Poradna
 

Čím vyvrtat nerez

Od: Datum: 08.01.11 13:02 odpovědí: 43 změna: 02.03.11 00:29
avatar

Dobrý den.

Zdravím všechny kutily a metalurgy zvláště

Poraďte prosím čím vyvrtat nerezové plechy tlouštky cca 1 mm? Je to nějaké tvrdé či co.Zničil jsem už X vrtáku.Nějak se na to nechytají. PS: těch plechu mám za sebou 10 ks a stáhnuté svěrkou-tak aby byla dírka ve stejném místě -takže defakto 10 mm.

Díky za rady a tipy.Jambus

 

 

Seznam odpovědí:
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Datum: 08.01.11 13:09
Předmět: RE: Čím vyvrtat nerez 
avatar

Nerezové plechy se vrtají vrtákem s TK plátky (tzv.vidiové) , na malé otáčky a s chlazením minimálně vodou,nemáte -li k dispozici chladící kapalinu.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: xxxpetr
Datum: 22.02.11 17:45
Předmět: RE (2x): Čím vyvrtat nerez 

Zdravím, chci se zeptat máme problém s vrtáním nerezi 1.4436+S, která bohužel obsahuje větší množství síry a cobaltový vrták nám vydrží max. 100otvorů a pak je k nepoužití. potřebujeme vrtat cca do jednoho kusu 2000-2500tis. otvorů. Nvís jsme museli snížit posuv o 2/3 což nám nevyhovuje. Vrtáme otvory 2,2 a 1,8mm. Materiál je síly 8mm. Vrtáme na stojanové vrtačce s automatickým posuvem. Pokud můžete poradit jaký vrták na tento materiál zvolit budeme velice rádi.

 
Datum: 08.01.11 13:11
Předmět: RE: Čím vyvrtat nerez 
avatar

Použít minimálně vrtáky s označením HSS, menší otáčky a chladit.

Ohodnoceno: 3x
 
Datum: 08.01.11 13:13
Předmět: RE: Čím vyvrtat nerez 
avatar

Dobrý den, při vrtání musíte stále chladit vrták, emulzí nebo alespoň vodou. Vrták nenechat úplně otupit a často brousit, používat nižší otáčky. Mít vrtáky HSS ne nějaký z Lidlu atak podobně.

doplněno 08.01.11 13:14:

Vidím že jste byli rychlejší.

doplněno 08.01.11 13:21:

V práci máme i takovéhle vrtáky není jich moc, nevím zda je někde seženete.

Vrták 2907 HSSCo s válcovou stopkou, vysoce výkonný - střední řada

Ohodnoceno: 1x
 
Od: aaaaaaaaaaaaaaaaa
Datum: 08.01.11 20:32
Předmět: RE (2x): Čím vyvrtat nerez 

vzpomínám, jak jsme kdysi koupil v nějakém bau sadu vrtáků, celkem "výhodně". Vidiák vydržel jednu díru, naštěstí jsem právě potřeboval jen tu jednu. Dovnitř šel vidiák 6, zpět jsme vytáhl zcela hladkou kovovou tyčku o průměru asi 4 mm. Ovšem osmičkou z té sady vrtám už 10 let. Ne každý den, občas díra na obrázek, jak to doma bývá.

 
Od: hop®
Datum: 08.01.11 20:36
Předmět: RE (3x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

Občas montuji sprcháče, k některým zástěnám dodávají vrtáček na odvrtání potřebných otvorů. Je to vrtáček do kovu dimenzovaný na jeden sprcháč (s odřenýma ušima), pak je vyhazuju. Zlomil jsem už mraky vrtáků. Ale nedávno jsem z jednoho při pokusu o první dirku vytvořil vejvrtku. Holt, není materiál jako materiál...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: hop®
Datum: 08.01.11 13:15
Předmět: RE: Čím vyvrtat nerez 
avatar

... a při větším průměru díry odvrtávat postupně, začít menším průměrem...

Ohodnoceno: 1x
 
Od: doc
Datum: 08.01.11 13:20
Předmět: RE: Čím vyvrtat nerez 

Před asi rokem jsem měl podobný problém-jak odvrtat pevnostní šruby? Ve Feroně mně poradili a prodali vrták na obížne pbrobitelné materiály. Jak se značí už nevím. Supermarkety ho asi mít nebudou, ale specializované obchody by ho měly mít.

