Poradna
 
2x



Proč májí kamiony vzduchové brzdy?

Od: Datum: 02.07.13 23:16 odpovědí: 36 změna: 12.07.13 22:36

Dobrý den,

mám dotaz, proč se u kamionů používají vzduchové brzdy místo kapalinových? Je to z důvodu účinnosti? provozní teploty? bezpečnosti?

Děkuji za rady

 

 

Seznam odpovědí:
Zobrazení struktury odpovědí v otázce

 

Odpovědi na otázku:
Od: axus®
Datum: 02.07.13 23:55
Předmět: RE: Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
avatar

Duvodu je vice, dva zasadni jsou ale jedna moznost jednoducheho sprazeni jizdnich souprav = pouhe napojeni hadic a druhym je moznost nasporeni pretlaku = brzdne energie, kterou lze vyuzit pri nouzovem brzdeni, kdy vsechny agregaty pohanejici chpd brzd selzou. To je s jinym typem brzd, kde nedochazi k akumulaci, velmi problematicke.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: laik
Datum: 03.07.13 00:11
Předmět: RE: Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
To pripojeni navesu/privesu je dobry duvod. Je velice tezke spojit 2 natlakovane hydraulicke soustavy. V "konektorech" je vzdycky prazdne misto, po spojeni se ti do nej roztece kapalina, poklesne tlak, takze musis kapalinu doplnit a pri rozpojeni bys ji musel z tech konektoru zase vylit na zem nebo slozite snizit tlak, a kapalinu prelit zpet do vymezovaci nadrzky, ... proste vopruz.
U vzduchu jen propojis hadice, dotlakujes, a pri rozpojovani pustis natlakovany vzduch z konektoru do okolniho vzduchu. Jednoduche.
Hlavni vyhoda je ale asi ta, ze pri poruseni hydraulicke trubky ti vytece kapalina na silnici a az ti vytece dirou i ta zaloha, co mas v nadrzce, tak jsi bez brzd. Vzduch ti nikdy nemuze dojit, protoze si ho beres neustale ze sveho okoli.
 
Od: axus®
Datum: 03.07.13 00:20
Předmět: RE (2x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
avatar

No tak jednak jsou brzdy vzdy viceokruhove, vcetne delenych nadobek, takze k uplnemu vyteceni kapaliny by dojit nemelo a neporuseny okruh by vzdy zustal funkcni a jednak, kdyz praskne hadice, tak je uplne jedno, jestli v ni je vzduch a nebo kapalina. Tlak jde proste ven a ne k brzdam.

Od toho jsou ale nakladni vozy - a muzeme akorat spekulovat proc dnes uz ne povinne vsechny - vybaveny pruzinovymi valci, ktere brzdy automaticky pri ztrate tlaku zablokuji. Tento system je resitelny jak pneumaticky tak i hydraulicky, takze v tom neni rozdil.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: laik
Datum: 03.07.13 00:52
Předmět: RE (3x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
Souhlasim s tim,ze nakladaky se spise "odbrzduji" nez brzdi (tedy standardne jsou kola zabrzdena a pri natlakovani soustavy se odbrzdi).
Kdyz praskne hadice, tak po vyteceni hydraulicke kapaliny neni uz v trubce NIC, kdezto u vzduchu se tam porad bude nejaky tlak dodavat (zalezi, jak velka je ta dira a kolik vzduchu dokaze kompresor dodat za jednotku casu).
Souhlasim s viceokruhovymi brzdami. Kazde kolo je ale pripojene vzdy jen na jeden okruh.
 
Od: laik
Datum: 03.07.13 10:01
Předmět: RE (4x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 

Tak to spojovani a rozpojovani hydraulickych systemu je uz pry take vyreseno a udajne je i vyreseno pripojovani vzduchovaych privesu za hydraulicke tahace.

The development of leak-free couplers now enables hydraulic systems to overcome the main roadblock from the past — air brakes could be uncoupled and only air would leak, whereas hydraulic line uncoupling risked fluid leakage. Air brakes also can now be coupled with hydraulic brakes, allowing tractors the benefits of hydraulics while maintaining a trailer’s air brake system.

