vyžaduje-li to zájem dítěte a poměry v rodině, může soud upravit styk dítěte s prarodiči a sourozenci.". Zájem dítěte v tomto případě může být naplněn např. jeho právem na styk s prarodiči, jeho fixací na ně, dobrými vztahy, které mezi prarodiči a vnuky panují apod. Podrobnější informace v této věci by Vám mohli poskytnout na oddělení ochrany dětí na městském úřadu. Zdroj: právník.cz


doplněno 20.09.16 18:47:

Omlouvám se, doufám, že toto je platné.

Pokud mají prarodiče s vnoučaty blízký vztah, mohou toto odloučení prožívat téměř stejně jako rodiče. I na takové situace myslí nový občanský zákoník, který nám v § 927 upravuje vztahy mezi dítětem a jinými příbuznými a dalšími osobami a prarodiče se tedy mohou domáhat soudní úpravy styku s vnoučetem.

Dle § 927 zákona č. 89/20125 Sb., občanský zákoník platí, že právo stýkat se s dítětem mají osoby příbuzné s dítětem, ať blízce či vzdáleně, jakož i osoby dítěti společensky blízké, pokud k nim dítě má citový vztah, který není jen přechodný, a pokud je zřejmé, že by nedostatek styku s těmito osobami pro dítě znamenal újmu. Také dítě má právo se stýkat s těmito osobami, pokud tyto osoby se stykem souhlasí.http://www.vzory.cz/vzory/spo…cu-s-nezletilou/#.V-FkErD_ryA

NOZ

Oddíl 5

Vztahy mezi dítětem a jinými příbuznými a dalšími osobami

§ 927

Právo stýkat se s dítětem mají osoby příbuzné s dítětem, ať blízce či vzdáleně, jakož i osoby dítěti společensky blízké, pokud k nim dítě má citový vztah, který není jen přechodný, a pokud je zřejmé, že by nedostatek styku s těmito osobami pro dítě znamenal újmu. Také dítě má právo se stýkat s těmito osobami, pokud tyto osoby se stykem souhlasí.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: prarodice
Datum: 20.09.16 17:54

Zákon o rodině je snad již dva roky zrušen


doplněno 20.09.16 18:59:

Ano paragraf 927 OZ psal jsem ve 14.35

Ohodnoceno: 0x
 

 

Datum: 21.09.16 13:57
avatar

Určitě máte, jak píše rádce "prarodice" a nevzdávejte to, jednejte raději dříve, než později. Čas totiž běží a vnoučkovi můžete zmizet z paměti dost rychle. Zkuste se domluvit s otcem dítěte na tom, aby dítěti umožnil styk s Vámi a když se domluva nepodaří, tak se obraťte na oddělení péče o děti Okresního soudu, kam spadáte. Určitě se tak jako tak snažte o dobré vztahy s otcem, nezapomeňte, že dítě to vnímá velmi citlivě a pokažené vztahy s jeho otcem by se mohly odrazit i na něm (na vnoučkovi). Otci na druhou stranu vhodně sdělte, že babičkou a dědou zůstáváte i přes to, co se stalo, nikdo nemůže vědět, co se přihodí a on bude rád, že Vás má, pro dítě může být dobrý vztah s Vámi jen přínosem. Ještě poznámka, jestli si otec (třeba náhodou) myslí, že takto dokáže, aby dítě rychle zapomnělo na svou matku, tak se doslova šeredně plete. Doufám, že je to jen můj nepatřičný nápad...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 21.09.16 16:51
avatar

Já si myslím, že byste neměli řešit, na co máte právo a na vymáhání. Já si myslím, že byste měli udělat tlustou čáru za tím, z čeho jste obviňovali zetě a měli byste urovnat vztahy s ním. Musíte se trochu zatít a odpustit vše, z čeho jste ho obviňovali. A když se podaří, budete mít v rodině hodného mladého mužského a také vnoučka. Oni, oba dva, budou rádi, že vás mají. Věřte že ano.


doplněno 22.09.16 07:15:

prarodiče, to reagujete na mně? Nečetla, ale mezi řádky to je. Babička a děda se nemají rádi se zetěm. Proto on odmítá posílat vnoučka k nim. Měl by on ještě jiný důvod? ;) Není třeba se čílit a být sprostý.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: prarodice
Datum: 21.09.16 20:11

A jak jsi na to přišel(šla). Já nic takového nečetl. Asi pouhá spekulace. Nejspíš vlastní zkušenost. Jo jeden myslel a vymyslel h...


doplněno 22.09.16 12:23:

Nejvíc nesnáším, když někdo ze mne dělá idiota a vymýšlí si. V textu dotazu tazatelů není ani slovo o jejich vztahu k zeťovi

Ohodnoceno: 0x
 
Od: ruze®
Datum: 22.09.16 00:37
avatar

Ano,prarodiče mají právo se vídat s vnoučaty,pokuď se nedohodnete,vyřeší to soud.

Ohodnoceno: 0x
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

 
Copyright © 2004-2016 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.