Jen podotýkám, že při vrtání je třeba chladit(např. řídkým olejem). Přeji úspěch.

 
Od: patronka*
Datum: 08.01.11 13:54
Předmět: RE: Čím vyvrtat nerez 

Nevhodnější jsou vrtáky HSS kobalt nebo http://vrtaky-vrbovsky.cz/vrt…kovu-din338rtihssco5-na-nerez . TK plátky neznám, nejsou to SK plátky?

 
Datum: 08.01.11 14:37
Předmět: RE (2x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

tvrzený karbid,nebo spékaný karbid,už si to nepamatuji,ale oba víme o čem je řeč,nebo ne?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: hop®
Datum: 08.01.11 15:09
Předmět: RE (3x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

Slinutý karbid, tzv. vidium? Na nerez?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: moto®
Datum: 08.01.11 15:39
Předmět: RE: Čím vyvrtat nerez 
avatar

Problém při obrábění nerezu není jeho tvrdost ale špatná tepelná vodivost. Běžná ocel je mnohem vodivější a lépe odvádí teplo od břitu nástroje, je to obecné pravidlo, ať se vrtá, soustruží či frezuje. Je tedy hlavně důležité, jak je nástroj nabroušen a jak je také chlazen chladicí kapalinou. Stačí i čistá voda. K obrábění používat menší řezné rychlosti, naopak posuv může být o něco větší. I třísky odvádí teplo z řezu. U slabého nerezu při vrtání podložit ocelovým plechem aby vrták projel do plného materiálu.

Nástroj by se měl brousit tak, aby břit měl spíše tupý uhel a ne příliš ostrý, tupý úhel lépe odvede teplo z břitu a ten se nespálí.

Toto pravidlo platí i na obrábění titanu, ten je ještě mnohem horší vodič tepla a popisované je mnohem markantnější. Přesto při jisté zkušenosti je také dobře obrobitelný.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: ar®
Datum: 08.01.11 15:44
Předmět: RE (2x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

Spíše než o odvádění tepla jde o oděruvzdornost.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 11.01.11 19:20
Předmět: RE (3x): Čím vyvrtat nerez 

Tady si někdo plete pojmy Stanovení způsobu obrabění jednotlivých druhů materiálů je dáno vlastnosti - obrobitelností a ta je u anticora horší než u běžné konstrukční oceli. Chce to klasický strojní vrták (nikoliv koupený na pouti) menší otáčky, dostatečné chlazení a hlavně pokud možno klidný chod při vrtání a to při vrtání elektrickou ruční vrtačkou lze jen těžko doržet. Záleží ovšem na průměru otvoru a na hloubce a i na konkrétním druhu anticora. Obrobitelnost nesouvisí s tepelnou vodivostí. Dřevo jako špatný vodič tepla se dobře obrábí a hliník jako dobrý vodič tepla se také dobře obrábí.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.01.11 15:55
Předmět: RE: Čím vyvrtat nerez 
avatar

Děláme s nerezem často(zábradlí a schodiště) a s vyvrtáním nemáme problémy.I vrtáků je na trhu dost.Asi bych nedělal všechny otvory naráz,ale pěkně jeden po druhém.V silném materiálu se totiž plech jako lepí na nástroj a vrtání není kvalitní.Plech je nutno dobře podložit,nejlépe dubovým prkýnkem.

JABRAKA

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 11.01.11 21:02
Předmět: RE (2x): Čím vyvrtat nerez 

Když bude k dispozici jeden dělník tak nejprve vyvrtá první otvor potom druhý a další. Pokud je k dispozici pět dělníků tak mohou vyvrtat pět ovorů najednou, pokud jeden nepůjde na svačinu. Stačí jakákoliv podložka , která tlumí chvění.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.01.11 20:08
Předmět: RE: Čím vyvrtat nerez 
avatar

Díky všem za rady a tipy.Hned v pondělí se poohlédnu po nějakých těch kvalitnějších vrtácích.A asi fakt naklušu do nějakého toho speciálního obchodu.A ne ty ,,tesco,, vyrobky

Je fak že sem doma neměl super pořádné vrtáky,ale zatím stačily až na tom nerezu pohořely.Defakto s nerezem dělám poprvé.A ta ,,pevnost,, materiálu mě překvapila-ale na druhou stranu je to dobře.