Clanek Air vs. Hydraulic Brakes: A Large Truck Comparison obsahuje dalsi zajimave informace na tema "vzduchove vs. hydraulicke brzdy u tezkych nakladaku".

 
Datum: 03.07.13 08:17
Předmět: RE (2x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 

Ten důvod propojivání se mi taky libí, ale asi to nevysvětluje, proč mají tyo brzdy i autobusy?

Ohodnoceno: 0x
 
Od: laik
Datum: 03.07.13 08:42
Předmět: RE (3x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
Autobusy (stejne jako normalni nakladaky bez privesu/navesu) maji vzduchove brzdy proto, ze je mely prvni nakladaky (vzduchove brzdy se objevily mnoho desitek let pred hydraulickymi). Od prvnich nakladaku je prevzaly dalsi nakladaky, od nich prvni autobusy (ktere byly postavene na chassis od nakladaku) a tak v kazde nove generaci se stavi na predchazejici generaci a vzduchove brzdy vleceme s nami doted.
Kdo vi,kdo dela nakladak s hydraulickymi brzdami nebo kdo vyrabi hydraulicke brzdy na bezne nakladaky, at zvedne ruku. :) Nevidim ani jednu ruku. *smich*
I zavodni specialy pro zavody tahacu, maji vzduchove brzdy. Tam to ale asi bude kvuli tomu, ze musi mit stejne brzdy (stejnou brzdovou soustavu) jako seriovy model.
 
Datum: 03.07.13 09:37
Předmět: RE (4x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
avatar

No, tak třeba legendární Avie 30/20/15 měly kapalinové brzdy, kompresor sice měly taky, ale stlačený vzduch se používal jen v posilovači - prakticky namísto běžného pdtlaku používaného v osobácích, používají Avie přetlak.. Je pravda, že Avie není zrovna typický kamion, ale náklaďák to bezesporu je.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: laik
Datum: 03.07.13 09:46
Předmět: RE (5x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
Avie neni nakladak, ale v lepsim pripade dodavka nebo nakladacek.
Ja se bavil o tahacich nebo o nakladaku typu Liazky, Tatry nebo autobusu Karosy.
 
Od: axus®
Datum: 03.07.13 10:29
Předmět: RE (5x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
avatar

Ale to byly primocinne brzdy (s posilovacem), nikoliv strojni. Nehrozil tedy vypadek brzd pri nefunkcnosti pohonneho prvku brzd (noha ridice vs. cerpadlo / kompresor u strojnich).

Samozrejme zabrzdit Avii pri poruse posilovace taky nemusel byt zadny med.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: laik
Datum: 04.07.13 09:01
Předmět: RE (4x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
Kdo vi,kdo dela nakladak s hydraulickymi brzdami nebo kdo vyrabi hydraulicke brzdy na bezne nakladaky, at zvedne ruku.

Po par hodinach hrabani se na Internetu jsem objevil neco, cemu se rika "Full Power Brake System" a "Hydraulic Power Brake". Je to v podstate hydraulicka obdoba vzduchovych brzd (soustava ma akumulatory tlaku, pedal brzdy pusobi jen jako ridici ventil a tlakem "odbrzdovana" parkovaci brzda).
 
Od: laik
Datum: 03.07.13 08:57
Předmět: RE: Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 

Ta otazka je opravdu zajima a nejsi prvni, komu to pripada divne. Nejvetsi vyhodou vzduchu je to pripojeni navesu (pri rozpojeni jen unikne vzduch do okolniho vzduchu). Jinak to nevypada, ze vzduch ma nejakou vyhodu, spise same nevyhody oproti hydraulice (hlavne stlacitelnost = prodleva brzd a pak vlhkost ve vzduchu = koroze potrubi + zamrzani). To je ostatne i duvod, proc se u vykonovych stavebnich a zemnich stroju pouziva hydraulika (tekutina pod tlakem) a ne pneumatika (stlaceny/natlakovany vzduch).

V otazce na Yahoo - Why do larger vehicles have air brakes? Why not just use hydraulic brakes, like cars? - se ten clovek spravne pta:


We use a fluid either air or hydraulic, to deliver pressure from a master to actuator cylinders. The pressure we deliver is not dependent on our ability to depress the brake pedal hard - we have pump assist - and, air compresses, resulting in application and release lags. So why not use the instant, non-compressible fluid, hydraulic fluid, rather than the compressible, and thus lag-introducing, air?
I mean, what do we gain by using air, technically? There must be a reason.