PS:s tím postupným zvětšováním průměru mi to je jasné.Vrtačku nevidím poprvé ;)

Díky Jambus

Od: hop®
Datum: 08.01.11 20:13
Předmět: RE (2x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

A kdo má poznat, kolikrát jsi viděl vrtačku a z jaké dálky? A ještě k tomu s Tvým avatarem? ;)*smich*

A jestli použiješ vidiák podle "jirkapatamat", tak asi raději bez příklepu...;)

A pak se ozvi, jak to šlo, dík! Držim palce!

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.01.11 20:16
Předmět: RE (2x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

Jen malý dotaz - o jaký průměr díry se jedná?

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.01.11 20:53
Předmět: RE (3x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

finální dírka(y) bude 10 mm. Takže mám v plánu to ještě asi dvakrát předvrtat.Nejdříve asi 3-4,pak 8 a ,,dorazím to tou 10-kou.

Od: hop®
Datum: 08.01.11 20:57
Předmět: RE (4x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

To by šlo, ještě popřemýšlejte o předvrtání prvním průměrem a pak rozdělení jednotlivých plechů (ve smyslu některých rad). Ale podle mne se pak budete potýkat se závěrečným dovrtáváním, kdy se bude vrták mít snahu kousat či "zašroubovat" vícekrát...

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.01.11 20:57
Předmět: RE (4x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

Má-li být v konečném efektu opravdu otvor 10mm a kulatý, tak bych volil jiný způsob. Přesný otvor docílíte "děrovacím lisem", který by mohla vlastnit každá průměrná zámečnická nebo strojírenská firma, případně otvor vrtat speciálním vrtákem na plechy, který nedělá šišaté otvory.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: moto®
Datum: 08.01.11 20:21
Předmět: RE (2x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

Pokud neděláte ve velkém, tak stačí vrták označený HSS, jak píše slonbonjohn, bohatě stačí, hodně malé otáčky, dobře chladit a vrták správně nabroušený a raději více tlačit aby vrták řádně zabíral. Na nějaké předražené speciály se vykašlete. To má smysl pro profíky a ti stejně nakupují většinou u odbornější firmy než jsou markety.

A doporučil bych starý dobrý český vrták, narazil jsem také na vrtáky označené HSS a jsou dobré tak na dřevo. Lidi to maji doma z dnes již neexistujících kolbenek spousty.

doplněno 08.01.11 20:23:

Myslel jsem samozřejmě, že lidé mají z kolbenek ty staré dobré vrtáky a ne levné napodobeniny z Číny.

Ohodnoceno: 1x
 
Od: patronka*
Datum: 08.01.11 20:39
Předmět: RE (3x): Čím vyvrtat nerez 

HSS je označení typu vrtáku do železa. Nemusím být zrovna profík, abych si kupovala kvalitní nářadí a např. vrták 6 mm kobalt za cca 35.- zas tak drahý není. Nemusím ho každou chvíli brousit a viset celým tělem na vrtačce.Vím o tom dost i když jsem jen "ženská", ale v kolbence jsem bohužel nedělala. Ne všechno co je staré, je taky nejlepší.

 
Od: moto®
Datum: 08.01.11 21:23
Předmět: RE (4x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

O označení se netřeba přít, jde jen o to, že stejně označené vrtáky nemusí být stejně kvalitní. A že kvalitní nástroj považuji za samozřejmost. A to, že původní český vrták ze vsetinské zbrojovky je povětšině kvalitnější než činský z krámu. Ostatně, používám německé vrtáky Havera, tam je zajištěná profi kvalita.

To hlavní co sděluji je, že je důležité správné broušení a postup práce spolu s odpovídajícím nástrojem. Nechápu, co to má společného s visením na vrtačce. A každý vrták se musí jednou nabrousit, šmejd samozřejmě častěji. Doma vrtáte často do nerezu?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: patronka*
Datum: 09.01.11 12:00
Předmět: RE (5x): Čím vyvrtat nerez 

Pozdě jsem si vzpoměla, že HSS je označení vrtáku do kovu s válcovou stopkou, tedy nesouvisí s kvalitou Viset na vrtačce znamená vyvíjet nadměrnou sílu, pak není něco v pořádku. Kobaltovým vrtákem jsem vrtala otvory do plotových sloupků a nemusela jsem brousit ani jednou. Tohle není o tom, kdo vyvrtal do nerezu víc děr, ale jak nejlépe poradit tazateli. Vsetínskou zbrojovku neznám, prodávali jsme výrobky Narex, ale možná je pro ně ve Vsetíně vyráběli. Nejvíc mne tu zaujal stupňovitý vrták, ten jsem neznala, ale budu uvažovat o možnosti jeho využití.Já chápu, že podobné problémy jsou brány spíš jako mužská záležitost, ale úplná výjimka nejsem. Malinko odbočím - v létě se tu někdo ptal na dvousklíčidlovou vrtačku. To mne zaujalo a tak jsem si ji opatřila, je super. Připomněl jste mi to" větší silou tlačit na vrtačku" - tahle je právě docela těžká a do vrtu jde sama. Omlouvám se. Patronka

Osobně preferuji značku Joran.

 
Od: moto®
Datum: 09.01.11 13:02
Předmět: RE (6x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

HSS je označení rychlořezných nástrojových ocelí. Slovo rychlořezné se dá i vypustit. Obecně jsou to vysokolegované nástrojové oceli. Může to být i vrták s kůželovou stopkou, fréza, závitník atd. Množství a složení legur se liší dle požadovaných vlastností a použití. Více normy ČSN, DIN atd.

Dá se to vygooglit. Třeba zde: http://www.tumlikovo.cz/rubri…erialy/rychlorezne-oceli-hss/

Pojem rychlořezné se traduje ze starých dob, kdy se používaly uhlikové oceli. Kvalitnější novější legované oceli umožňovaly používání větších řezných rychlostí a tedy efektivnější obrábění. Dnes je to ve strojírenství o několik řádu dále a moderní nástroje z různých slinutých materiálů umí, o čem se předkům nesnilo ani v bláznivých snech.

Některé vrtáky a jiné nástroje se dělají i dodnes také jen s uhlikové oceli, samozřejmě nemají vlastnosti legovaných ocelí. Dohání se to i nánosem různých povlaků (karbidy atd) které zpevní řeznou část. Někteří noname výrobci se klidně ale neštítí použít i matoucí označení HSS, aby více vydělali. Proto jsem se zmínil o jistotě starších nástrojů z kolbenek.

Tyto povlaky se samozřejmě nanáší i na kvalitnější nástroje z legovaných ocelí.

Joran je samozřejmě také dobrá značka, kdysi jsem je i prodával.

Ohodnoceno: 1x
 
Datum: 08.01.11 21:04
Předmět: RE (3x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

jak se to veme,ve velkém. Bude to jednorázová akce,ale 52 děr.

A teď jsem si vzpoměl -jak jste psal o té kolbence,že mi kamarád dal nedávno nějaké vrtáky co vypadaly dost dobře,ale já abych si je uchránil před používáním od otec (bo on s tým vrtá doleva,míchá barvu atd.) ,tak jsem je schoval.A ted nevím kde Tak musím pohledat. )

doplněno 08.01.11 21:06:

PS:ten stupnovitý vrták nevpadá špatně

Od: moto®
Datum: 08.01.11 21:28
Předmět: RE (4x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

Doufám, že to alespoň vrtáte na stolní nebo stojanové vrtačce, daji se tam nastavit menší otáčky a řádný přítlak, vrtal bych najednou, stromeček asi neni vhodný.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.01.11 21:04
Předmět: RE: Čím vyvrtat nerez 
avatar

Bylo by také možné použít stupňovitý vrták, Kdysi jsem s ním vrtal díry pro stojánkové baterie do nerezových dřezů.

http://www.nko.cz/kategorie/s…/stupnovite_vrtaky_HSS_DM_05/

doplněno 08.01.11 21:04:

Ovšem cena je trochu jinde...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: hop®
Datum: 08.01.11 21:15
Předmět: RE (2x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

Ten stromeček je super záležitost, ale pro vrtání do centimetrového nerezového masivu asi není nejvodnější. Na dřezy - ideální!