Myslim, ze ten jediny duvod je historicky.Mela to predchazejici generace nakladaku (postupne az k prvnimu nakladaku). Mame na to vyrobene vyrobky, vyrobni postupy, nahradni dily, odzkousene dily, vyskolene opravare, ...

Nemyslim, ze jen tak uvidime velky nakladak s hydraulickymi brzdami.

 
Od: axus®
Datum: 03.07.13 10:21
Předmět: RE (2x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
avatar

Vlhkost se resi susicema vzduchu, ktery ma kazdy nakladak.

Stlacitelnost je prave vyhoda, kdy se umoznuje akumulace energie pro pozdejsi pouziti, jak uz sem psal.

Ve chvili, kdy z nejakeho duvodu u strojnich brzd vypadne v pripade hydraulickych brzd cerpadlo, tak pokud neni vuz vybaven nejakou nouzovou brzdou, tak se uz nezabrzdi.

Pokud u strojnich brzd vypadne kompresor, stale mama zasobu stlaceneho vzduchu, ktera staci minimalne na jeno plnohodnotne kontrolovane zastaveni vozu.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: laik
Datum: 03.07.13 11:20
Předmět: RE (3x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 

Susicka vzduchu je prave dalsi z tech mnoha soucastek tvoricich vzduchove brzdy. Popisuje se to v jednom z mych predeslych prispevku.

Nevyhoda stlacitelnosti spociva v tom, ze po stisknuti pedalu je urcita prodleva, nez brzda zacne pusobit, narozdil od hydraulickych, ktere funguji okamzite.

Vypadek cerpadla u strojnich brzd: Mohlo by se to resit treba tak, ze kola budou standardne zabrzdena a budou se tlakem jen obrzdovat. Kdyz vypadne cerpadlo, tak hadice bude porad natlakovana, tedy bu se moci jet a jakmile se hadice vyprazdni ("zabrzdi se"), tak uz se nepujde rozjet, protoze kola budou zablokovana, protoze hadice na jejich odblokovani nepujde uz bez toho cerpadla natlakovat.

Verim, ze odbornici ve standardnizacnich komisich prijdou na lepsi reseni (SAE komise)

 
Od: axus®
Datum: 03.07.13 13:11
Předmět: RE (4x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
avatar

Tak samozrejme ze stlacitelnost je z hlediska ovladani problem, ale zaroven prave prinasi i vyhody a vysledek je tedy vzdy kompromisem.

Na tom se shodneme.

V ovladani brzd pouhym odbrzdovanim bych videl problem v maximalni mozne brzdne sile. Aby byli pracovni brzdy dostatecne ucinne, museli by byt brzdne pruziny velice silne (doslova brutalne silne). A to znamena, ze pro jejich odtlaceni je potreba vyvinout potrebnou silu = tlak a ten udrzovat po celou dobu jizdy. To bude dosti energeticky narocne.

Dalsim omezenim bude zastavba takto silnych = velkych pruzin.

Nicmene to je jiz na hlubsi studii, coz zde nevyresime.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miro®
Datum: 03.07.13 13:47
Předmět: RE: Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 

Jeden z hlavních důvodů bylo dosáhnout co největší brzdící síly bez vysokého úsilí řidiče.

U vzduchových brzd tuto brzdnou sílu vykonává stlačený vzduch ze zásobníku a řidič jen malou silou ovládá vpouštění tlakového vzduchu do brzdových válců. Tento tlak je přímo úměrný velikosti stlačeného pedálu brzdy, prakticky bez zvětšujícího se úsilí řadiče. Brzdící síla se zvětšuje progresivně v závislosti na velikosti stlačeného pedálu, nikoliv na jeho síle na padál brzdy. To je velmi výhodné a zlepšilo to bezpečnost, zejména v dobách kdy u kapalinových brzd nebyly známy posilovače.

Hezký den - miro

Ohodnoceno: 0x
 
Od: axus®
Datum: 03.07.13 13:58
Předmět: RE (2x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
avatar

Miro. Toto co popisujes ale neni duvod pouzit vzduchovych brzd. Na stejnem principu, ktery popisujes, muzou fungovat i brzdy kapalinove.

Rika se tomu strojni brzda a ridic ji pedalem pouze ovlada, aniz by sam vyvozoval brzdnou silu. Je jedno, zda je strojni brzda kapalinova, nebo vzduchova (respektive je to jedno z hlediska principu funkce).

Stejne tak by mohla byt silovym mediem strojni brzdy elektrika a nejaky linearni elektromotor.

doplněno 03.07.13 14:00:

Kapalinu sice nestlacis do "vzduchojemu", aby si ziskal tlak, toto ale nahradis cerpadlem, ktere potrebny tlak take vytvori.

Hlavni duvody pro vzduch jsou jak jiz bylo psano vyse.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: laik
Datum: 05.07.13 20:53
Předmět: RE (3x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
Kapalinu sice nestlacis do "vzduchojemu", aby si ziskal tlak

Strojni hydraulicke brzdy maji take akumulatory - jsou to dusikem naplnene nadoby, tak se pise napr. na str.16 teto prezentace. Je to obdoba vzduchovych nadrzi (valcu, vzduchojemu) ze systemu vzduchovych brzd.
 
Od: laik
Datum: 03.07.13 19:32
Předmět: RE (2x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 

Jenze ty popisujes, proc se pouzivaji strojni brzdy (clovek seslapuje jen ventil vypusti) a ne primo ovladane (clovek seslapuje primo valec s ovladacim mediem brzd).

Axus uz ti vysvetlil, ze stejne jako vzduch (pneu), muzes pouzivat kapalinu (hydro, hydrauliku) a to je presne ta otazka, na kterou se ptal uz nekdo jiny, koho cituji v jinem prispevku (anglicky).

Jediny duvod, proc nakladaky maji stale jeste vzduchove brzdy, tak asi bude historicky - protoze je mela predchozi generace nakladaku, z ktereho tento novy vychazi a jehoz nektere casti pouziva (+ vyskoleny personal, vybavene dilny, nastavene dodavatelske retezce, mnoholete zkusenosti se vzduchem, lety overene soucastky a pracovni postupy, ...)

 
Od: miro®
Datum: 04.07.13 18:31
Předmět: RE (3x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 

Doplnil bych ještě:

Mám za to, že vzduchové brzdy byly se svými pozitivními vlastnostmi byly používány a vyvinuty dříve než soustava kapalinová. Jsou výrobně levnější, spolehlivější a méně náročnější na údržbu a podobně. To je také předurčuje k masovějšímu používání v náročnějších provozních podmínkách nákladních vozidel, kamionů a autobusů do současnosti. - miro.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: laik
Datum: 05.07.13 02:05
Předmět: RE (4x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
Vzduchova brzda byla vyvinuta pro lokomotivy. Jestli to bylo proto, ze nemeli (vhodne) hydraulicke kapaliny, nebo byly drazsi nez vzduch byl vsude kolem nebo kvuli nizsim tlakum u pneu nez u hydrauliky nebo jestli s hydraulikou nemeli zadnou zkusenosti (cca.1870), to nevim, ale prvni strojni brzdy na lokomotive a vlaku byla vzduchove (predtim to brzdili lidi pakama). Odtud to prevzali nakladaky a od nich autobusy.
Hydraulicke brzdy jsou dnes udajne levnejsi, jednodussi (mene soucastek v okruhu) a tedy i spolehlivejsi a mene narocne na udrzbu nez vzduch. Hydraulicke brzdy jsou take mensi (hydro ma vetsi hustotu = vykon) nez vzduch - proto take stavebni stroje jsou hydraulicke a ne vzduchove.
 
Od: miro®
Datum: 05.07.13 08:44
Předmět: RE (5x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 

Polemizoval bych s tvrzením, že hydraulické brzdy jsou údajně levnější, jednodušší a méně náročné na údržbu. Je to asi věcí názoru a ne skutečností.

Dovedu si představit náročnější a přesnější výrobní požadavky na hydraulické komponenty (tlaková čerpadla, reduktory tlaku, různé ventily a rozdělovače pro víceokruhové systémy a pod. Jejich jednoduchost proti brzdám vzduchovým? Jejich provozní náročnost na čistotu,dokonalou těsnost , poměrně častou výměnu kapaliny, odvzdušňování atd., to jistě neznamená menší náročnost na údržbu. S ostatním souhlas.