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.01.11 21:29
Předmět: RE (3x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

Tazatel psal, že jde o plechy tloušťky 1mm. Takže při vrtání po jednom bych neviděl problém.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: hop®
Datum: 08.01.11 21:31
Předmět: RE (4x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

Ano, ale tazatel také upřesnil, že by nejraději vrtal plechy najednou kvůli stejnému umístění děr.

Ohodnoceno: 0x
 
Datum: 08.01.11 23:55
Předmět: RE: Čím vyvrtat nerez 
avatar

jj, nerez je nezmar, nevim kolik toho budes mit, na vetsi mnozstvi je nutny vrtak na nerez

jinak bude stacit lepsi na zelezo + stojan + olej, ale bude to fuska

doporucuji radeji nalup vrtaku

Ohodnoceno: 0x
 
Od: moto®
Datum: 09.01.11 11:34
Předmět: RE (2x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

Nerez je materiál jako každý jiný, jen má své vlastní vlastnosti. Přečtěte si nahoře co jsem o jeho obrábění napsal. Je i docela měký a obrábí se snadno. Pokud to tedy není speciální nerez kalený na vysokou pevnost. Předpokládám, že tento materiál se zde neřeší.

Při dodržení určitých zásad je snadno obrobitelný. Ještě jednou je zopakuji. Malá řezná rychlost, v případě vrtání malé otáčky vrtáku. Správně nabroušený nástroj, ne příliš ostrý břit nástroje, aby odváděl lépe teplo, znamená to, čelo břitu spíše negativní, to je v podstatě rozdíl mezi vrtákem na nerez a na běžnou ocel. Dále dokonalé chlazení, olej sice maže, hůře chladí, ideální je řezná emulze, stačí voda, případně s trochou saponátu aby byla vzlínavější, ale hlavně pravidelný přítok. Je možné, třeba do pet láhve vypálit žhavou jehlou dirku a pomocník bude při vrtání trvale stříkat do řezu. Dále pravidelný spíše větší záběr, ideální je strojní posuv což nepředpokládám, stačí stojanová vrtačká, přes jeji páku toto lze docílit. Jakmile bude vrták na materiálu šmrdlat naprázno, břit je spálený a je nutné znovu ostřit.

Škoda, že tazatel není soused, za tu dobu com zde řešíme bych několikrát vyvrtal.

Ohodnoceno: 2x
 
Od: ondranoel*
Datum: 11.01.11 18:12
Předmět: RE: Čím vyvrtat nerez 

Na nerez se prodávají vrtáky k tomu určené (je to na nich napsáno -kobalt ). Nerezová ocel je o něco tvrdší a pevnější než běžná = konstrukční, ale pro obsah mědi nebo hliníku a podobně se "maže" proto nelze použít běžné vrtáky na ocel a také i ty správné musí být neotupené. Vrtáky s tvrdokovem se též většinou použít nedají. Jinak nerezová ocel není jedna - jeden druh, ale je jich celá řada, takže vše může být i jinak. Vrtal jsem plechy 0,5mm i 1mm i válcované profily, díry od 2mm do 10mm. Vše "na koleně" a bez možnosti vrtáky brousit. Desítku jsem předvrtávál postupem 2 - 6 - 10. Poměr ceny nástrojů na nerez a samotného nerezu vede spíš na jednorázové nástroje.

 
Od: jlfhnimjznin
Datum: 13.01.11 10:39
Předmět: RE: Čím vyvrtat nerez 

Pokud máte možnost, tak to nechte vyříznout laserem. Jinak platí to co tu psali - stojanová vrtačka, vrták s geometrií na plech nerez, chladit a nízké otáčky

 
Od: milka1*
Datum: 28.02.11 22:36
Předmět: RE: Čím vyvrtat nerez 

Už jsem nějakou tu díru do nerezu dělal a opravdu to chce stojanovou vrtačku, vrtáky stačí obyčejné do kovu, malé obrátky ale jedno je důležité, vrták je potřeba neustále brousit ale to platí u jakýchkoliv vrtáků..