Pěkný víken přeji -miro

Ohodnoceno: 0x
 
Od: laik
Datum: 05.07.13 11:06
Předmět: RE (6x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
Nevim, jestli umis dostatecne anglicky na to precist si ten clanek, na ktery jsem poslal odkaz uz drive, ale tam se doctes vsechna fakta, ktera tady predkladam.

Uznavam, ze clanek muze byt trosku tendencni, protoze to pise sef vyvoje u MICO, ktere vyrabi mimojine prave hydraulicke brzdy pro nakladaky, ale nepripada mi to zase moc nafoukle.

 
Datum: 03.07.13 14:50
Předmět: RE: Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
avatar

protože brzdového média máme kolem sebe spoustu, malý úník nevadí :)

Ohodnoceno: 1x
 
Od: zabu
Datum: 05.07.13 18:24
Předmět: RE: Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 

Já si myslím, že je to jasné. Vezměte si množství(objem) činné látky(vzduch-olej), kterou potřebujete pro naplnění brzdových válců při brždění. No a teď si zkuste tohle potřebné množství stlačit. U vzduchu se Vám to povede stlačit do nepoměrně menšího prostoru, než u kapaliny(oleje). Takže nádrže na vzduch vycházejí jasně menší.

A proč jsou malé NA do 7,5t většinou na hydrauliku? Zkuste narvat do jejich podvozku vzduchové nádrže, brzdové válce. Ta hydraulika přeci jen vychází menší.

 
Od: laik
Datum: 05.07.13 20:10
Předmět: RE (2x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
Myslim, ze to mas presne obracene s tou velikosti zasobniku na vzduch. ;)
Protoze vzduch je stlacitelny, tak jednotka jeho objemu dokaze prenest vyrazne mensi tlak (silu) nez nestlacitelna (hydraulicka) kapalina. Duvodem je, ze tech objemu vzduchu musis ke koncovemu mistu pusobeni systemu napumpovat nekolik, aby jsi daneho tlaku dosahl, kdezto u kapaliny jen "posunes" stejny objem.
Z toho duvodu jsou zasobniky vzduchu (a mozna i trubky?) vyrazne vetsi nez kdyby dany nakladak mel hydraulicke brzdy, trubky a nadrzky.
Rekl bych, ze male nakladaky maji hydraulicke brzdy proto, ze jde jeste udelat dostatecne silny posilovac brzd aniz by auto muselo mit strojove/strojni brzdy jako velke nakladaky (strojni brzdy jsou asi uz z principu drazsi - maji vice soucastek - nez primo ovladane brzdy, pripadne i s posilovacem).
 
Od: zabu
Datum: 06.07.13 00:12
Předmět: RE (3x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 

Ano to je sice pravda, ale jak chceš ten tlak uchovávat. Právě díky stlačitelnosti vzduchu je to výrazně jednodušší. Proti hydraulice menší tlaky, slabší trubky, lehčí, na menší tlak dimenzované tlakové nádoby.

No a další z důvodů, proč nejsou používány hydraulické systémy, protože by musel být vlek, nebo návěs připojen tříhadicově, zatímco na vzduch stačí hadice dvě. Nepotřebuješ vratku. Při odbrždění to vypustíš do vzduchu. Kdežto hydrauliku musíš vracet zpátky.

 
Od: laik
Datum: 06.07.13 07:00
Předmět: RE (4x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
jak chceš ten tlak uchovávat

Zminuji se o tom v jinem prispevku. Uchovavas tu natlakovanou brzdovou kapalinu v dusikem naplnenych akumulatorech. Predpokladam, ze to bude nejaka obdoba domaci vodarny (kde je misto brzdove kapaliny voda a misto dusiku gumovy mech, ale terba pracuji i na jinem principu).

Souhlasim s tim, ze vzduch pracuje na (vyrazne) nizsich tlacich nez hydraulika, takze ti staci mene tlakove dimenzovane soucastky, ale zaroven to take znamena, ze pro vyvinuti dane brzdne sily na celist brzdy potrebujes VETSI PLOCHU plochu, na kterou ten mansi tlak pusobi, takze potrebujes VETSI objem.

Na vzduch mas sice 2 hadice, ale to je proto, ze jedna je provozni brzda a druha je parkovaci brzda. Jestli potrebujes u hydrauliky vratku nebo ne, to ted nedokazu urcit.

 
Od: zabu
Datum: 06.07.13 15:39
Předmět: RE (5x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 

A jak by jsi chtěl u provozní hydraulické brzdy vyřešit vypuštění válců? U vzduchu je odfoukneš ven. To u hydrauliky nemůžeš. Tedy ji musíš odpustit zpět do nějakého zásobníku, a natlakovat provozní zásobník novým olejem(kapalinou), aby byl připraven k naplnění brzd. válců. A k tomu odpuštění zpět, bys musel buď mít třetí hadici, nebo čerpadlo na vleku(návěsu).

Vzhledem k potřebě větších tlaků a tím zařízení konstruovaných na větší tlaky, vždy narazíš u výrobců na cenu. Ekonomika diktuje dnes každému úspory, ber kde ber. A proto to není ani tak o setrvačnosti, ale o penězích. Jako ostatně vše na tomto světě.

Není možné přijít momentálně s novým systémem. Nemá nikdo šanci. Protože by proti sobě měl nejen konstruktéry NA a přívěsů a návěsů, ale i provozovatele a řidiče. Každý si totiž uvědomuje jednu zásadní provozní věc. Buď by kvůli univerzálnosti tahačů musely mít nějakou dobu oba systémy - to stojí peníze. Nebo by se vytvořily dvě skupiny NA a tahačů - ty na vzduch a ty hydraulické. Do toho zase kvůli problémům s logistikou nikdo nepůjde.

A ještě jeden argument. Co si budem povídat. Vzduch je zdarma. Kdežto jak v tom bude jakákoliv kapalina(olej), bude nutno ji po nějakém čase měnit, a to zase stojí peníze.

 
Datum: 06.07.13 00:45
Předmět: RE: Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 

Ahoj. Přidal bych názor, že vzduchové brzdy mají proti hydraulice tu výhodu, že se v nich dá vyvolat vyšší brzdný výkon než s hydraulikou a přidaným posilovačem. Při odbrždění dochází k slyšitelnému odfouknutí vzduchu ze systému. Například starý traktor Z 50 Super měl brzdy mechanické a ubrzdit ho bylo kolikrát pro drobnější malé traktoristy skoro nemožné. Ale, když se do soupravy připojil vlek přez vzduchový brzdič, stačilo jen lehce přišlapávat na pedál brzdy. Problém býval, jet za touto soupravou,když ji u oje vleku vypadl svořeň (kolík) a vlek přetrhl hadice a potom se bleskově zabrzdil. Taky zabrzdit slabší traktor s hydraulickými brzdami v agregaci s těžším nebrzděným agrostrojem nešlo zrovna snadno. Toliko skušenosti. Ahoj.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: laik
Datum: 06.07.13 06:29
Předmět: RE (2x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
Jenze tady se nebavime o hydraulickych brzdach s posilovacem ale o strojnich hydraulickych brzdach (tzn. jsou uplne stejne jako vzduchove brzdy, jen je tam misto vzduchu pouzita nejake kapalina).
Pochopitelne ze na typickych hydraulickych brzdach s posilovacem nemuzes vyvinout takovou brzdnou silu jako na vzduchovych brzdach, protoze tu silu tam do te hydrauliky dodavas ty (posilovac ti jen pomaha = posiluje tvuj brzdny ucinek) a ne nejaky natlakovany zasobnik, kteremu jen ovladas vystupni ventil.
 