 
Datum: 01.03.11 05:52
Předmět: RE: Čím vyvrtat nerez 
avatar

Pokud nejste nastrojar a nemate uz sve odbrousino, asi si vrtak tak aby vrtal do nerezu sam nenabrousite.
Z toho vyplyva, ze bych koupil normalni uz nabrouseny vrtak do zeleza. Vrtal nejlepe na stojanove vrtacce a chladil olejem.

Hledal bych vrtak s oznacenim HSS-Co coz je material z nehoz je vyroben
(HSS = High Speed Steel = rychlorezna ocel)
(Co = vrtak legovany Kobaltem)

Nejlepe s povlakem TiN. (Vrtak bude potazen nitridem Titanu a bude mit zlatou barvu).

Druha moznost je pouzit tvrdokovovy vrtak (rika se mu tez SK=slinuty karbid). Ten je ale velmi krehky, stojanovka je nezbytna. V rucni vrtacce ho na 100% vystipnete.

Ohodnoceno: 0x
 

 

Od: rodny
Datum: 01.03.11 08:32
Předmět: RE: Čím vyvrtat nerez 

Dobry den.Pokud budete vrtat jen 10 pruměr tak nemusite předvrtavat.Co se tyče chlazeni,pokud to mate plech do tlouštky 3mm tak chladit nemusíte.Dejte si ale pozor at je to opravdu nerezovy plech.Momentálně totiž prodavaji pouze ponerezeny material ktery při obraběni stratí nezezovou vrstvu,mohlo by se stat že vam po čase začne díra korodovat.Co se tyče vrtaku tak HSS,Poznate ho tak že je krasně stříbrny.A co se tyče te odpovědi s vidiovim vrtakem tak tyhle se používaji na vrtaní betonu,cihel atd.

 
Od: arihgro
Datum: 01.03.11 14:09
Předmět: RE (2x): Čím vyvrtat nerez 

Mám tu krásné černé HSS vrtáky ;) A vidiáky nejsou jen do betonu, ale i do oceli. Pokud jste to ještě neviděl, tak to neznamená že to neexistuje. Samozřejmě vrtákem do betonu toho v nerezu moc nevyvrtáte, ten do oceli má úplně jinou geometrii.

Kolik jste toho do nerezu vyvrtal, že tu radíte bez předvrtání a chlazení je zbytečnost?

Ad nerez - pokud není magnetický (magnet se nechytne) tak to je nerez. Pokud je magnetický, tak to nerez být nemusí ale může (např. nerez nože magnetické jsou)

 
Datum: 02.03.11 00:07
Předmět: RE (3x): Čím vyvrtat nerez 
avatar

Presne tak. HSS Vrtaky muzou byt bud cerne, vyrabene tvarenim za tepla, nebo stribrne, ty jsou vybrusovane z HSS kulatiny.
15let je v praci denne brousim *cteni*

doplněno 02.03.11 00:11:

Add "vidiove vrtaky".
Tento pojem vznikl tam, ze kdysi vrtaky s tvrdokovem vyrabela jen firma Widia. Proto vsichni starsi fachmani pouzivaji toto oznaceni.
Spravne je Slinuty karbid, v praxi se vetsinou mluvi o Tvrdokovu.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: dadasek
Datum: 02.03.11 00:29
Předmět: RE (4x): Čím vyvrtat nerez 

v prubehu vrtani ,kdyz nechladite material ani vrtak,tak dochazi k houzevnateni nerezy-plech zacne cervenat a houzevnatet ,tvrdnout,to je pricina ze vam odchazi jeden vrtak za druhym,takze chladit a chladit,a pouzivat posuv,at ma vrtak stali pritlak,pouzivame kobaltovy vrtaky ale,na par der nemusi byt ,ze zacatku jsme mychali olej ze sirou,na mazani,pak husci emulze a nakonec pouzivame Dip tip specialni cerna pasta na vrtani techto oceli.ten vrtak napr ta 10 nam vydrzi tak pres 500 der do 20mm baga,lehce se liznou brity vrtaku a jede se dal:),

 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

socialní sítě
RSS poradny Poradte.cz
 
Copyright © 2004-2014 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.
Poradte.sk - poradňa pre vás | Píše.cz - založte si blog | Rychlehry.cz - nejlepší online hry | ProTebe.cz - pohlednice, básničky, sms | Zkráceno.cz - zkacování odkazů