Od: laik
Datum: 06.07.13 06:39
Předmět: RE (3x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
Jen bych dodal k tomu brzdeni hydraulikou bez posilovace (tedy prakticky prime mechanicke brzdy, jen je tam misto lanka pouzita kapalina) svuj pribeh: omylem jsem si pri pomalem pojizdeni v prudsim svahu vytahl klice ze zapalovani Favorita, to znamena, ze mi prestal fungovat posilovac brzdy a kdyz jsem slapal na brzdu, tak jsem na brzdy pouzival jen vlastni silu bez pomoci posilovace. I kdyz jsem v te dobe byl mlady a silny, horko tezko jsem to auto ubrzdil. Pripadal jsem si, jako kdyz slapu na kamen. Ten pedal se vubec nechtel hnout! Uz jsem myslel, ze to pred tou zdi nedobrzdim. Polil me studeny pot, protoze takovy rozdil od normalni brzdy s posilovacem jsem opravdu necekal.
Uplne tedy verim, ze ubrzdit traktor s mechanickou brzdou bylo pro nektere lidi hrozne tezke. Stejne tak ten pripad s hydraulickou brzdou s posilovacem a nebrzdenym vlekem, pro ktery byly ty brzdy na traktoru poddimenzovane.
 

 

Datum: 12.07.13 14:43
Předmět: RE (4x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 

U toho Favorita to bylo dané tím, že už ten převod byl pro posilovač navržený, proto to bylo bez něho prakticky neubrzditelné. (Jednou mě ve Favoritovi se zadřeným motorem táhl TDI Ventem známý na laně 60 Km poměrně ostrou jízdou, protože mi nevěřil, jak málo to brzdí. To byla noční můra.) Třeba Š100 posilovač neměla a nebyl to žádný velký problém.

Ohodnoceno: 0x
 
Od: hop®
Datum: 12.07.13 22:36
Předmět: RE (5x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
avatar

Auta s nefunkčním posilovačem brzdí daleko hůř, než auta, která v konstrukci posilovač vůbec nemají, to je snad známá skutečnost!

Navíc pokud jsem tažený na laně, mám vždy v pohotovosti levou nohu a pravou ruku, abych mohl rychle zařadit a pootočením motoru posilovač "nastartovat"...

Ohodnoceno: 0x
 
Od: miro®
Datum: 06.07.13 09:09
Předmět: RE: Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 

Pro p. "laik" Ve svých příspěvcích, podle položeného dotazu, jsem se snažil přispět k odpovědím které odůvodňují dosud stálou převahu brzdového vzduchového systému nad hydraulickým a ne rozebírat výhody a nevýhody.

Ano jistě každý systém má své výhody a nevýhody. Jen podotýkám, že brzdový hydraulický systém a jeho uplatňování v silničních vozidel má asi o 50 let kratší tradici. Z toho vyplivá, že vzduch je zažitější a snad i propracovanější. Z výhod kapalinového systému jsou zajímavé: Kratší reakce brzd a ABS (jehož podíl na bezpečnosati je diskutabilní), který je řešitelný i u brzd vzduchových. Nevýhoda zamrzání vzduchových brzd je eliminována. Jistě při zavádění hydraulického systému je také překážkou zaběhlá výrobní technologie a konzervatizmus, stejně jako u téměř všech novostí. -miro

Ohodnoceno: 0x
 
Od: laik
Datum: 06.07.13 09:39
Předmět: RE (2x): Proč májí kamiony vzduchové brzdy? 
Psal jsem, ze podle meho nazoru, jediny duvod, proc se jeste porad pouzivaji vzduchove brzdy, je historicky.
Snazili jsme se tady zjistit, ktere brzdy (strojni vzduchove nebo strojni hydraulicke) jsou technicky lepsi, jestli treba duvod pouzivani vzduchovych strojnich brzd neni jejich lepsi technicka dokonalost nebo naopak nejake nevyresene technicke problemy hydraulickych brzd nebo jestli treba nejsou vyrazne drazsi nebo tak neco, ale zatim se to jevi tak, ze jedinym duvodem pouzivani vzduchovych brzd je opravdu setrvacnost trhu.
Hydraulicke strojni brzdy existuji, ale pouzivaji se zatim minimalne (pro mimosilnicni - hlavne tezebni - vozidla a dale jsem to nasel pro nektere skolni autobusy).
 

 

 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz

socialní sítě
RSS poradny Poradte.cz
 
Copyright © 2004-2014 Poradna Poradte.cz. Všechna práva na poradně Poradte.cz vyhrazena.
Poradte.sk - poradňa pre vás | Píše.cz - založte si blog | Rychlehry.cz - nejlepší online hry | ProTebe.cz - pohlednice, básničky, sms | Zkráceno.cz - zkacování odkazů